כיצד פעלה עיריית רמת גן לקידום עסק שבבעלות אביו של ראש העיר?

תחקיר חדשות 13 חושף כיצד העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן העניקה אישורים על מנת לסייע בפתיחת מרכז קניות השייך לפנחס שאמה. "במקרה של הנכס הזה - העירייה מאוד רוצה לעזור" • חלק א'

זמן צפייה: 08:38

לפני 11 שנים כרמל שאמה הכהן, כיום ראש עיריית רמת גן, נבחר לכנסת וזכה לתדמית ציבורית של לוחם שחיתות. הוא התבטא שוב ושוב נגד השחיתות הציבורית ואף זכה לאות אביר איכות השלטון. מאז נכנס ללשכת ראש העיר לפני קצת יותר משנה, הפך לגורו החילוני שנלחם בכל מה שנתפס ככפייה דתית.

עם זאת, תחקיר חדשות 13, שחלקו הראשון נחשף הערב (שני) חושף כיצד, אחרי שנים של עיכובים, העירייה בראשותו העניקה אישורים ופעלה בניסיון לקדם פתיחת מרכז קניות שבבעלות אביו של ראש העיר, פנחס שאמה.

ב-1996 ניתן היתר בניה להקמת בניין מגורים ומרכז קניות בלב שכונת רמת השקמה ברמת גן, ליד הפארק הלאומי. הקבלן עזרא קחטן בנה את המבנה הגדול, הספיק למכור ולאכלס את בניין המגורים, אבל פשט רגל לפני שסיים את בניית מרכז הקניות. היתר הבניה שניתן לו, והתבסס על התקן הארצי לחניות, קבע כי עליו להציב בשטח ההיתר לפחות 49 מקומות חניה כתנאי לקבלת טופס 4. לקחטן היו 45 מקומות חניה בתוך הבניין ועוד כמה מחוצה לו, בשטח שאושר לו. אבל בשנים הבאות דיירי הבניין הסמוך שהבחינו בשטחים הרבים הלא ממומשים, השתלטו על רוב מקומות החניה, ובנו עליהם מחסנים ומבנים נוספים. הבניין הפך "פיל לבן", והיזמים התרחקו מהמבנה שמתוך חשש שיהיה כעת קשה עד בלתי אפשרי לאשר שימוש בו, בלי להוציא היתר בניה חדש.

כרמל שאמה בליל הפריימריז בליכוד
כרמל שאמה בליל הפריימריז בליכוד | צילום: נועה גרייבסקי

אבל, ב-2008 החליט פנחס שאמה, אביו של כרמל, לרכוש את המתחם, במחיר של קצת יותר מ-3 מיליון שקלים בלבד בעבור מרכז מבנה של מרכז מסחרי. בשנים הבאות הוא ניסה לקבל אישור מהעירייה להפעיל את המבנה כקניון, ונדחה. בשנה האחרונה, לאחר שבנו, כרמל שאמה, ניצח בבחירות - דברים השתנו. שורת עדויות ותכתובות שהגיעו לידי חדשות 13 מלמדות על הפער בין היתר הבניה ועמדת היועץ המשפטי של אגף ההנדסה לבין ההחלטות שהעירייה קיבלה, ועל אחרות שאנשיה עובדים קשה בניסיון לספק טופס לאביו של ראש העיר.

כך למשל, נקבע על ידי גורמי המקצוע בעירייה כי לפי התב"ע שאושרה, החניות חייבות להיות בתוך המתחם שגבולותיו שורטטו בהיתר. "הואיל ומדובר במקרה רגיש בחרתי לשתף בו גם אתכם", כתב לאנשיו באוקטובר האחרון עו"ד אמיר חיל, היועץ המשפטי של אגף ההנדסה, "על פי התב"ע החניות צריכות להיות בתחום המגרש". בעירייה התעלמו ופעלו לאתר שטח באזור, שלא בתוך גבולות התוכנית שאושרה, שישמש חניה ציבורית שתשרת את באי הקניון. בכלל, מעורבות העירייה בפרויקט הזה נראתה לרבים בעירייה חריגה. נערכו כמה ישיבות בנושא בהשתתפות בכירים בעירייה שעסקו רק בפרויקט הזה. בישיבות השתתפה ג'ולי שאמה, אחותו של ראש העיר, כנציגת היזם פנחס שאמה. גורמי מקצוע בעירייה טענו בפני חדשות 13 כי הנוכחות של משפחת ראש העיר בישיבות גרמה לתחושות מאוד לא נעימות וללחץ רב.

לפני כמה חודשים מהנדסת העיר סיגל חורש פנתה ליזם עדי כהן, שסיים כמה שנים של הליכים מול הוועדה המקומית בעירייה לקבלת אישור לבניית בניין ברחוב עזריאל 16, סמוך לקניון העתידי של פנחס שאמה. כהן המתין להיתר שעל פי חוק חייב לצאת עד חמישה ימים לאחר האישור הסופי של העירייה. לחורש היו תוכניות אחרות בעבורו - הוא הגיע לחדרה כדי לדרוש את קבלת ההיתר. "אני כבר הייתי עם היתר, לא נתנו לי אותו. מהנדסת העיר אמרה לי 'אני רוצה לנייד זכויות', לעשות או הפקעה של המגרש הזה (עזריאל 20) או של המגרש שלי לטובת העירייה ולהעביר את הזכויות למגרש אחד", אומר כהן, שחשד שהמטרה של המהלך היא לייצר מגרש חניה שישרת את הקניון של פנחס שאמה: "אני עשיתי את הקישור, אני גם עשיתי על זה רעש, בסדר? הלכתי וצעקתי בעירייה".

עיריית רמת גן
עיריית רמת גן | צילום: חדשות 13

כהן סירב לבקשתה של חורש ואיים להגיש תביעה נגד העירייה, היא נבהלה והבטיחה לו שתנסה להעלות את אישור היתר הבניה שלו למחרת בישיבת מועצת העירייה. הישיבה החלה בשש בערב, רגע לפני שנחתמה סמוך לאחת בלילה, חורש ביקשה להעלות את הנושא מחוץ לסדר היום: "כיוון שלא חתמנו על החוזה כי לא הוצאנו לו היתר בניה, רצינו שהוא ילך עם עזריאל 20, אז משכנו אותו הרבה זמן", היא אמרה שם. חברי המועצה לא ממש הבינו את כוונתה, ובעיקר את הדחיפות הרבה להעלות עניין של קבלן אחד באופן לא מתוכנן ובשעה כזו. ביקשנו מהעירייה הסבר למהלך זה, אלא שלא ניתנה כל תשובה.

המהנדסת חורש הייתה אחת הפעילות המרכזיות בקמפיין הבחירות של שאמה, בין היתר הייתה אחראית על הצבת הפעילים ביום הבחירות, על שלטי החוצות והפלאיירים, אפילו החזיקה במפתחות למטה. יום לאחר שנבחר, העלה ראש העיר הטרי פוסט שמוקדש כולו לחורש, ובו הוא מעניק לה זר פרחים. כמה חודשים לאחר מכן היא נבחרה במכרז עירוני לתפקיד מהנדסת העירייה, התפקיד התכנוני הבכיר ביותר. עתירה שהוגשה נגד המינוי הזה על ידי עו"ד דנה וולנובסקי וחברי המועצה אביהוא בן משה ועו"ד אביבית מאור נמרודי מתבררת בימים אלה בבית המשפט.

האב פנחס שאמה והמתווך שלו טוענים שהעירייה איתרה בסופו של דבר שטח אחר לחניה, שטח ציבורי בשדרה שמאחורי הקניון. תחקירן חדשות 13 הצטרף לסיור מיוחד שפנחס שאמה ערך לסוחרים יחד עם המתווך של הקניון העתידי. "יש שם שטח, חניון של 60 מקומות, העירייה התחייבה שהיא תקים את החניון", אמר המתווך בסיור, "בגלל שראש העיר מכיר את פנחס, אז נראה לי שהם יעמדו בהתחייבות שלהם".

גם בשיחה טלפונית עם המתווך לפני הסיור הוא הדגיש את הרצון העז של העירייה לסייע: "הבעלים התחיל לעבוד על זה אחרי שזה באמת היה מוזנח ונטוש הרבה שנים. הוא אומר שזה סדר גודל של שלושה-ארבעה חודשים בשביל לסדר את כל הרגולציה". כשנשאל כיצד הוא יודע שאכן יתקבל אישור בפרק זמן כה קצר, השיב: "תשמע, אני יכול להגיד לך שבמקרה הזה, של הנכס הזה, העירייה מאוד רוצה לעזור". עו"ד אלעד מן מעמותת "הצלחה" מסביר כי "כשבא מישהו שיש לו אינטרס בקידום נכס, אינטרס כספי, אינטרס אישי, ואומר 'תסכמו עליי, אני יודע איך לפתור את זה, יש לי את האנשים הנכונים ברשות כדי לקדם את זה', הדבר הזה הוא לכאורה אמירה לא תקינה". אם המבנה יאושר לפעילות, שוויו שהיה בעת הרכישה לפני כ-11 שנים קצת יותר משלושה מיליון שקלים - צפוי לעלות לעשרות מיליונים.

כרמל שאמה הכהן
כרמל שאמה הכהן | צילום: רפי קוץ

עו"ד אשר כהנא ייצג את המשפחה מול העירייה בהליכים שקשורים למרכז המסחרי של פנחס שאמה, למשל בחודשים יולי ואוגוסט 2018. שנה לאחר מכן, כשכרמל שאמה ראש העיר, הוא נבחר בלי מכרז לייצג את העירייה בתיק גדול ועקרוני שמוביל ראש העיר – המאבק נגד תוכנית התמ"א. לפני שלושה חודשים חבר המועצה חגי אשר ביקש מהעירייה מסמכים וחשבוניות של ההתקשרות עם עו"ד כהנא, אך עד היום לא נענה. שאלנו את העירייה על העסקתו של עורך הדין שייצג את משפחת שאמה, לא נענינו. עו"ד כהנא עצמו טען כי הדברים אינם קשורים ונעשו בתקופות נפרדות.

באותו המתחם ברחוב מלכי צדק 25, שבבעלות פנחס שאמה, הוקצה שטח נוסף לכמה חנויות. לפני שנתיים בן אחר שלו, שי שאמה, איחד מבנים של שתי חנויות ופתח חנות בשם "הקולה מבגדד". עמית גופר, המפקח על הבנייה, קבע כי יש חובה בהיתר בניה חדש לאיחוד החנויות שביצע, וכי ממילא אין למקום טופס 4, כלומר אישור אכלוס, מה שמהווה סכנת חיים. שאמה נבחר לראשות העיר והעירייה החליטה לקדם טופס 4 למקום, בלי כל הליכי אכיפה כלפי העסק המשפחתי. בחודשים האחרונים ניסחו באגף ההנדסה את התנאים שבהם ניתן יהיה לספק טופס 4, בין היתר צמצום מספר החניות שמול החנות מ-14 ל-7 משום שמחצית השטח פרטי ומחציתו ציבורית ולא תוכל לשמש למקומות חניה לקניון.

לפני שלושה שבועות התקבל טופס 4 למבנה, תוך התעלמות מדרישה זו, וכאמור גם בלי היתר בניה חדש, ולמרות שהעסק פעל במשך שנתיים בלי טופס 4. במסמך לא מופיע שמו של היזם שביקש את האישור, כנהוג, אלא שמו של הקבלן קחטן, שפשט את הרגל לפני שנים רבות.

מי שחתום על הטופס 4 מטעם העירייה, באופן חריג, הוא ליעד אילני, ממלא מקום ראש העיר ובן בריתו, שכלל אינו חבר בוועדה המקומית לתכנון ובניה ולא עוסק בעניינים אלה. "למיטב ידיעתי חתמתי בכל השנה וחודשיים האחרונות על שניים או שלושה טפסי 4 בתקופה ששאמה היה בחו"ל", אומר אילני בשיחה עם חדשות 13. כשנשאל מדוע חתם על טופס 4 לחנות "הקולה מבגדד" של פנחס שאמה, השיב בפליאה: "אני חתמתי על טופס 4 של הקולה מבגדד? אתה יכול לשלוח לי את זה?". שלחנו לו, הוא לא חזר אלינו, קיבלנו בשמו תגובה מהעירייה שלא ידע על מה חתם.

מתחם הבורסה ברמת גן
מתחם הבורסה ברמת גן | צילום: דוד שי, ויקיפדיה העברית

אגב, כשהאב פנחס רכש את הנכס הוא העביר אותו לנאמנות והיה מאחורי הקלעים. מיד לאחר ששאמה נבחר, הוא סיים את הנאמנות בתום 11 שנים. במענה לשאילתא של חבר המועצה אביהוא בן משה, השיב כרמל שאמה: "אין שום נכס מסחרי הרשום על שם משפחת שאמה בעיר רמת גן", תשובה שכאמור - לא מאוד מדויקת.

בעשור הקודם שמו של כרמל שאמה עלה לא פעם בפרסומים שליליים, לאחר שבני משפחה קרובים שלו הורשעו בעבירות חמורות של תקיפות וסחיטות באיומים ושם של אחרים נקשר לעבריינים מוכרים כמו מוסא אלפרון. הוא עצמו היה אז שמאי מקרקעין צעיר, חבר לעבריין שלומי עוז ז"ל, שהיה לפני כן גובה חובות של משפחת אלפרון, וכבש יחד איתו את סניף הליכוד ברמת גן.

בתחקיר ידיעות אחרונות מלפני עשור נטען כי נפתחו נגדו שורה ארוכה של תיקי הוצאה לפועל לאחר שהחליט שלא להחזיר חובות לבנקים, לאנשי מקצוע וגם לקשישים ולקטינים, הליכים שהגיעו עד כדי עונש מאסר בפועל - שלא מומש.

תגובת עיריית רמת גן וכרמל שאמה הכהן: "רק בשנה אחת הוביל כרמל שאמה מהפכות ענק בעיר שמשרתות את רוב התושבים אך פוגעות קשות במעט בעלי הון ואינטרסים חזקים ומקושרים. המחיר הבלתי נמנע מכך הם ניסיונות חיסול פוליטיים בדרך של תפירת כתבות שקריות ומשמיצות. בנוסף לדרישות שהוצבו בפני מר פנחס שאמה בעבר, התווספו דרישות נוספות, שהוסדרו במלואן להנחת דעתם של כלל אנשי המקצוע שטיפלו בנושא. במסגרת ההסדרה, מר פנחס שאמה אף הסכים לוותר ביוזמתו על מימוש חלק מזכויותיו, כדי להמנע ולו ממראית עין של הטבה כלשהי".

משה כחלון וכרמל שאמה הכהן מקבלים את דוח ה-OECD מאיש הארגון
משה כחלון וכרמל שאמה הכהן מקבלים את דוח ה-OECD מאיש הארגון | צילום: דוברות משרד האוצר

בשם היועץ המשפטי של העירייה, עו"ד סהר פינטו, נמסר מהעירייה: "אני מאשר שהובלתי את הליך הסדרת טופס 4, ללא כל מעורבות מכל סוג שהוא של מהנדסת העיר או ראש העיר, לא החלפתי איתם ולו מילה אחת בנושא. ההליך הושלם באופן מקצועי ונטול פניות, תוך שהוחלו המבחנים המחמירים ביותר לבחינת השלמת התנאים לטופס 4. למיטב שיפוטי המקצועי ההליך היה ללא דופי, ובחינת מילוי התנאים נעשה באופן מקצועי לחלוטין ללא כל השפעה זרה".

בשם ממלא מקום ראש העיר, ליעד אילני, נמסר מהעירייה: "ליעד אילני חותם על מסמכים עירוניים שונים רק לאחר שאלה אושרו על ידי גורמי המקצוע הרלוונטיים, במקרה האמור אילני לא ידע כי מדובר בנכס השייך למשפחת שאמה, אך ממילא חתימתו נעשתה רק לאחר חתימת גורמי המקצוע".

ביחס לסיגל חורש מהנדסת העיר נמסר כי "מהנדסת העיר אדר' סיגל חורש הינה אשת מקצוע מצוינת ומוערכת ששימשה במשך שבע שנים כסגנית מהנדסת העיר בעייריית רמת גן, זמן רב לפני שנבחר כרמל שאמה הכהן לתפקיד ראש העיר. אדר' חורש לא היתה מעורבת בעניין מלכי צדק, וכל הטענות בנוגע למעורבות שלה כביכול בסוגיה זו הינן שקריות וחסרות כל בסיס".

תגובת פנחס שאמה: "המבנה המסחרי בנוי בדיוק על פי היתר התוכנית המאושרת וללא שום סטייה ממנו. כל הטענות בנוגע להליך הוצאת טופס 4 הינן מופרכות".