החרדי ששוטר משך בפאותיו: "הפחד היה נורא - זו השפלה גדולה"

מרדכי קרויזר, שתועד בזמן ששוטרים מפעילים כלפיו אלימות קשה, סיפר בריאיון לחדשות 13 על רגעי המעצר האלים והתחושות הקשות: "מה שעשו לי מזכיר אירועים מזעזעים מלפני הרבה שנים"

זמן צפייה: 00:51

מרדכי קרויזר, הגבר החרדי שתועד בזמן ששוטר מושך בכוח בפאותיו במהלך הפגנת חרדים בבית שמש, סיפר היום (שלישי) בריאיון לחדשות 13 כי "חשתי כאב גדול, הפחד היה נורא. זה גם זלזול והשפלה גדולה גם בעת המעשה, וגם גרם זעזוע לקרובי המשפחה לאחר ששמעו את זה". כמו כן, אמר: "מי ששומע את הדברים שעשו לי, זה מזכיר לו אירועים מזעזעים מלפני הרבה שנים".

קרויזר, שלא לקח חלק בהפגנה אלא רק עמד בסמוך למקום, המשיך ותיאר את האלימות הקשה: "ירדתי למטה לאשתי ולילדיי והיה שם בלגן ליד הבניין שלי. עמדתי שם עם חבר, הוא הספיק לברוח לפני שהגיעו השוטרים ואותי תפסו. הם בעטו בי, נתנו לי מכות והפילו אותי לארץ. אחר כך, הצטרפו עוד כמה שוטרים והמשיכו עם אלימות קשה - הרבה סטירות בראש ובעיטות בשאר חלקי הגוף. נגררתי על ידיהם וכשהתקרבנו לכביש, הם עמידו אותי, התחילו למשוך בכוח את הפיאות - ותלשו חלק מהפאה השמאלית שלי".

עוד כתבות בנושא >>

במהלך הפגנה: שוטר משך בחוזקה בפאותיו של גבר חרדי • תיעוד

חבטות – ודריסות פרשים: כך נראית אלימות השוטרים בהפגנות חרדים

תיעוד: שוטרים מתנפלים על גבר חרדי במהלך הפגנה בבית שמש

מרדכי קרויזר
מרדכי קרויזר | צילום: החדשות 13

"בהמשך, תוך הרבה צעקות של 'אתה תמות היום' ועוד כל מיני צעקות איומות - הכניסו אותי לניידת משטרה והסיעו אותי לתחנת בית שמש.דבר ראשון נתנו לי לשטוף את הפנים, ואחרי שהשוטר ראה את הפנים שלי הוא הכניס אותי לחדר. הוא צעק עליי שאסתובב אל הקיר ואיים עליי שאם לא אעשה זאת הוא יכניס אותי בקיר. הוא גם אמר לי לעשות כל מה שהוא אומר - גם אם הוא אומר לי לא לנשום - אני צריך להפסיק לנשום".

"בסוף החקירה השאירו אותי בתא בתחנת המשטרה. באמצע הלילה אמרו לי שיכול להיות שיעבירו אותי למגרש הרוסים בירושלים. אמרתי להם שאני לא יכול לנסוע בשבת, ואחר כך הגיעו לקחת אותי והתנגדתי שוב ושוב בפני הפקידות שם, ואכן לקחו אותי בסוף במשך השבת לשם". מוקדם יותר, הגיש קרויזר תלונה למחלקה לחקירות שוטרים ומסר עדות בנוגע למקרה.

שוטר מושך בפאות של גבר חרדי
שוטר מושך בפאות של גבר חרדי | צילום: כיכר השבת

כאמור, בסרטון שפורסם מתוך הפגנת חרדים נגד הבנייה בבית שמש שנערכה ביום שישי, נראה שוטר מושך בכוח בפאותיו של קרויזר. שוטרים נוספים המקיפים את העצור מצולמים כשהם מובילים אותו אל הניידת - ונמנעים מהתערבות. התיעוד הנוכחי מגיע ברקע פרסומו של תיעוד אחר מההפגנה, בו ניתן לראות שוטרים מגיעים אל גבר העומד מהצד, מפילים אותו לקרקע ומכים אותו בחוזקה.

‏לאחר פרסום התיעוד, ממשטרת ישראל נמסר: "החומר הועבר למחלקה לחקירות שוטרים ובמקביל, הוחלט להעביר את השוטר מתפקידו באופן מיידי עד לבירור הנסיבות". שר הפנים, אריה דרעי, כינה את האירוע אנטישמי: "המראה המביש של שוטר המושך בחזקה בפאותיו של חרדי תוך כדי מעצר, צריך לטלטל כל ישראלי. על המשטרה לערוך בדק בית כיצד אירוע כזה על גבול האנטישמיות מתרחש בתוכה, לטפל במקרה ולהבטיח שמראות כאלו לא יישנו".

הפגנה של חרדים כנגד בנייה בבית שמש
הפגנה של חרדים כנגד בנייה בבית שמש | צילום: חדשות 13

בתיעוד אחר מההפגנה, שצולם בתחילתה, נראים השוטרים מגיעים אל קרויזר, מפילים אותו לקרקע, מכים אותו בעוצמה וגוררים אותו מהמקום - תוך שהם ממשיכים לחבוט בו. הגבר שתועד בסרטון כשהוא מוכה נעצר תחילה בחשד לתקיפת שוטר, אך לאחר שבבית המשפט צפו בתיעוד - הוחלט לשחררו.

אוכלוסיות בקרב המגזר החרדי מתלוננות לא פעם על יחס אלים במיוחד כלפיהן, הפגנות של האוכלוסייה החרדית נערכות כמעט מדי שבוע כבר עשרות שנים. הסיבות מגוונות, אך משותפת לכולן תחושה קשה של אפליה ביחס המשטרה והפרקליטות אליהם, לעומת אוכלוסיות אחרות. שורה של תקריות מלמדת על יחס שנוי במחלוקת של המשטרה לחרדים, בהם נכים או עם צרכים מיוחדים. הוועד הציבורי נגד עינויים הפך מוקד פניות מרכזי לחרדים, המתלוננים תדיר על אלימות מצד שוטרים.

הפגנת החרדים בבית שמש
הפגנת החרדים בבית שמש | צילום: מחאות החרדים הקיצונים

כך למשל, בהפגנת הפלג הירושלמי שנערכה ביום שלישי שעבר, חסמו המפגינים צומת מרכזי בעיר במשך שעות. הם לא הפעילו אלימות פיזית כלפי השוטרים, אבל נשמעה אלימות מילולית קשה. השוטרים הפעילו כוח סביר כדי למנוע את החסימות, אך המצב הסלים במהירות עם כניסת הפרשים לזירה - שדרסו את אלעזר כהן בן ה-16. "הייתי בלי הכרה כמה דקות", סיפר כהן. "הם מתנהגים ככה כלפי חרדים בגלל דעות קדומות". 

עו"ד שלום בן שבת, המייצג את העצורים החרדים בהפגנה, טען כי "התחושה היא שנגד האנשים שאני מייצג נוקטים ביד מאוד קשה לעומת מפגיעים אחרים שהיו חוסמים צירים בצורה משמעותית יותר ולא ננקט נגדם שום הליך". מהמידע שקיבל בן שבת מהמשטרה, עולה כי בעוד שבהפגנות החרדים נעצרים עשרות בכל פעם, מתברר שב-23 הפגנות אחרות ברחבי הארץ שבהן נחסמו צירים - עוכבו 12 מפגינים לחקירה, ולא הוגש ולו כתב אישום אחד.