חבטות - ודריסות פרשים: כך נראית אלימות השוטרים בהפגנות חרדים

בעקבות שורת תקריות שנויות במחלוקת נגד המשתתפים במחאות, כתבי חדשות 13 התחפשו לחרדים ותיעדו את האמצעים האגרסיביים שבהם נוקטים כוחות הביטחון כלפי המפגינים. "תוצאה של דעות קדומות"

זמן צפייה: 13:29

הפגנות של האוכלוסייה החרדית נערכות כמעט מדי שבוע כבר עשרות שנים. הסיבות מגוונות, אך משותפת לכולן תחושה קשה של אפליה ביחס המשטרה והפרקליטות אליהם, לעומת אוכלוסיות אחרות.

שורה של תקריות מלמדת על יחס שנוי במחלוקת של המשטרה לחרדים, בהם נכים או עם צרכים מיוחדים. הוועד הציבורי נגד עינויים הפך מוקד פניות מרכזי לחרדים, המתלוננים תדיר על אלימות מצד שוטרים. 

עימותים בין מפגינים חרדים לשוטרים בבני ברק
עימותים בין מפגינים חרדים לשוטרים בבני ברק

בהפגנת הפלג הירושלמי שנערכה שלשום המפגינים חסמו את הצומת המרכזי במשך שעות. הם לא הפעילו אלימות פיזית כלפי השוטרים, אבל נשמעה אלימות מילולית קשה. השוטרים הפעילו כוח סביר כדי למנוע את החסימות, אך המצב הסלים במהירות עם כניסת הפרשים לזירה - שדרסו את אלעזר כהן בן ה-16. "הייתי בלי הכרה כמה דקות", סיפר כהן. "הם מתנהגים ככה כלפי חרדים בגלל דעות קדומות".  

"התחושה היא שנגד האנשים שאני מייצג נוקטים ביד מאוד קשה לעומת מפגיעים אחרים שהיו חוסמים צירים בצורה משמעותית יותר ולא ננקט נגדם שום הליך", טען עו"ד שלום בן שבת, המייצג את העצורים החרדים.

הפגנת החרדים בבית שמש
הפגנת החרדים בבית שמש | צילום: מחאות החרדים הקיצונים

מהמידע שקיבל בן שבת מהמשטרה, עולה כי בעוד שבהפגנות החרדים נעצרים עשרות בכל פעם, מתברר שב-23 הפגנות אחרות ברחבי הארץ שבהן נחסמו צירים - עוכבו 12 מפגינים לחקירה, ולא הוגש ולו כתב אישום אחד.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, משטרת ישראל אוכפת את החוק בצורה שוויונית וללא משוא פנים. על האלימות הקשה המופעלת מצד המפגינים יעידו רבבות אזרחים כמו גם עשרות רבות של שוטרים שנפגעו בעת שביקשו לאכוף את החוק. במצב שבו הפגנה הופכת לאלימה - מבצעת המשטרה את כל פעולות האכיפה הנדרשות".