במהלך הפגנה: שוטר משך בחוזקה בפאותיו של גבר חרדי • תיעוד

בסרטון ממחאת חרדים נגד הריסת בית כנסת שנבנה באופן בלתי חוקי בבית שמש, נראה שוטר מוביל בכוח את הגבר, שלא השתתף בהפגנה, אל הניידת כשהוא מושך בשערו. אנשי המשטרה שנכחו במקום לא התערבו

זמן צפייה: 00:49

עדות נוספת לאלימות משטרתית כנגד חרדים? בסרטון מתוך הפגנת חרדים נגד הבנייה בבית שמש שנערכה אתמול (ראשון), נראה שוטר מושך בכוח בפאותיו של גבר חרדי שלא השתתף בהפגנה. שוטרים נוספים המקיפים את העצור מצולמים כשהם מובילים אותו אל הניידת - ונמנעים מהתערבות. התיעוד הנוכחי מגיע ברקע פרסומו של תיעוד אחר מההפגנה, בו ניתן לראות שוטרים מגיעים אל גבר העומד מהצד, מפילים אותו לקרקע ומכים אותו בחוזקה.

‏ממשטרת ישראל נמסר: "החומר הועבר למחלקה לחקירות שוטרים ובמקביל, הוחלט להעביר את השוטר מתפקידו באופן מיידי עד לבירור הנסיבות". שר הפנים, אריה דרעי, כינה את האירוע אנטישמי: "המראה המביש של שוטר המושך בחזקה בפאותיו של חרדי תוך כדי מעצר, צריך לטלטל כל ישראלי. על המשטרה לערוך בדק בית כיצד אירוע כזה על גבול האנטישמיות מתרחש בתוכה, לטפל במקרה ולהבטיח שמראות כאלו לא יישנו".

שוטר מושך בפאות של גבר חרדי
שוטר מושך בפאות של גבר חרדי | צילום: כיכר השבת

עוד כתבות בנושא >>

חבטות – ודריסות פרשים: כך נראית אלימות השוטרים בהפגנות חרדים

תיעוד: שוטרים מתנפלים על גבר חרדי במהלך הפגנה בבית שמש

אביו של החרדי בעל המוגבלויות שעוכב בי-ם: "הוא כבוי ומושפל"

הפגנה של חרדים כנגד בנייה בבית שמש
הפגנה של חרדים כנגד בנייה בבית שמש | צילום: חדשות 13

אתמול כאמור פורסם תיעוד אחר מההפגנה, שצולם בתחילתה. בסרטון נראים השוטרים מגיעים אל הגבר, מפילים אותו לקרקע, מכים אותו בעוצמה וגוררים אותו מהמקום - תוך שהם ממשיכים לחבוט בו. הגבר שתועד בסרטון כשהוא מוכה נעצר תחילה בחשד לתקיפת שוטר, אך לאחר שבבית המשפט צפו בתיעוד - הוחלט לשחררו.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "כוחות המשטרה שהגיעו לאבטח נציגי רשות מקומית בביצוע צו, התמודדו עם מפרי סדר אלימים שידו אבנים לעברם וגרמו לפציעתם ולנזק לניידות ולבצע מעצרים. השוטרים פעלו לעצור את החשוד שהתנגד למעצר ובמהלך המעצר נפגע שוטר מרגלו ונגרם לו שבר. לצד האמור, הועבר החומר לבדיקה של מח״ש כמקובל. החשוד הובא בפני בית משפט, בו קבע השופט כי חומר החשדות מעלה מסוכנות ברורה מהחשוד, האריך את מעצרו והחקירה בעניינו נמשכת".

זו אינה הפעם הראשונה שאוכלוסיות בקרב המגזר החרדי מתלוננות על יחס אלים במיוחד כלפיהן: הפגנות של האוכלוסייה החרדית נערכות כמעט מדי שבוע כבר עשרות שנים. הסיבות מגוונות, אך משותפת לכולן תחושה קשה של אפליה ביחס המשטרה והפרקליטות אליהם, לעומת אוכלוסיות אחרות.

הפגנת החרדים בבית שמש
הפגנת החרדים בבית שמש | צילום: מחאות החרדים הקיצונים

שורה של תקריות מלמדת על יחס שנוי במחלוקת של המשטרה לחרדים, בהם נכים או עם צרכים מיוחדים. הוועד הציבורי נגד עינויים הפך מוקד פניות מרכזי לחרדים, המתלוננים תדיר על אלימות מצד שוטרים.

כך, למשל, בהפגנת הפלג הירושלמי שנערכה ביום שלישי שעבר, חסמו המפגינים צומת מרכזי בעיר במשך שעות. הם לא הפעילו אלימות פיזית כלפי השוטרים, אבל נשמעה אלימות מילולית קשה. השוטרים הפעילו כוח סביר כדי למנוע את החסימות, אך המצב הסלים במהירות עם כניסת הפרשים לזירה - שדרסו את אלעזר כהן בן ה-16. "הייתי בלי הכרה כמה דקות", סיפר כהן. "הם מתנהגים ככה כלפי חרדים בגלל דעות קדומות". 

עו"ד שלום בן שבת, המייצג את העצורים החרדים בהפגנה, טען כי "התחושה היא שנגד האנשים שאני מייצג נוקטים ביד מאוד קשה לעומת מפגיעים אחרים שהיו חוסמים צירים בצורה משמעותית יותר ולא ננקט נגדם שום הליך". מהמידע שקיבל בן שבת מהמשטרה, עולה כי בעוד שבהפגנות החרדים נעצרים עשרות בכל פעם, מתברר שב-23 הפגנות אחרות ברחבי הארץ שבהן נחסמו צירים - עוכבו 12 מפגינים לחקירה, ולא הוגש ולו כתב אישום אחד.