תגלית: מטבעות מימי מרד היהודים ברומאים נמצאו בבנימין

בחפירה ארכיאולוגית באזור ואדי רשאש, נמצאו הפריטים שהוטבעו במאה הראשונה והשנייה לספירה – לקראת סופו של מרד בר כוכבא. על הממצאים מופיע כיתוב בעברית, המלמדים על ההתרחשות היהודית במקום

מטבעות היסטורים מתקופת מרד היהודים ברומאים
מטבעות היסטורים מתקופת מרד היהודים ברומאים | צילום: טל רוגובסקי

מטבעות נדירים מימי מרד היהודים ברומאים, התגלו היום (שלישי) באזור בנימין בזמן בידי חוקרים מאוניברסיטת בר אילן בראשות ד"ר דביר רביב. הפריטים נמצאו במהלך חפירה אריכאולגית באזור ואדי רשאש ומלמדים על ההיסטוריה היהודית במקום.

מטבע אחד אשר הוטבע בשנת 67 לספירה ונמצא בחפירות ליד יישובי גוש שילה, נושא על צידו האחד עלה גפן ואת הכתובת העברית "חרות ציון". מצידו השני של המטבע מופיע גביע ולצידו הכיתוב "שנת שתיים". המטבע מתווסף לממצאים אחרים מתקופת הבית השני ומימי מרידות היהודים ברומאים שנתגלו באתר כמו מקוואות טהרה, מערכת מסתור, כלי אבן ועוד. כלה אלה השתייכו ליישוב היהודי שהתקיים עד מרד בר כוכבא.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רשויות הבריאות בארה״ב: אין צורך כרגע במנת חיסון שלישית

החל מהבוקר: שביתה של עובדי המנהל בבתיה"ח הממשלתיים

שיא בגל התחלואה הנוכחי: 730 נדבקים בקורונה אובחנו אתמול

מטבעות היסטורים מתקופת מרד היהודים ברומאים
מטבעות היסטורים מתקופת מרד היהודים ברומאים | צילום: טל רוגובסקי

מטבע נוסף מימי מרד בר כוכבא, נמצא במערה במצוקי ואדי רשאש והוטבע בין השנים 134-135 לספירה. על גבי צד אחד של המטבע נראה לולב מוקף בזר וסביבו הכיתוב "לחרות ירושלים", ובצידו השני כלי נגינה הנראה ככינור ולצידו הכיתוב "שמעון", שמו הפרטי של מנהיג המרד - שמעון בר כוכבא. לצד המטבע התגלו שברי כלי חרס רבים שהובאו למערה על ידי פליטים יהודים בימי מרד בר כוכבא. המערה מתווספת לעשרות מערות טבעיות שהיו בשימוש המורדים באזור מדבר וארץ יהודה.

לדברי ד"ר רביב, "לדברי ד"ר רביב "המערה בוואדי רשאש בה התגלה המטבע ממוקמת כ-6 קילומטרים צפונית למערת ערק א-נעסנה שבוואדי א-דליה, שמאז גילויה בשנות ה-60 של המאה העשרים נחשבה למערת המפלט הבר-כוכבאית הצפונית ביותר במדבר יהודה".

המערה בואדי רשאש
המערה בואדי רשאש | צילום: טל רוגובסקי

עוד הוסיף רביב כי "המטבע מוואדי רשאש מצביע על נוכחותה של אוכלוסיה יהודית באזור עד לקראת סופו של מרד בר-כוכבא, זאת בניגוד לטענה שהושמעה בעבר במחקר שהיישוב היהודי מצפון לירושלים חרב בימי המרד הגדול ולא נושב לאחר מכן. מטבע זה הוא אף העדות הראשונה לכך שחבל עקרבת, הצפוני מבין מחוזותיה של ארץ יהודה בתקופה הרומית, נשלט בידי המינהל של בר-כוכבא".