הפיגוע בגוש עציון: רוח גבית מרצועת עזה – לגדה • פרשנות

האווירה בשטחים מזכירה את זו שהייתה לפני מבצע צוק איתן, כאשר חמאס משדר לפלס' כי זה הזמן המתאים לבצע אירועי טרור. זאת, ברקע שיח השנאה כלפי ישראל, בין היתר בשל הכתף הקרה ממדינות ערב

זמן צפייה: 02:30

האווירה בגדה המערבית היום (חמישי), לאחר הפיגוע בגוש עציון בו נרצח החייל דביר שורק, מזכירה את התקופה של אחרי חטיפת שלושת הנערים לפני כחמש שנים, טרם מבצע צוק איתן. נראה כי חמאס מעביר רוח גבית מרצועת עזה לשטחים, ומשדר מסר כי זה הזמן המתאים לבצע פיגועים, במקביל להורדת התיאום הביטחוני עם מצד הרשות הפלסטינית.

האווירה בגדה מתעתעת. מצד אחד פועלים פלסטינים רבים לעבודה בישראל, ואף קיים שיפור במצב הכלכלי באזור. מצד שני, קיים שיח שנאה בקרב הפלסטינים, אפילו מתוך הרשות עצמה, בין היתר ברקע הכתף הקרה שמקבלים הפלסטינים ממדינות ערב. כל זאת, במקביל לדמדומים של שלטון הרשות שנראה מנוכר מתמיד.

הפיגועים בשטחים מתאפשרים דווקא משום שקיימת אווירה מוטעית, לפיה אין אירועי טרור באזור. למעשה, האנרגיה בשטח תומכת בפיגועים, ואנחנו מתעוררים מפעם לפעם לרצח נוסף על רקע לאומני.

עוד בחדשות 13:

"ננסה לבחור בחיים ולהביא אור": מאות בהלווית החייל דביר שורק

אביו של דביר שורק שנרצח בגוש עציון: "קיבלנו מתנה ל-19 שנה"

נתניהו בזירת הפיגוע: "החקירה מתקדמת – נשיג את מי שביצע הרצח"

הלוויתו של דביר יהודה שורק
הלוויתו של דביר יהודה שורק | צילום: חדשות 13

כאלף בני אדם הגיעו הערב לבית העלמין בעפרה כדי ללוות את דביר יהודה שורק, החייל שנדקר למוות בגוש עציון, בדרכו האחרונה. להלוויה הגיעו גם שר החינוך, רפי פרץ (הימין המאוחד) וחבר הכנסת גדעון סער (הליכוד).

יואב שורק, אביו של דביר, ספד לו: "מתנה קיבלנו לכמעט 19 שנה, מתנה שהפיצה אור וטוב בתוך המשפחה ומחוץ לה. בלי יומרנות ובלי ציניות. על המתנה הזאת אמרתי – ה' נתן וה' לקח. ה' לקח ואנחנו נותרים חסרים ופצועים", אמר האב והוסיף: "כמה כאב יביא הגעגוע והאם נמצא כוחות לבנות ולנטוע כמו שאהבת. רשעים אוהבי מוות קיפדו את חייך, אבל הם לא פגעו באור שלך ובעשיית הטוב. אנחנו נמשיך וננצח עם אלה. ננסה להמשיך לבחור בחיים ולהביא אור".

מוקדם יותר פורסם כי משפחתו של שורק החליטה לתרום את קרניות עיניו, והן יושתלו בימים הקרובים בגופם של חולים. "אצילות נפש בזמן הכי קשה", נמסר מהמרכז הלאומי להשתלות.

זירת פיגוע הדקירה בגוש עציון בו נרצח דביר יהודה שורק בן ה-19
זירת פיגוע הדקירה בגוש עציון בו נרצח דביר יהודה שורק בן ה-19 | צילום: חדשות 13

הסופר דוד גרוסמן, שספרו נמצאו בין חפציו של דביר, ספד הערב לחייל באירוע לזכרה של נחמה ריבלין ואמר: "לא הכרתי את דביר שורק. אבל שמעתי עליו הרבה במשך היום, שמעתי שהוא היה נער מאיר ומואר, אוהב אדם ורגיש – אמן בנפשו", גרוסמן, ששכל את בנו במלחמת לבנון השנייה, הוסיף: "לבי-לבי לכל אוהביו, אני יודע באופן אישי איזו דרך קשה עומדת בפניהם. אני יודע שנער מיוחד כמו דביר יאיר את דרכם".

מחקירת מערכת הביטחון עולה כי המחבלים לא תכננו לחטוף את שורק, ובשום שלב לא עלה לרכבם. המחבלים הבחינו בשורק בעלייה למגדל עוז, רצחו אותו בדקירות סכין והשליכו את גופתו בכביש העולה למגדל עוז. כעת נבחן אם ארבו מראש לאזרח ישראלי שיעבור במקום, או שהפיגוע יצא לפועל באופן ספונטני.

דביר היה בדרכו חזרה מירושלים כאשר התנפלו עליו המחבלים. מחקירה ראשונית של צה"ל ושב"כ עולה כי שורק, תושב עפרה ותלמיד ישיבת ההסדר "אור-תורה מחניים", הגיע מכיוון צומת הגוש כשאיתו ספרים מאת דוד גרוסמן - מתנה לכבוד גיוסו שקנה לתלמידי הישיבה.