חמאס מפעיל לחץ על ישראל באמצעות הג'יהאד האסלאמי • פרשנות

לאחר ירי הרקטה מרצועת עזה, הטיל צה"ל את האחריות על הג'יהאד בלבד וצמצם את שטח הדיג, אך למרות ניסיונות ישראל להפריד בין הארגונים – הנייה וסינוואר חייבים לאשר כל שיגור

זמן צפייה: 01:04

לאחר ירי הרקטה מרצועת עזה אתמול (שני), שנפל לחופי אחת הערים בדרום הארץ, החליט צה"ל לצמצם את מרחב הדייג. בישראל מנסים שלא לפרק את ההבנות, ולהטיל את האחריות לירי על הג'יהאד האסלאמי ולא על חמאס. בצה"ל טענו היום שחמאס לא היה מודע לירי, אך שום ירי לא ייצא משטחי הרצועה ללא אישור של יחיא סינוואר.

חמאס משתמש בארגון הג'יהאד האסלאמי כדי להפעיל לחצים על ישראל, במטרה שתכניס עוד כסף לרצועה בתיווך קטארי. בסופו של דבר, כל הסדרה שתתקבל, תיעשה תחת השוט המונף של הג'יהאד האיסלאמי.

עוד בחדשות 13:

אל-בגדאדי בקלטת חדשה: נתניהו נבחר, נתמודד מול עריצים בג'יהאד

לקראת אירועי מאי: סוללות כיפת ברזל נפרסו ברחבי הארץ

בצה"ל מעריכים: הג'יהאד האסלאמי מתכנן פיגוע כדי לחבל בהסדרה

תיעוד ירי הג'יהאד האסלאמי לעבר ישראל
תיעוד ירי הג'יהאד האסלאמי לעבר ישראל | צילום: חדשות עשר

כאמור, דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, מסר הבוקר כי הג'יהאד האסלאמי אחראי על ירי הרקטה אמש לכיוון שטח ישראל, שהתפוצצה בים מול חופי ישראל. בתגובה לכך, מרחב הדיג ברצועת עזה יצומצם לשישה מיילים ימיים – כך הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון.

"הג'יהאד האסלאמי מנסה בשבועות האחרונים להוציא פיגועים בחתימה נמוכה כדי לגרור את הרצועה להידרדרות ביטחונית ולמנוע הסדרה", אמר מנליס והדגיש כי הדברים נעשו ללא ידיעת חמאס. "מי שמוביל את הפעולות הוא מחבל בכיר, מפקד צפון עזה, בהאא אבו אל עטה. הירי של הרקטה אמש הוא מגזרתו".

"ישראל מאפשרת תהליך לשיפור המצב ברצועה", המשיך דובר צה"ל, "אדם אחד בתוך הרצועה ואדם אחד מחוצה לה מנסים להרוס הכל. הג'יהאד לא סר למרות חמאס ולפקודותיו. חמאס ריבון ואחראי למה שקורה בעזה". לבסוף הוסיף מנליס כי "אנחנו לפני ימים משמעותיים: יום העצמאות, אירוויזיון, יום הנכבה ויום העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים. יש הערכות ומוכנות גבוהה סביב הימים האלה".

שיגור רקטה מרצועת עזה לעבר ישראל במבצע צוק איתן
שיגור רקטה מרצועת עזה לעבר ישראל במבצע צוק איתן (ארכיון) | צילום: רויטרס

במקביל, דובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי, פרסם קריקטורה שבה נראים אנשי הג'יהאד האסלאמי צופים בטלוויזיה כאשר מדווח בה על הגדלת מרחב הדיג לשיא, ואומרים "המצב מאד שקט, הגיע הזמן להצית את זירת עזה".

בכיר הג'יהאד האסלאמי, חדר חביב, הגיב לדברי צה"ל ואמר כי "הכיבוש מפיץ שקרים כדי לפגוע בהנהגה שלנו ולהימנע מיישום הבנות הרגיעה". "הכיבוש הישראלי יישא בתוצאות האפשריות כתוצאה מההסתה כנגד הנהגת הארגון", הוסיף חביב. "הג'יהאד האסלאמי הוא חלק מהמארג של עזה וכל ההאשמות של הכיבוש הישראלי הן האשמות כוזבות".