בצה"ל מעריכים: הג'יהאד האסלאמי מתכנן פיגוע כדי לחבל בהסדרה

על פי ההערכות, הארגון מתכנן אירוע טרור משולב שעשוי לכלול ירי טילי נ"ט או ירי צלפים לעבר הכוחות הישראלים על הגדר. בצה"ל מטילים על הארגון את האחריות לירי אמש

חיילי צה"ל בגבול רצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

בצה"ל מעריכים היום (שני) כי ארגון הג'יהאד האסלאמי ינסה לחבל במאמצי ההסדרה בין ישראל לחמאס, על ידי ביצוע פיגועים בגבול הרצועה. בין השאר, מתמקדים בצה"ל באפשרות של ירי טילי נ"ט לעבר כוחות בגבול או ירי צלפים לעבר העובדים על הקמת המכשול, או לעבר חיילים.

בתוך כך, בצה"ל מייחסים לארגון את ירי הרקטות לעבר המועצה האזורית אשכול שהתרחש אתמול לפנות בוקר. נבדקת האפשרות שמדובר בפקודה מבחוץ שקיבלו פעילי הארגון מסוריה או מאיראן. הג'יהאד האסלאמי הוא הארגון השני בגודלו ברצועה אחרי חמאס, והוא מחזיק בארסנל רקטות גדול לטווחים ארוכים וקצרים.

דייגים בחוף הים של רצועת עזה | צילום: רויטרס

מאמצי ההסדרה בין ישראל לחמאס כוללים פעולות הומניטריות. מתאם פעולות הממשלה בשטחים אישר הבוקר את הדיווחים בתקשורת הפלסטינית לפיהם, בצעד תקדימי, יוגדל מרחב הדייג מטווח של עד 11 קילומטר לטווח של עד 28 ק"מ. עוד נמסר כי מדובר בצעד למניעת הדרדרות הומניטארית ברצועת עזה, מתוך מדיניות המבדילה בין טרור לאוכלוסייה בלתי מעורבת.

בד בבד יממה לאחר שנפתחו מחדש מעברי הגבול ארז וכרם שלום, הגיעו הבוקר מספר פעילי "עוצמה יהודית", בהובלת איתמר בן גביר למעבר כרם שלום, ומחו על הפתיחה המחודשת. במהלך חסימת הדרך על ידי הפעילים, התפתחה קטטה בינם לבין נהג משאית. לטענת הנהג, הפעילים תקפו אותו במוטות, ב-"עוצמה יהודית" טענו מנגד כי הנהג ניסה לדקור אותם בסכין. המשטרה עיכבה לחקירה שלושה בני אדם החשודים במעורבות באירוע.

התרעת "צבע אדום" נשמעה אתמול במועצות האזוריות שער הנגב ושדות נגב. מדובר צה"ל נמסר כי הרקטה שנורתה לעבר ישראל - נפלה בשטח הרצועה. "סוף השבוע האחרון היה כמו סרט עם עלילה שהסוף שלה ידוע מראש", סיפר בני חסון, תושב קיבוץ כיסופים שבעוטף עזה ל-"החדשות עם יעקב אילון". "כרגע אין שום סבב, רק כוחות צה"ל על הגדר – אנחנו ממשיכים לשמוע את קולות הנפץ. פה ושם יש אזעקת צבע אדום, פעם זה בטעות ופעם זה אמת – וזה המצב".

חמש רקטות נורו אתמול בלילה מרצועת עזה לשטח ישראל, ונחתו ככל הנראה בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה, טנקים של צה"ל תקפו מטרות ברצועה. על פי דיווחים פלסטיניים, הותקפו היעדים סמוך לדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה. זאת, בתום יום של הפגנות מאופקות יחסית בגדר הרצועה, שאירעו לציון יום האדמה וברקע המגעים לגיבוש הבנות בתיווך המשלחת המצרית.

זמן קצר קודם לכן, אמר ראש הממשלה נתניהו: "ההנחיה שלי עכשיו היא להשאיר את הכוחות במקום. אנחנו לא יודעים אם הרגיעה הזו תימשך, אנחנו ערוכים לקראת כל התפתחות. זו הדרך שבה אנחנו מנהלים את העניינים - מפעילים כוח כשצריך, ונמנעים אם אפשר ממלחמות מיותרות. אנחנו עושים את זה לא רק בגזרה הדרומית, אלא גם בצפונית, בהצלחה בלתי רגילה. בלמנו את איראן, אנחנו הולמים שם כשצריך, אבל נמנעים שוב ממלחמה מיותרת".

בתום הפגנת "צעדת המיליון" שנערכה ביום שבת בגבול רצועת עזה, נמסר מדובר צה"ל כי רמת האלימות הנמוכה הייתה בין היתר כתוצאה מאנשי חמאס שחצצו בין המפגינים לגדר. בשיא ההפגנה השתתפו 40 אלף מפגינים, שלושה נהרגו מאש צה"ל ו-207 נפצעו - כך לפי משרד הבריאות הפלסטיני. לאחר מכן, בכיר בחמאס הודיע כי ייתכן ויגיעו להבנות עם ישראל בימים קרובים. כמו כן, הצוות העליון המארגן את ההפגנות הודיע כי הוא קורא לציבור בעזה להשתתף בהפגנות גם ביום שישי הבא.

רוב המפגינים ישבו במקום, נמצאו במרחק של כמה מאות מטרים מהגדר ולא רצו אליה, בעקבות ההבנות אמש של חמאס וישראל בתיווך מצרי. בניגוד להפגנות קודמות, סדרנים של חמאס מנעו מרוב המפגינים לרוץ אל הגדר. בצד הישראלי היו כוחות רבים של הנח"ל ויחידות מיוחדות.