בניגוד לקודמו: כוכבי יישר קו עם נתניהו בנושא איראן • פרשנות

הרמטכ"ל, שהתבטא בגנות האפשרות שממשל ביידן יחזור להסכם הגרעין, מייצג עמדה המהווה קונצנזוס במערכת הביטחון. עם זאת, כל עוד יתקיים מו"מ כזה, צה"ל לא יעז להכין אופציה צבאית לתקיפה

זמן צפייה: 01:21

הרמטכ"ל אביב כוכבי, שאמר היום (שלישי) בנאום כי חזרה להסכם הגרעין עם איראן תהיה רעה לישראל, יישר קו עם עמדת ראש הממשלה בנימין נתניהו – בניגוד לקודמו גדי איזנקוט, שהציג עמדה שונה.

בכירים במערכת הביטחון אמרו לחדשות 13 כי בהמשך לדבריו של כוכבי, ישנו קונצנזוס שחזרה של ממשל ביידן להסכם הגרעין תהווה התפתחות רעה ולא רצויה עבור ישראל.

בנימין נתניהו ואלוף אביב כוכבי
בנימין נתניהו ואלוף אביב כוכבי | צילום: לשכת רה''מ

עוד כתבות בנושא >>

הרמטכ"ל: "חזרה להסכם הגרעין עם איראן – דבר רע ולא נכון"

שר החוץ האמריקני החדש: נדון עם ישראל לפני חזרה להסכם הגרעין

ברקע חיסול "אבי הפצצה הגרעינית": כוכבי נפגש עם רמטכ"ל ארה"ב

ישנן טענות לפיהן מטרת הצהרות הרמטכ"ל היא להפעיל לחץ כדי לקבל תקציב. עם זאת, במערכת הביטחון מבינים כי לאור ההתפתחויות הפוליטיות לא יהיה תקציב ב-2021, והתוספת שצה"ל קיבל לא תספיק לממן אופציה צבאית נגד איראן. כמו כן, כל עוד ממשל ביידן ינהל משא ומתן עם טהראן, צה"ל לא יתאמן או יכין אופציה צבאית לפגיעה בפרויקט הגרעין.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בטקס ההשבעה בוושינגטון
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בטקס ההשבעה בוושינגטון | צילום: רויטרס

הרמטכ"ל: "חזרה להסכם הגרעין עם איראן - דבר רע ולא נכון"

כאמור, כוכבי העביר מסר לנשיא ארצות הברית החדש ג'ו ביידן, כשקבע: "חזרה להסכם הגרעין מ-2015, או אפילו הסכם דומה - הוא דבר רע אופרטיבית ואסטרטגית. אם הסכם הגרעין היה מתממש, איראן כבר הייתה יכולה להשיג פצצה גרעינית".

"איראן היא בעיה עולמית ואזורית - היא הגדילה חומר מועשר מעבר למותר עם צנטריפות מתקדמות בקצב שיאפשר לפרוץ לפצצה תוך כמה חודשים או שבועות", המשיך כוכבי בנאומו במכון למחקר ביטחון לאומי. "איראן של היום זו לא איראן של 2015 - היא נמצאת תחת לחצים כבדים ביותר, שחייבים להימשך בכל דרך. כל דבר שיסיר לחץ יאפשר להם למשוך זמן. חייבת להיות פעולה נמרצת שלא תהיה להם יכולת להסתער לפצצה".

כזכור, בשבוע שעבר אמר שר החוץ הנכנס של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, כי הממשל האמריקני החדש יתייעץ עם ישראל ומדינות נוספות במזרח התיכון לפני שיחזור להסכם הגרעין עם איראן. נוסף על כך, הוא הזהיר מפני קרבתה של טהראן לפצצה גרעינית: "הזמן שאיראן יכולה להגיע בו לפצצה צנח משנה - לשלושה או ארבעה חודשים".