הרמטכ"ל: "חזרה להסכם הגרעין עם איראן - דבר רע ולא נכון"

ברקע הצהרות ממשל ביידן, רא"ל אביב כוכבי אמר כי עמדתו היא שחזרה להסכם מ-2015 תהיה טעות, והבהיר כי הנחה את צה"ל להכין תוכניות לתקיפת פרויקט הגרעין האיראני, למקרה שתתקדם לעבר פצצה

זמן צפייה: 03:21

הרמטכ"ל אביב כוכבי שלח הערב (שלישי) מסר לנשיא ארצות הברית החדש ג'ו ביידן, כשקבע: "חזרה להסכם הגרעין מ-2015, או אפילו הסכם דומה - הוא דבר רע אופרטיבית ואסטרטגית. אם הסכם הגרעין היה מתממש, איראן כבר הייתה יכולה להשיג פצצה גרעינית".

"איראן היא בעיה עולמית ואזורית - היא הגדילה חומר מועשר מעבר למותר עם צנטריפות מתקדמות בקצב שיאפשר לפרוץ לפצצה תוך כמה חודשים או שבועות", המשיך כוכבי בנאומו במכון למחקר ביטחון לאומי. "איראן של היום זו לא איראן של 2015 - היא נמצאת תחת לחצים כבדים ביותר, שחייבים להימשך בכל דרך. כל דבר שיסיר לחץ יאפשר להם למשוך זמן. חייבת להיות פעולה נמרצת שלא תהיה להם יכולת להסתער לפצצה".

איראן מציגה טילים חדשים
איראן מציגה טילים חדשים | צילום: רויטרס

כוכבי התייחס גם לאיום טילים מלבנון, וטען כי "כל בית חמישי בלבנון הוא מחסן טילים". לדבריו, "תקיפת משגר בלבנון תימנע פגיעה בעשרות אזרחינו. חובתנו לתקוף את כל המשגרים וכל הטילים. אין מדינה בעולם שמאויימת מטילים בכל כך הרבה חזיתות כמו ישראל. חובתי להזכיר לאזרחי ישראל - ביום מלחמה יפלו פה הרבה מאד טילים. אנחנו מעמידים מנגד תקיפה נרחבת".

"אני מזהיר את אזרחי לבנון - ברגע שמתחילה המלחמה תעזבו את המקומות העמוסים בטילים ורקטות. מרחבי הטילים והרקטות יהיו מוצפים בתקיפות צה"ל", הצהיר כוכבי. "מי שיעזוב מצויין. מי שלא יעזוב יודע כבר היום שהוא חי בשדה טילים ורקטות".

עוד אמר הרמטכ"ל כי "אף אחת מהמדינות או הארגונים סביבנו לא רוצה לזום מלחמה או מבצע רחב נגדנו. יש לנו חופש פעולה בכל רחבי המזרח התיכון. זה לא מובן מאליו. כל האוייבים שלנו נמצאים בשפל עמוק. אנחנו רואים האטה בהתבססות האיראנית בסוריה, אלא שההתבססות לא נעצרה והפעילות נגדה תימשך. גם דאע"ש לא נעלם מסוריה, ירדן וסיני וגם הוא חלק מאויבינו".