שר החוץ האמריקני החדש: נדון עם ישראל לפני חזרה להסכם הגרעין

בלינקן הודיע כי ממשל ביידן יתייעץ עם מדינות במזה"ת לפני החלטה על חזרה להסכם עם איראן, והזהיר מפני קרבתה לפצצה. עוד אמר: תומכים בפתרון שתי המדינות, אבל לא רואים סיכוי להתקדמות בקרוב

אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

שר החוץ הנכנס של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, אמר הערב (שלישי) כי הממשל האמריקני החדש בראשות ג'ו ביידן יתייעץ עם ישראל ומדינות נוספות במזרח התיכון לפני שיחזור להסכם הגרעין עם איראן. נוסף על כך, הוא הזהיר מפני קרבתה של טהראן לפצצה גרעינית: "הזמן שאיראן יכולה להגיע בו לפצצה צנח משנה - לשלושה או ארבעה חודשים".

בלינקן גם התייחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ואמר כי ממשלו של ביידן יתמוך בפתרון שתי המדינות, אך סייג וציין כי "איננו רואים סיכוי להתקדמות בנושא בטווח הקצר". לדבריו, "הדרך היחידה לשמור על ישראל כמדינה יהודית הוא פתרון שתי המדינות".

ג'ו ביידן בעימות מול דונלד טראמפ
ג'ו ביידן בעימות מול דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים הודיעה איראן כי חידשה את ייצור האורניום המועשר ברף 20% בכור הגרעיני בפורדו - בניגוד להסכם הגרעין שנחתם ב-2015, שבו אושרה רמה של 3.67% בלבד. על פי הודעת הממשל בטהראן, נשיא המדינה חסן רוחאני אישר את המהלך, שיצא לדרך מספר שעות לאחר שנשלחה על כך הודעה לסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בסוף השבוע.

יש לציין כי חרף ההעלאה - עדיין מדובר ברמה הנמוכה מזו הנדרשת לייצור פצצה גרעינית. מעבר לכך, מהלך זה של איראן נעשה ברקע כניסתו הקרובה של ג'ו ביידן, לתפקיד נשיא ארצות הברית הנבחר - שהביע נכונות לחדש את ההסכם שממנו יצא הנשיא היוצא דונלד טראמפ. כאשר התייחס ביידן לפני כחודש לחיסול "אבי הפצצה הגרעינית", הוא הדגיש: "לא נאפשר לאיראן נשק גרעיני".

באותה הצהרה שנשא ביידן, הוא הפנה אצבע מאשימה כלפי טראמפ, וטען כי נסיגתו מהסכם הגרעין רק הגדילה את היכולת של טהראן להגיע אל הפצצה. "הוא נסוג בשביל להקשיח אותו, ומה הם עשו? הם הגדילו את היכולת להשיג רכיבים גרעיניים. הם מתקרבים לכך שיהיה להם מספיק רכיבים בשביל נשק גרעיני - ויש בעיות רציניות גם בנושא הטילים", הזהיר.