התקיפה בסוריה: תעוזת ישראל הפתיעה את איראן • פרשנות

טהראן סברה כי ירושלים לא תגיב על הירי לעבר הגולן. הפצצת צה"ל, שהיוותה גם מהלך מקדים, תפסה אותה בזמן מאוד לא נוח, בצל המחאה במדינה וברקע הנסיגה מהסכם הגרעין – והותירה אותה בהלם

זמן צפייה: 07:05

עימות ישיר מול איראן: תקיפת ישראל הלילה (רביעי) בסוריה הפתיעה את איראן, שציפתה כי ירושלים לא תגיב על הירי לעבר הגולן. האיראנים הופתעו גם מכך שישראל הגיבה באופן מיידי, וגם מתעוזת צה"ל, שיצא מהתבנית המוכרת וביצע תוך כך מהלך מקדים. למעשה, בירושלים העבירו מסר לטהראן, לפיו בכוונתם להגיב על פעולות נגדה. תקיפת צה"ל תפסה את המשטר האיראני בתקופה לא נוחה – הן בשל המחאות הנרחבות במדינה, והן בגלל הביקורת כלפיה בעולם, ברקע נסיגתה מהסכם הגרעין.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

הערכה בצה"ל: צפויה תגובה איראנית לתקיפה בסוריה בזמן הקרוב

שתי קומות במפקדה של כוח קודס קרסו: תיעוד תקיפת צה"ל בסוריה

המרכז הסורי לזכויות אדם: 23 נהרגו בתקיפת צה"ל – 16 מהם זרים

נתניהו ורוחאני , רויטרס
נתניהו ורוחאני , רויטרס | צילום: רויטרס

הערכה בצה"ל: צפויה תגובה איראנית לתקיפה בסוריה בזמן הקרוב

במערכת הביטחון העריכו הערב כי איראן צפויה להגיב בקרוב לתקיפת צה"ל. החשש המרכזי בצה"ל הוא מירי רקטות לעבר הגולן, ונוסף על כך לא נשללת האפשרות שהג'יהאד האסלאמי יבצע ירי נקמה מרצועת עזה. בחיל האוויר ובפיקוד צפון נשארים בינתיים בכוננות, מחשש לירי איראני.

בניגוד לדיווחים בסוריה, על פי המידע שיש בידי צה"ל, פחות מעשרה אנשים נהרגו בתקיפות. במערכת הביטחון ביצעו תרחישים של מקרים ותגובות, כיצד לפעול לאחר פעולה איראנית, מכל סוג שהוא. ההחלטה כעת בצה"ל היא להשאיר את העימות עם טהראן בסוריה, ולא להרחיב אותו לשטח איראן.

תוצאות התקיפות בסוריה
תוצאות התקיפות בסוריה | צילום: ImageSat International - ISI

בתוך כך, רשת "אל-ערביה" דיווחה היום כי בימים האחרונים חוסלה בסוריה דמות איראנית בכירה, וייתכן שזו הסיבה לירי שבוצע לעבר צפון ישראל.

הערב, צילומי לוויין של חברת ISI חשפו כי המפקדה של כח קודס האיראני בסוריה, המכונה "בית הזכוכית", ספגה נזק כבד בתקיפת צה"ל. בתיעוד ניתן לראות את המפקדה לפני ההפצצה ואחריה, ועולה ממנו כי שתי הקומות העליונות ב"בית הזכוכית" קרסו לחלוטין. עוד ניתן לראות בתיעוד מהתקיפות את הנזקים בבסיסי כוח קודס באל-כיסווא ובאל-מאזה, כאשר בין היתר הושמדו מבנים סמוכים.

תוצאות התקיפות בסוריה
תוצאות התקיפות בסוריה | צילום: ImageSat International - ISI

כאמור, חיל האוויר תקף הלילה עשרות מטרות בשטח סוריה בתגובה לשיגור הרקטות לעבר ישראל במהלך הלילה הקודם. "מטוסי קרב של צה"ל תקפו הלילה בשטח סוריה עשרות מטרות צבאיות השייכות לכוח קודס האיראני ולצבא הסורי. המטרות כללו טילי קרקע-אוויר, מפקדות, מחסני אמל"ח ובסיסים צבאיים", נמסר הלילה מצה"ל.