הערכה בצה"ל: צפויה תגובה איראנית לתקיפה בסוריה בזמן הקרוב

במערכת הביטחון חוששים מירי רקטות לעבר הגולן, ובחיל האוויר ובפיקוד צפון נשארים בכוננות מחשש לתגובת טהראן • דיווח: ירי הרקטות לגולן - בתגובה לחיסול איראני בכיר בימים האחרונים בסוריה

זמן צפייה: 07:05

עימות ישיר מול איראן: במערכת הביטחון מעריכים הערב (רביעי) כי איראן צפויה להגיב בקרוב לתקיפת צה"ל הלילה בסוריה. החשש המרכזי בצה"ל הוא מירי רקטות לעבר הגולן, ונוסף על כך, לא נשללת האפשרות שהג'יהאד האסלאמי יבצע ירי נקמה מרצועת עזה. בחיל האוויר ובפיקוד צפון נשארים בינתיים בכוננות, מחשש לירי איראני.

בניגוד לדיווחים בסוריה, על פי המידע שיש בידי צה"ל, פחות מעשרה אנשים נהרגו בתקיפות. במערכת הביטחון ביצעו תרחישים של מקרים ותגובות, כיצד לפעול לאחר פעולה איראנית, מכל סוג שהוא. ההחלטה כעת בצה"ל היא להשאיר את העימות עם טהראן בסוריה, ולא להרחיב אותו לשטח איראן.

בתוך כך, רשת "אל-ערביה" דיווחה היום כי בימים האחרונים חוסלה בסוריה דמות איראנית בכירה, וייתכן שזו הסיבה לירי שבוצע לעבר צפון ישראל.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

שתי קומות במפקדה של כוח קודס קרסו: תיעוד תקיפת צה"ל בסוריה

המרכז הסורי לזכויות אדם: 23 נהרגו בתקיפת צה"ל – 16 מהם זרים

צה"ל תקף עשרות מטרות בסוריה; רה"מ: "מי שיפגע בנו – נפגע בו"

תוצאות התקיפות בסוריה
תוצאות התקיפות בסוריה | צילום: ImageSat International - ISI

הערב, צילומי לוויין של חברת ISI חשפו כי המפקדה של כח קודס האיראני בסוריה, המכונה "בית הזכוכית", ספגה נזק כבד בתקיפת צה"ל. בתיעוד ניתן לראות את המפקדה לפני ההפצצה ואחריה, ועולה ממנו כי שתי הקומות העליונות ב"בית הזכוכית" קרסו לחלוטין. עוד ניתן לראות בתיעוד מהתקיפות את הנזקים בבסיסי כוח קודס באל-כיסווא ובאל-מאזה, כאשר בין היתר הושמדו מבנים סמוכים.

המרכז הסורי לזכויות אדם: 23 נהרגו בתקיפת צה"ל - 16 מהם זרים

מוקדם יותר, המרכז הסורי לזכויות אדם עדכן כי 23 בני אדם נהרגו בתקיפות צה"ל הלילה בסוריה, בהם 16 "בעלי אזרחות זרה". בצה"ל, כאמור, מעריכים כי מספר ההרוגים קטן בהרבה. במקביל, צרפת התייחסה לאירועים וקראה לאיראן להפסיק לערער את היציבות בסוריה, והדגישה את נאמנותה לישראל.

תוצאות התקיפות בסוריה
תוצאות התקיפות בסוריה | צילום: ImageSat International - ISI

עוד דיווח המרכז כי בתקיפות נפגעו מחסני נשק ותחמושת השייכים לכוח קודס של משמרות המהפיכה - מחנה של הכוח, סוללות טילי קרקע-אוויר של צבא סוריה ומוצבים של צבא סוריה.

קודם לכן, גורם ביטחוני ישראלי התייחס לתקיפות ואמר כי "אנחנו משנים את הכללים, משנים את המשוואה. גם כשהירי זניח - אנחנו מגיבים. הפעולה הייתה תוך מודעות למחאות באיראן, החמורות ביותר מאז המהפכה. המסר שלנו לציבור האיראני: ראשי המשטר שלכם עם ההרפתקנות הטרוריסטית שלהם - מסכנים אתכם".

תוצאות התקיפות בסוריה
תוצאות התקיפות בסוריה | צילום: ImageSat International - ISI

הגורם אמר כי "בדרום עברנו הרגלה כיוון שפעלנו במידה כנגד מידה. איראן ירתה על מדינת ישראל. זה דבר הזוי שלא נקבל. איראן היא תמנון שראשו בטהראן ושולחת זרועות כדי להקיף אותנו. אנחנו מתחילים להתקרב לראש התמנון".

"פעם אמרו שירי שמיורט נתעלם ממנו", המשיך, "פגענו בבניין שמאוייש באיראנים בשדה תעופה הבין-לאומי בדמשק. יש כאן עליית מדרגה בתגובה. זה לא מבצע אנטבה אבל הפגיעה היא משמעותית. ייקח קצת זמן אבל זו המגמה".

כאמור, חיל האוויר תקף הלילה עשרות מטרות בשטח סוריה בתגובה לשיגור הרקטות לעבר ישראל במהלך הלילה הקודם. "מטוסי קרב של צה"ל תקפו הלילה בשטח סוריה עשרות מטרות צבאיות השייכות לכוח קודס האיראני ולצבא הסורי. המטרות כללו טילי קרקע-אוויר, מפקדות, מחסני אמל"ח ובסיסים צבאיים", נמסר הלילה מצה"ל.