גיוס הסוכנים בישראל: איראן מחפשת הישג מודיעיני • פרשנות

בעקבות ההישגים הרבים שרושמת ישראל, ובראשם חשיפת ארכיון הגרעין האיראני ע"י נתניהו אשתקד – מנסים בטהראן לאסוף מידע שיאפשר להרתיע לא רק את ארצות הברית, אלא גם את בת בריתה בירושלים

זמן צפייה: 04:54

חשיפת ארכיון הגרעין האיראני בחודש אפריל אשתקד הייתה אסון בסדר גודל המקביל למלחמת יום הכיפורים בישראל, שבעקבותיו נשפטו והוצאו אנשים להורג. מאז אותו אירוע מחפשת איראן כל הישג מודיעיני שתוכל לרשום מול ישראל, וכך ניתן להבין את רשת המודיעין האיראנית שחשפו היום (רביעי) שב"כ וגורמי ביטחון נוספים.

אמנם איראן מצליחה למשוך את תשומת הלב העולמית לאיום במפרץ הפרסי, אך ראשי הרפובליקה האסלאמית לא מצאו את הדרך להרתיע את ישראל. ובעוד שהאיראנים לא מצליחים להשיג מידע מודיעיני – ישראל מצליחה לנצח אותה בזירות רבות, בעיקר בסוריה.

עוד בחדשות 13:

בפייסבוק ובאפליקציות: כך פעלה איראן לגייס רשת סוכנים בישראל

איראן: בריטניה שלחה מגשר כדי לדון בשחרור המכלית

דיווחים בסוריה: צה"ל תקף מחסני נשק איראניים בדרום המדינה

רשת הריגול האיראנית | צילום: חדשות 13

בפייסבוק ובאפליקציות: כך פעלה איראן לגייס רשת סוכנים בישראל

כאמור, מוקדם יותר היום חשפו שב"כ, צה"ל, המשטרה וגורמי ביטחון נוספים כי במהלך החודשים האחרונים פעלה איראן לגיוס סוכנים בישראל, בגדה המערבית וברצועת עזה. הרשת פעלה מסוריה, בהכוונה איראנית ובהובלת גורם סורי המכונה "אבו-ג'יהאד", באמצעות יצירת קשר ראשוני מפרופילים פיקטיביים בפייסבוק ובהמשך על ידי ניהול קשר באמצעות אפליקציות להעברת מסרים.

הגורמים שגויסו התבקשו לאסוף בין היתר מידע על בסיסים צבאיים, מתקנים ביטחוניים רגישים, אישים, תחנות משטרה ובתי חולים, כחלק מהכנת יעדים לביצוע פיגועים בישראל ביוזמה איראנית. האיראנים פנו לכחמישים בני אדם, רובם הגדול ערבים ישראלים מהצפון, ומיעוט קטן של יהודים וזרים. לא יוגשו כתבי אישום כיוון שהאנשים שאליהם פנו האיראנים שוטו וניתקו מגע מיד.

הפעילות הרשתית אותרה ופוקחה על ידי המודיעין בישראל כבר מראשיתה, תוך ניהול מעקב אחר המפעילים בחו"ל והגורמים בישראל שהביעו נכונות לשתף פעולה. החל מאפריל 2019, מומש פעלו כוחות הביטחון מול פעילים בישראל וביו"ש, אשר המודיעין הצביע על אפשרות שנוצר איתם קשר על ידי מפעילי הרשת האיראנית.

מתוך דף הפייסבוק של אזרחית הונגריה גבי נאג'י
מתוך דף הפייסבוק של אזרחית הונגריה גבי נאג'י | צילום: חדשות 13

כמו כן, במסגרת החקירות עלה מידע לפיו הקשר מול המפעילים מסוריה התפתח לכדי רמה של העברת מידע ואף עלתה כוונה לביצוע פעילות טרור כנגד יעדים ישראלים, אזרחיים וצבאיים. עם זאת, עלה כי רובם המוחלט של האזרחים הישראלים שנעשה ניסיון ליצור עימם קשר סירבו לשתף פעולה, מאחר וחשדו שמדובר בגורם עוין.

גבי נאג'י, אזרחית הונגריה החיה בישראל מזה עשור, שנעצרה ונחקרה על ידי שב"כ, סיפרה: "שלושה גברים צעקו עלי במשך כחצי שעה בצורה מקפיאת דם: 'את רוצחת ילדים'".

נאג'י נחקרה באינטנסיביות במשך שלושה שבועות עד ששוחררה וזוכתה מכל חשד. "אמרו לי שאני מרגלת נגד ישראל, שאני סוכנת ויש לי איש קשר בפייסבוק", סיפרה. כמו כן היא שחזרה את הערב בו נעצרה: "ב-20:00 שמעתי צעקות: 'משטרה, תפתחי את הדלת'. פתחתי את הדלת והיו בחוץ יותר מעשרה אנשים. הם דחפו אותי ואמרו לי שעוצרים אותי".