איראן: בריטניה שלחה מגשר כדי לדון בשחרור המכלית

בכיר בטהראן טען שנציג מטעם לונדון יגיע למדינה וידון עם גורמים בממשל בהחזרת כלי השיט שנתפס במפרץ. גורם בבריטניה הכחיש את הדברים • רוחאני: "מוכנים לנהל מו"מ – אך לא אם פירושו כניעה"

מכלית הנפט הבריטית "Stena Impero"
מכלית הנפט הבריטית "Stena Impero" | צילום: stena Bulk

המתיחות במפרץ הפרסי: בכיר באיראן אמר היום (רביעי) כי בריטניה שלחה נציג למדינתו כדי לדון בשחרור מכלית הנפט שנתפסה במצרי הורמוז. בהמשך, גורם מאיראן הכחיש את הטענה. בד בבד, התייחס הנשיא חסן רוחאני למתיחות ואמר כי "איראן מוכנה לנהל משא ומתן, אך לא כזה שפירושו כניעה".

ביום ראשון אמר שגריר איראן בלונדון, חמיד באעדינג'אד, כי יש להימנע מהחרפת המתיחות במפרץ הפרסי. "הממשל הבריטי צריך לרסן את הכוחות הפוליטיים הפועלים להסלמת המצב". השגריר קרא לממשל "לרסן את המתח הגובר מול איראן. בריטניה פועלת בצורה מסוכנת ולא חכמה בתקופה רגישה במזרח התיכון. איראן מוכנה להגיב לתרחישים שונים".

בתוך כך, משרד החוץ הגרמני פרסם הודעה לפיה מוקדם לדון בקואליציה משותפת לאבטחת מצרי הורמוז. "אנו לוקחים חלק פעיל בשיחות, אך עדיין מוקדם לקבוע אם הדבר אפשרי", נמסר. זאת, לאחר שהועלתה יוזמה לכינון כוח מעורב של צרפת, בריטניה וגרמניה שיפעל לשם מטרה זו.

לכתבות נוספות בנושא: 

שגריר איראן בלונדון: "ערוכים לכל תרחיש מול המערב"

בתגובה לתפיסת מכלית הנפט: "בבריטניה מקדמים סנקציות על איראן"

חרף מעצר המכלית הבריטית: איראן מנסה להימנע מעימות • פרשנות

צוות מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero'', טרם ההשתלטות על המכלית
צוות מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero'', טרם ההשתלטות על המכלית | צילום: Stena Bulk

בתוך כך, שר במשרד הביטחון הבריטי אמר כי המחויבות הראשונה של הממשל היא לפתור את סוגיית המכלית שנעצרה. "בריטניה מחויבת להראות נוכחות צבאית במזרח התיכון במטרה לשמור על מצרי הורמוז פתוחים". לדבריו, האיום באזור הוגבר בתקופה האחרונה, ולכן בריטניה שולחת לשם כוחות צבאיים.

מוקדם יותר באותו היום, סולטנות עומאן פנתה הבוקר לאיראן בבקשה לשחרר את מכלית הנפט הבריטית וצוותה שנעצרו ביום שישי. עומאן קראה לכל הצדדים המעורבים בעימות המתמשך לגלות איפוק ולמצוא נתיבים דיפלומטיים לפתרון הסכסוך. כך דווח בערוץ הממלכתי בעומאן.

בנוסף, פורסמה הקלטה של מעצר המכלית הבריטית במצר הורמוז, כפי שנשמעה ברשת מכשירי הקשר הימיים. "אם תשנו את מסלולכם ותצייתו לפקודות – תחת החוק הבין-לאומי תוכלו לעבור ללא פגע או הפרעה", נשמע איש חיל הים האיראני אומר ברשת הקשר.

המכלית שעצרו הכוח הימי של משמרות המהפכה באיראן
המכלית שעצרו הכוח הימי של משמרות המהפכה באיראן | צילום: חדשות 13

ראש הרשות לתעבורה ימית במחוז הורמוזגאן, מוראד עפיפיפור, מסר כי צוות המכלית "סטנה אימפרו" הבריטית שנעצרו בשבוע שעבר "בטוח ובמצב בריאותי טוב". 23 אנשי הצוות שהפעילו את כלי השיט שוהים בשעה זו על הסיפון, עד לסיום החקירה. כך אמר הבכיר האיראני ברשת הטלוויזיה הממלכתית.

בתגובה להשתלטות האיראנית על המכלית, מגבשים שרים בבריטניה תוכנית להגברת הסנקציות נגד המשטר בטהראן. אחת הפעולות האפשריות שתבצע בריטניה נגד איראן היא הקפאת נכסים איראניים בשטחיה. פעולה נוספת עשויה להיות לחץ שתפעיל על האיחוד האירופי ועל האו"ם להטיל מחדש את העיצומים שהופעלו נגד המשטר בעבר והופסקו בשנת 2016 כחלק מהסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות. הפשרת נכסיה של איראן באותה שנה הזרימו לטהראן מיליארדי דולרים ואפשרו לה למכור נפט לכל העולם.

בריטניה אף הודיעה למזכירות האו"ם כי הכוחות האיראניים שביצעו את ההשתלטות על מכלית הנפט שלה עשו זאת במימיה הטריטוריאליים של עומאן ובכך הפרו את החוק הבין-לאומי. בממלכה כינו את התקרית "הסלמה בלתי מתקבלת שמאיימת על משלוח חוקי דרך מעבר ימי בין-לאומי". עם זאת, ציינה בריטניה כי אינה מחפשת להגיע לעימות עם איראן.

נוסף על כך, התייחס היום רוחאני להפלת המל"ט האמריקני בחודש שעבר, ואמר כי "אם ארצות הברית תפר את הריבונות האווירית של איראן פעם נוספת - היא תקבל את אותה תוצאה". לדבריו, "הפחתת המחויבות מצידנו בהסכם הגרעין היא זמנית - היא יכולה לחזור למצב הקודם אם גורמים אחרים יבטאו את מחויבותם להסכם".

עוד הוסיף ואמר כי "העולם צריך להיות אסיר תודה על כך שמשמרות המהפכה האיראניות מגנות על מצרי הורמוז. אנחנו אחראיים גם על ההגנה של מיצרי באב אל-מנדב - ממזרח לחצי האי ערב".