איראן מבקשת הסלמה – אך אסד מעוניין בעסקה עם ארה"ב • פרשנות

ההתקפה מסוריה, שתוזמנה במקביל לנאומו של נסראללה, מצביעה על כך שטהראן מעוניינת לחמם את הגבול עם ישראל. בסוריה, עם זאת, מבקשים להרחיק את האיראנים - בתמורה להקלת הסנקציות האמריקניות

זמן צפייה: 01:05

שתי פצצות המרגמה ששוגרו אמש (שבת) משטח סוריה מעידות - איראן שוב נכנסה לתמונה, ומכוונת את המתיחות שהייתה במפרץ בשבוע שעבר לעבר ישראל. האיראנים נתונים תחת לחץ כלכלי - ומנתבים אותו לכיוון ירושלים.

מועד ההתקפה אתמול לא היה מקרי, ותוזמן מראש יחד עם נאומו של מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה, על מנת להראות שטהראן מעוניינת לחמם את הגבול עם ישראל. בתוך כך, נראה כי מעל הכול - אסד מעוניין בעסקה עם ממשל טראמפ.

באחד העיתונים הערביים הנחשבים דווח היום על עסקה מתוכננת בין ארה"ב לרוסיה, שמהותה ככל הנראה הרחקת האיראנים בתמורה להקלת הסנקציות שמטיל טראמפ על המשטר, עד כדי הכרה מחודשת בלגיטימציה של אסד. ככל הנראה, המסר הוא שאסד יפסיד כל עוד האיראנים משחקים לו במגרש.

עוד בחדשות 13:

"תומכים בתקיפות הישראליות בסוריה – כל עוד האיראנים שם"

רה"מ על התקיפה בסוריה: "נפגע פי כמה במי שינסה לפגוע בנו"

דיווח: לפחות עשרה בני אדם נהרגו בתקיפת ישראל בסוריה

כזכור, הארגון הסורי לזכויות האדם, המזוהה עם האופוזיציה במדינה, דיווח היום כי עשרה בני אדם נהרגו בתקיפות צה"ל בסוריה הלילה. על פי הדיווח, שלושה מההרוגים לוחמים סורים, והשאר חיילים זרים. זאת, לאחר שאמש הודיע צה"ל כי זוהו שני שיגורים של פצצות מרגמה משטח סוריה לעבר החרמון.

ככל הנראה, אחת מהן נפלה בשטח ישראל ואילו השנייה בשטח סוריה. לא הופעלה אזעקה, מכיוון שהמערכות זיהו שהרקטות אינן צפויות ליפול בשטחים מיושבים. בתוך כך, היום נודע כי רסיס מהרקטה ששוגרה אמש פגע בכבל של רכבל גולשי הסקי באתר החרמון, שאינו פעיל בקיץ.

מוקדם יותר היום אמר שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, כי ארצות הברית מוכנה לשבת למשא ומתן עם איראן ללא תנאים מוקדמים, אך במקביל מתכוונת להמשיך בקמפיין הלחץ שהיא מפעילה על הרפובליקה האסלאמית באמצעות הסנקציות. את הדברים אמר במהלך פגישה עם מקבילו השוויצרי.

מייק פומפאו, שר החוץ של ארה''ב נפגש עם מקבילו השוויצרי
מייק פומפאו, שר החוץ של ארה''ב נפגש עם מקבילו השוויצרי | צילום: רויטרס

משרד החוץ האיראני אמר בתגובה לדבריו של שר החוץ האמריקני כי "איראן מצפה לשינוי בהתנהגות של ארה"ב ולא לשינוי בהצהרות מצד ארה"ב. הצהרותיו של פומפאו בנוגע למו"מ ללא תנאים מוקדים מהוות משחק מילים שמטרתו לרמות אותנו, והודעתו בדבר המשך הלחץ על טהראן היא מדיניות שגויה שמצריכה שינוי כולל".

ביקורו של פומפאו בשוויץ משמעותי ביחס לניסיונות להגיע להידברות עם איראן, שכן שוויץ נחשבת למקדמת האינטרסים של וושינגטון בטהראן, ובממשל טראמפ מקווים כי השוויצרים יוכלו להביא את האיראנים לשולחן המשא ומתן. בהמשך הפגישה, אמר פומפאו כי "נשוחח עם איראן כאשר תתנהג כמו אומה נורמלית. הבעיות נוצרו בגלל 40 שנות המשטר במדינה, ולא בשל הסנקציות. המאמצים להחליף את המדיניות הזדונית של המשטר באיראן יימשכו".