"ארה"ב הבהירה לרוסים: תומכים בתקיפות ישראל בסוריה"

פרסום ראשון: בכיר אמריקני אמר לחדשות 13 כי הבית הלבן הבהיר שכל עוד הכוחות האיראנים פועלים במדינה, הם יגבו את ישראל. "ביקשו שנתערב מול רוסיה בנוגע להרחקת הכוחות הפרו-איראניים"

זמן צפייה: 01:16

פרסום ראשון: פקיד בכיר בממשל האמריקני שמעורב במגעים עם רוסיה ועם ישראל בנושא סוריה, אמר היום (ראשון) לחדשות 13 שממשל טראמפ הבהיר לרוסיה כמה פעמים בחודשים האחרונים שארה"ב תומכת בתקיפות הישראליות בסוריה - כל עוד הכוחות האיראנים פועלים במדינה.

"אמרנו לרוסים שאנחנו תומכים ב-100% בתקיפות הישראליות בסוריה כל עוד האיראנים שם", ציין הבכיר בממשל טראמפ. "אמרנו להם שכל הכוחות האיראנים צריכים לצאת וזו לא רק דרישה ישראלית אלא גם דרישה אמריקנית".

הבכיר האמריקני הוסיף שישראל ביקשה מארה"ב להתערב גם מול רוסיה בכל הנוגע להתחייבות הרוסית להרחיק את הכוחות הפרו-איראניים למרחק של כ-100-70 קילומטר מהגבול. לדבריו, ארה"ב העלתה את הנושא מול הרוסים בשיחות דיפלומטיות שקטות - והאחרונים לא הכחישו.

נשיא איראן רוחאני
נשיא איראן רוחאני | צילום: רויטרס

בעוד כשלושה שבועות יתקיים בירושלים מפגש פסגה חסר תקדים בין היועצים לביטחון לאומי של ישראל, ארה"ב ורוסיה – שיתמקד במצב בסוריה. ישראל, ככל הנראה, שואפת לדחוף את רוסיה וארה"ב לשתף פעולה כדי להגיע להסדר מדיני שיוציא את הכוחות האיראנים מסוריה.

ביום שלישי יתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני בפעם הראשונה מזה חודשיים כדי לדון בין היתר גם במצב בסוריה. אחרי פיטוריהם של בנט ושקד - נתניהו שולט בקבינט יותר מתמיד. הקבינט מורכב כולו מאנשים שתלויים פוליטית בנתניהו – מצב לא בריא בשגרה – ועוד יותר לא בריא במקרה של מתיחות ביטחונית.

מוקדם יותר היום, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לתקיפת צה"ל בסוריה אמש, ואמר כי "מי שינסה לפגוע בנו - ייפגע פי כמה, הוכחנו זאת אמש". נתניהו אמר את הדברים במהלך נאומו בטקס הממלכתי ליום איחוד ירושלים בגבעת התחמושת, בו השתתפו גם הנשיא ראובן ריבלין, ראש העיר משה ליאון, הרמטכ"ל אביב כוכבי, מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן, שרי הממשלה והמשפחות השכולות.

נתניהו נואם בטקס הממלכתי לציון יום ירושלים בגבעת התחמושת
נתניהו נואם בטקס הממלכתי לציון יום ירושלים בגבעת התחמושת | צילום: חדשות 13

רה"מ נתניהו התייחס גם לאיום והמתחים האחרונים מצד איראן ואמר: "איראן מעבירה מדי שנה לבן חסותה ארגון חזבאללה כ-700 מיליון דולרים. היא עושה זאת בדרכים שונות כולל בדרך ההונאה. סכומי עתק אלו משמשים לתדלוק התוקפנות הבלתי נגמרת של איראן וגרורותיה באזורנו. את זה יודעים שכנינו, ואת זה יודעות כל מדינות ערב. וזה אחד הדברים שמביא אותן לקרבה מחודשת איתנו".

"איננו מזלזלים באיומיה של איראן, אבל גם איננו נרתעים מהם. מי שינסה לפגוע בנו - ייפגע בצורה קשה פי כמה", אמר נתניהו. "הוכחנו זאת פעמים רבות בתולדות מדינתנו. הוכחנו זאת רק אמש, והוכחנו זאת בשש היממות המופלאות שהחזירו אותנו לחבלי מולדת עתיקים".

מוקדם יותר היום, הבהיר ראש הממשלה כי הוא שנתן את ההוראה לבצע את התקיפה ואמר: "קיימתי אתמול התייעצויות ביטחוניות בעקבות הירי לגולן, בהן הנחתי את צה"ל על פעולה תקיפה". נתניהו שלח מסר לגורמים ששיגרו את הרקטות לעבר ישראל: "איננו מוכנים לסבול ירי לשטחנו ואנו מגיבים בעוצמה רבה כנגד כל תוקפנות נגדנו". לדבריו, "זו מדיניות עקבית שתמשיך למען ביטחון ישראל".

צה''ל תקף כמה יעדים בסוריה
צה''ל תקף כמה יעדים בסוריה | צילום: דובר צה''ל

כזכור, צה"ל תקף הלילה בסוריה בתגובה לירי שתי הרקטות אמש לעבר החרמון, שאחת מהן, כזכור, אותרה בשטח ישראל. מדובר צה"ל נמסר כי מטוסי קרב של צה"ל תקפו, בין היתר, שתי סוללות ארטילריה, כמה עמדות תצפית ומודיעין בחזית רמת הגולן וסוללת הגנה אווירית מסוג SA-2. כמו כן, במהלך התקיפה הופעלה מערכת הגנה אווירית של צה"ל בעקבות ירי נגד מטוסים סורי, אך לא זוהו נפילות בשטח ישראל.

הארגון הסורי לזכויות האדם, המזוהה עם האופוזיציה במדינה, דיווח היום כי עשרה בני אדם נהרגו בתקיפות צה"ל. על פי הדיווח, שלושה מההרוגים לוחמים סורים, והשאר חיילים זרים.

במקביל, דווח בסוכנות הידיעות "סטפ", המזוהה עם האופוזיציה הסורית, כי בתקיפה נפגעו אתרים של צבא אסד ומיליציות איראניות השוכנות בבסיס חטיבה 165, וכן מטרות נוספות באתר "תל אל-מאנע" שבאזור אל-כיסווה. לפי הדיווח, באתרים הללו הופצצו מחסני נשק וכני שיגור טילים.

"יש סיכוי למנוע מלחמה עתידית עם איראן, אם תצא מסוריה". פגישת נתניהו ופוטין
''יש סיכוי למנוע מלחמה עתידית עם איראן, אם תצא מסוריה''. פגישת נתניהו ופוטין | צילום: AFP

לפי הדיווח, בתקיפות נפגעו בסיסים ומרכזים של איראן וחזבאללה, כמו גם של כוחות המשטר והמליציות הנאמנות לו. עוד דווח כי השבעה שאינם סורים נהרגו במהלך התקיפות באזור הדרום-מערבי לדמשק, ואילו שלושת הסורים נהרגו בתקיפות באזור קוניטרה.

בתוך כך, היום נודע כי רסיס מהרקטה ששוגרה אמש פגע בכבל של רכבל גולשי הסקי באתר החרמון, שאינו פעיל בקיץ. במקום מבצעים הערכת נזקים.