רה"מ על התקיפה בסוריה: "נפגע פי כמה במי שינסה לפגוע בנו"

במעמד הטקס הממלכתי ליום איחוד ירושלים בגבעת התחמושת אמר נתניהו: "איננו מזלזלים באיומיה של איראן - אך איננו נרתעים מהם" • נשיא המדינה ריבלין קרא להשקעה בתושבי מזרח העיר

זמן צפייה: 01:35

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (ראשון) לתקיפת צה"ל בסוריה אמש, ואמר כי "מי שינסה לפגוע בנו - ייפגע פי כמה, הוכחנו זאת אמש". נתניהו אמר את הדברים במהלך נאומו בטקס הממלכתי ליום איחוד ירושלים בגבעת התחמושת, בו השתתפו גם הנשיא ראובן ריבלין, ראש העיר משה ליאון, הרמטכ"ל אביב כוכבי, מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן, שרי הממשלה והמשפחות השכולות.

רה"מ נתניהו התייחס גם לאיום והמתחים האחרונים מצד איראן ואמר: "איראן מעבירה מדי שנה לבן חסותה ארגון חזבאללה כ-700 מיליון דולרים. היא עושה זאת בדרכים שונות כולל בדרך ההונאה. סכומי עתק אלו משמשים לתדלוק התוקפנות הבלתי נגמרת של איראן וגרורותיה באזורנו. את זה יודעים שכנינו, ואת זה יודעות כל מדינות ערב. וזה אחד הדברים שמביא אותן לקרבה מחודשת איתנו".

"איננו מזלזלים באיומיה של איראן, אבל גם איננו נרתעים מהם. מי שינסה לפגוע בנו - ייפגע בצורה קשה פי כמה", אמר נתניהו. "הוכחנו זאת פעמים רבות בתולדות מדינתנו. הוכחנו זאת רק אמש, והוכחנו זאת בשש היממות המופלאות שהחזירו אותנו לחבלי מולדת עתיקים".

עוד כתבות בנושא

יום ירושלים: אלפי נערים השתתפו במצעד "ריקוד הדגלים" המסורתי

עימותים נוספים בהר הבית; ירדן: "פרובוקציה בלתי אחראית"

יהודים עלו להר הבית לרגל יום ירושלים; עימותים נרשמו במתחם

נתניהו נואם בטקס הממלכתי לציון יום ירושלים בגבעת התחמושת
נתניהו נואם בטקס הממלכתי לציון יום ירושלים בגבעת התחמושת | צילום: חדשות 13

"כל העם מחבק את המשפחות השכולות. ששת ימי התהילה ביוני '67 היו היפוכם של הימים שקדמו למלחמה. הגורמים הקיצוניים באזורנו חרחרו מלחמה. הם איימו בוקר וערב להשמיד את מדינת ישראל. החשש והמועקה הורגשו בכל בית" המשיך ראש הממשלה. "חרב חדה הונחה על צווארנו. ואז קרה משהו מופלא - אז התפרצו מתוכנו עוצמות אדירות. התלכדנו אל מול ההתגרות השחצנית. הסרנו מעלינו את עניבת החנק. ניפצנו את אשליות האויב שהוא יחריב את מדינתנו", אמר.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190602-2105' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_u4sldwvy' duration='151'']

"איזו כברת דרך עשינו מאז", הוסיף. "אני יכול לומר לכם היום, בחצי פה כי אינני יכול למסור לכם את כל המידע, אבל מספר רב מאוד גדול מאוד של מדינות ערביות ומוסלמיות כבר התפכחו מאז, וכיום בזכות עוצמתנו הן משתפות איתנו פעולה באופן חסר תקדים".

"העוצמה שלנו מפלסת את הנתיב האמיתי לדו קיום ושלום. קיבעון האיבה הישן מפנה את מקומו לקרבה חדשה. אנחנו מברכים על כך, עוסקים בכך יומם ולילה, במיוחד בלילה. בד בבד אנו נשארים מפוקסים ודרוכים. יש מי שמאיים להשמיד אותנו. יש מי שטרם נגמל מן הקנאות הרעילה".

נתניהו ורעייתו מגיעים לטקס הממלכתי לציון יום ירושלים בגבעת התחמושת
נתניהו ורעייתו מגיעים לטקס הממלכתי לציון יום ירושלים בגבעת התחמושת

נתניהו התייחס גם לזכות הפולחן של הדתות השונות: "שני ילדיי נולדו פה, ואני מרגיש שמשהו נפלא קורה כאן ונותן אופק לכל תושביה. ירושלים הייתה ותהיה תמיד בירת ישראל". כמו כן, הודה לטראמפ על ההכרה ברמת הגולן: "טראמפ הכיר באמת הפשוטה הזאת, וגם בריבונות ברמת הגולן. ההחלטות הללו של ממשל ארה"ב מתבססות על הכרה במציאות, לא על אשליות שווא. הכרה בינ"ל רחבה בירושלים כבירת ישראל היא שתקדם את היציבות והשלום. לשמחתי ההבנה הזאת אכן מחלחלת בהתמדה ואני מקווה לעוד ועוד נציגויות ושגרירויות בבירתנו. עלינו להכיר תודה מיוחדת על הזכות לחיות בירושלים העכשווית. אנחנו מעלים את ירושלים על ראש שמחתנו".

הטקס הממלכתי לציון יום ירושלים בגבעת התחמושת
הטקס הממלכתי לציון יום ירושלים בגבעת התחמושת

גם נשיא המדינה ראובן ריבלין נאם בטקס והדגיש את החשיבות שבפיתוח גם מזרח העיר: "52 שנים מאז שוחררה העיר. 52 שנים מאז רטט ליבם של מיליוני יהודים בארץ ובעולם לשם הקריאה: 'הר הבית בידינו'. אבל גם המחיר היה כבד, כבד ונורא. יותר מ-180 חיילי צה"ל נפלו בקרבות לשחרור העיר. אין מרפא לכאב המשפחות לגעגוע שנפער בלב. בירושלים תנוחמו".

"52 שנים אחרי הניצחון, השגרירות האמריקנית עלתה לירושלים", הוסיף, "הוסר החרם הבינ"ל מירושלים בירת ישראל. זה הזמן להודות לנשיא טראמפ ולעם האמריקני כולו על החלטות פורצת הדרך. לשמחתנו ההקרה בירושלים כבירת ישראל מחלחלת ללבבות כולם".

"שגרירויות נוספות עלו לירושלים וללא ספק יהיו עוד ועוד שגרירויות שיעלו. אבל לצד זה, גם לנו הירושלמים וכל אזרחי ישראל – יש משימה. גם אנחנו חייבים להכיר בירושלים כבירתנו המאוחדת - מזרח ומערב".

ריבלין נואם בטקס הממלכתי לציון יום ירושלים בגבעת התחמושת
ריבלין נואם בטקס הממלכתי לציון יום ירושלים בגבעת התחמושת | צילום: חדשות 13

ריבלין התייחס גם לצמיחה ולשגשוג בעיר ולצורך לקדם גם את חלקה המזרחי: "ירושלים פורחת כפי שלא הייתה מעולם. אבל אבוי לנו אם הפריחה והשגשוג יעצרו במקום שפעם עבר גבול. אוי לנו אם הצמיחה והחדשנות ידלגו על מזרחה של העיר ועל תושביה הערבים. אמת – יש שינוי. הממשלה והעירייה החלו בפעולות משמעותיות בשנים האחרונות לסגירת פערים. התקבלו החלטות, ויש תוכנית חומש ממשלתית לשיפור החינוך. אבל הדרך עוד ארוכה ואנחנו חייבים לוודא שאנו עוברים מדיבורים ומתוכניות מצוינות למעשים. אנחנו עדיין מדברים על מזרחה של ירושלים ועל מערבה כאילו מדובר בשתי ערים שונות, אך אחת היא ירושלים".

"כן, יש את מערבה ויש את מזרחה אבל אחת היא ירושלים. 52 שנים מאז הגישו לנו הלוחמים, שחלקם נמצאים איתנו כאן היום, את העיר. אנחנו עדיין בתחילתו של תהליך עומק יסודי של איחוד העיר. את התהליך הזה חייבים להאיץ. מעל הכול עלינו לאחד את ירושלים ולעשות הכול כדי שהקהילות השונות החיות ופועלות בתוכה יכירו זו את זו, ידברו זו עם זו ויחיו כאן חיים טובים יחד".

מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים | צילום: רויטרס
קבוצת יהודים העולים לרגל יום ירושלים להר הבית
קבוצת יהודים העולים לרגל יום ירושלים להר הבית | צילום: דוברות המשטרה

במקביל התקיים גם מצעד "ריקוד הדגלים" המסורתי כבכל שנה ביום זה, במסגרתו צעדו אלפי צעירים בעודם מניפים דגלי ישראל לכותל, שם התקיימה עצרת תפילה המונית. אנשים רבים החלו להתאסף החל מהשעה 16:30 ברחוב בצלאל ובגן העצמאות שבמרכז העיר, והתהלוכה עברה דרך רחוב יפו, שער שכם שבו אירע כזכור פיגוע הדקירה ביום שישי, הרובע המוסלמי ועד לכותל המערבי.

כמו כן, על רקע היום המתוח, עימותים נוספים בין המתפללים בהר הבית לכוחות הביטחון התרחשו בשעות הצהריים, כאשר מאות מתפרעים יידו אבנים והשליכו כיסאות וחפצים לעבר השוטרים. המשטרה השתמשה באמצעים לפיזור הפגנות והדפה את המתפרעים במקום. זאת, לאחר שבשעות הבוקר התרחשו מהומות בעקבות עליית יהודים למתחם לרגל יום ירושלים. הוואקף הגיב לאירועים וקרא למוסלמים "להגיע לשמור על המסגד".

התפרעות בהר הבית שכללה ידויי אבנים, השלכת כיסאות וחפצים שונים
התפרעות בהר הבית שכללה ידויי אבנים, השלכת כיסאות וחפצים שונים | צילום: דוברות המשטרה

בתוך כך, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הגיב להתפרעויות ואמר כי "המדיניות שלי מיומי הראשון בתפקיד הייתה לעשות הכול כדי שהר הבית יישאר פתוח לכל מי שחפץ לבקר בו, בטח ובטח ביום ירושלים שבו חוגגים את איחוד בירתנו, ואני שמח שגם היום המשטרה עשתה הכל כדי לאפשר זאת". "המשטרה ביצעה מעצרים וכרגע המצב שקט ואני מקווה שגם יום ירושלים וגם הרמדאן יסתיימו בצורה שקטה", הוסיף ארדן.

משרד החוץ הירדני גינה את מה שהוא מכנה "ההפרות הישראליות נגד המתפללים במסגד אל-אקצא". בהודעה הזהירה ירדן את ישראל מפעילות פרובוקטיביות שעלולות להוביל להסלמה: "סיבוב נוסף של אלימות יאיים על הביטחון באזור כולו". בסיום ההודעה נכתב: "אנו קוראים לצד הישראלי להפסיק את הפעולות הפרובוקטיביות וההתנהגות הבלתי אחראית".

תיעוד פיגוע הדקירה בירושלים
תיעוד פיגוע הדקירה בירושלים | צילום: משטרת ירושלים

כזכור, ביום שישי גבריאל לביא, כבן 50, נפצע אנוש וישראל מאיר נחומברג, נער בן 16, נפגע בינוני, בפיגוע דקירה שאירע בירושלים. צוותי מד"א טיפלו בשני הפצועים ופינו את לביא לבית החולים שערי צדק, כשהוא סובל מפציעות בפלג גופו העליון, ואת נחומברג לבית החולים הדסה עין כרם, כשהוא סובל מדקירות בגב.

המחבל, יוסף וגיה יוסף אחמד מהכפר עבוין שבבנימין, נורה למוות, ומחקירת כוחות הביטחון עולה כי נכנס לישראל במסגרת תפילת יום שישי האחרון של חודש רמאדן. לצעיר בן ה-19 אין שיוך לארגון טרור כלשהו, והוא לא נעצר מעולם קודם לכן.

עוד עולה מחקירת האירוע כי המחבל הגיע לשער שכם שבעיר, דקר את לביא ופצע אותו אנוש. מיד לאחר מכן המשיך המפגע בריצה לעיר העתיקה, דקר את נחומברג סמוך לבית כנסת החורבה שבמקום ופצע אותו בינוני. כוחות ביטחון שהגיעו לזירה, ירו במחבל והרגו אותו.