הפיגוע בעזון: חמאס מאותת שאינו מרוצה מההסדרה • פרשנות

ארגון הטרור קושר בין אירוע הדקירה בשומרון שבו נפצעו אב ובנו, לעימותים בגבול הרצועה בהם נהרגו שני פלסטינים, ומבהיר לישראל ולמצרים שהוא לא מרוצה מהתקדמות ההסדרה

זמן צפייה: 00:46

חמאס קושר קשר ישיר בין הפיגוע בעזון, שבו נפצע נער בן 17 בינוני ואביו בן ה-60 נפגע קל, לעימותים אתמול בגבול הרצועה - וקורא לעוד צעירים פלסטינים לבצע פיגועי דקירות ודריסה נגד ישראלים בגדה. בכלל זה, גורמים פלסטינים אומרים שההסתה של חמאס תוליד פיגועים נוספים בימים הקרובים.

על רקע זה, תגיע משלחת ביטחונית מצרית ביום שלישי לרצועת עזה לשיחות עם ראשי חמאס והג'יהאד הסלאמי כדי להרגיע את השטח. ההבנה היא שחמאס רוצה לאותת גם למצרים וגם לישראל שהוא לא מרוצה מההסדרה - ומחפש לקבל את הכסף הקטארי הנוסף כמה שיותר מהר.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

צה"ל: הדקירה בעזון – פיגוע; "שאל אם אנחנו יודעים ערבית"

אירוע דקירה בשומרון: בן 17 נפצע בינוני ואביו קל; הרקע בבדיקה

אחרי תקרית הרחפן: 3 פלסטינים חדרו לישראל מעזה – ונעצרו

זירת חטיפת ורציחתו של החייל תומר חזן, כפר עזון (ארכיון)
זירת חטיפת ורציחתו של החייל תומר חזן, כפר עזון (ארכיון) | צילום: חדשות 10

כאמור, היום נפצע נער בן 17 באורח בינוני ואביו נפצע קל כתוצאה מדקירות בכפר הפלסטיני עזון. דובר צה"ל הודיע כי מתחקור ראשוני של האירוע עולה כי מוסטפא יוסוף סלים, נער פלסטיני בן 15 תושב המקום, דקר שני אזרחים ישראלים לאחר שנכנסו לכפר לצורך טיפול רפואי.

על פי דיווחים פלסטיניים, רופא השיניים הסגיר את הנער למנגנוני הרשות הפלסטינית. עוד דווח שסלים הוא מחבל בודד, ללא שיוך ארגוני וכי כמה מבני משפחתו של נעצרו. ההערכה היא שצה"ל ושב"כ ידרשו להסגירו לישראל.

Hergau
האב שנפצע קל בפיגוע הדקירה בכפר עזון | צילום: החדשות 13

האב שנפצע סיפר את שאירע: "הוא שאל אותנו אם אנחנו יודעים ערבית וענינו שלא – מיד קלטתי שיש לו אולר. אני הראשון שניסיתי לתפוס אותו והבן שלי נבהל ודחף אותי הצידה, ואז הוא נדקר. מישהו קפץ על המחבל והפיל אותו עד שהוא ברח. הבחור שהציל אותנו נדקר בגב. הבן שלי יצא מכלל סכנה והוא מדבר ומחייך". לטענת האב, "כבר שנה שאני מגיע אל הרופא הזה והכול בסדר, לא פחדנו מכלום ומעולם לא חששנו".

בתוך כך, ערוץ הטלוויזיה "אל-אקצא" מסר את התייחסות חמאס לפיגוע הדקירה: "הפיגוע מגיע לאחר הפגיעה של ישראל בדם הפלסטיני אתמול במסגרת ההפגנות בגדר. הפיגוע מבהיר לישראל כי העם הפלסטיני מאוחד. למנהיגי ישראל ולאזרחי ישראל אין ביטחון על אדמת פלסטין".

הסכין מהדקירה בכפר עזון | צילום: ידיעות מהשטח

בצה"ל מעריכים כי הג'יהאד האסלאמי הוא זה שהוביל את ההסלמה האחרונה ברצועת עזה, במסגרתה זוהו חמישה שיגורים לעבר ישראל, נשלח רחפן מדרום הרצועה וארבעה חשודים חצו את הגדר - בעוד שאין חומר מודיעיני שתומך בתזה שהארגון מופעל על ידי איראן.

כעת, החשש במערכת הביטחון הוא שהצד השני מנסה לבסס משוואה לפיה על הרוגים בהפגנות בגבול, כמו שני הפלסטינים שנהרגו אתמול, הוא יגיב גם ברקטות וגם בתקריות על הגדר. ההבנה היא שעשרה ימים לפני הבחירות, ישראל לא מעוניינית לצאת למבצע רחב. צה"ל פעול בזהירות רבה ומיישם את "מדיניות ההכלה" בכל הקשור לרצועת עזה. ההבנה היא שהחזית העיקרית כרגע היא בצפון. החשש הוא שחזבאללה לא סיים להגיב על האירוע שהוא מייחס לישראל - תקיפת הרחפנים בדאחייה שבביירות.

מוקדם יותר היום עצר צה"ל שלושה פלסטינים החשודים שחצו לשטח ישראל בדרום רצועת עזה, והעביר אותם לחקירת כוחות הביטחון. מחקירה ראשונית עולה כי מדובר בשלושה נערים בני 13, וכי נמצאה עליהם סכין. כשעה לאחר מכן נעצר פלסטיני נוסף שניסה לחצות לתוך שטח ישראל, עליו נתפסו שני סכינים.

נפילה בשדרות, שריפה פרצה במקום.
נפילה בשדרות, שריפה פרצה במקום. | צילום: צילום: יניב כליף

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בתגובה: "חמאס אחראי לכל תוקפנות היוצאת משטח עזה. כל ניסיון לפגוע באזרחינו או בחיילינו - נענה ויענה בתגובה תקיפה".

עוד קודם לכן, חדר רחפן מדרום הרצועה לעבר שטח ישראל וככל הנראה הטיל מטען במרחב גדר המערכת ומיד חזר לשטח הרצועה. בתגובה לכך, כלי טיס של צה"ל ירו לעבר חוליית המחבלים. לא היו נפגעים בקרב חיילי צה"ל, אך נזק קל נגרם לרכב צבאי.

אמש נורו חמש רקטות מרצועת עזה לעבר שטח ישראל, ונפילה אחת זוהתה בשטח פתוח בשדרות. לא היו נפגעים אך שריפה פרצה במקום וכמה תושבים לקו בחרדה. אזעקת צבע אדום הופעלה בשדרות, ביישוב איבים ובקיבוץ אור הנר שבעוטף עזה. בתגובה לירי, כלי טיס וטנקים של צה"ל תקפו עמדות ומוצב של חמאס בצפון הרצועה.