משרד הבריאות בעזה: "שני הרוגים בהפגנות בגבול הרצועה"

לפי דיווחים פלסטיניים, 66 מפגינים נפצעו במהלך העימותים, מהם 38 כתוצאה מירי. צה"ל עצר שניים שניסו לחדור לישראל, והם הועברו לחקירה. חמאס: "ישראל תישא בהשלכות הפורענות ברצועה"

זמן צפייה: 01:25

משרד הבריאות הפלסטיני בעזה דיווח כי שני פלסטינים נהרגו היום (שישי) בהפגנות השבועיות בגבול רצועת עזה. עוד נמסר כי 66 בני אדם נפצעו, מהם 38 כתוצאה מירי. צה"ל עצר שני מפגינים שניסו לחדור לשטח ישראל, והם הועברו לחקירת כוחות הביטחון.

לאורך הגבול התאספו כ-6,000 מפגינים, שיידו אבנים והשליכו מטענים לעבר הכוחות. צה"ל השיב באמצעים לפיזור הפגנות. בתגובה לאירועים, מסר חמאס: "הפורענות שמפגין הכיבוש הציוני כלפי המפגינים ברצועה היא פשע שהאויב יישא בכל ההשלכות שלו".

מדובר צה"ל נמסר כי "הפרות הסדר נשאו אופי אלים במיוחד, שכלל השלכת כמות גדולה של מטענים, רימונים ובקבוקי תבערה לעבר הגדר וכוחות צה"ל. ניכרת השחתה של הגדר במספר מוקדים. כמו כן, מספר עולה של ניסיונות התקרבות לגדר המערכת".

עוד בחדשות 13:

לאחר שבוע: ישראל חידשה את העברת הדלקים לרצועת עזה

בצל המתיחות: תלמידי עוטף עזה חוזרים ללימודים תחת אבטחה

"אסור שהממשלה תשכח אותנו": תושבי הצפון והדרום בריאיון משותף

הפגנות צעדות השיבה ברצועת עזה
הפגנות צעדות השיבה ברצועת עזה

בתחילת השבוע חידשה ישראל את העברת הדלקים לרצועת עזה, שבוע לאחר שראש הממשלה החליט על הורדת חצי מכמות העברת הדלקים לתחנת הכוח ברצועה דרך מעבר כרם שלום בעקבות ההסלמה בגבול הדרומי. הדבר צמצם באופן משמעותי את אספקת החשמל ברצועה.

בתוך כך, לפני כשבוע שהתה בקהיר משלחת של חמאס ודנה עם המודיעין המצרי על רקע המתיחות. גורם בחמאס מסר לעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני כי המצרים הציגו בפני המשלחת הצעה חדשה לרגיעה עם ישראל תוך שיפור המצב ההומניטרי והכלכלי ברצועה – בתמורה להבטחת שקט ארוך טווח.

סדרני חמאס בווסטים כתומים בדרך לגדר
סדרני חמאס בווסטים כתומים בדרך לגדר | צילום: חדשות 13

על פי הגורם, ההקלות עליהן דובר הן הגדלת הסחורות הנכנסות לרצועה דרך מעבר רפיח והקלת תנועת הפלסטינים דרך המעבר. כמו כן המקור הכחיש את הדיווחים על כך שמצרים איימה בהפסקת התיווך בין חמאס לישראל לאור המשך ירי הטילים, וטען שההצהרות הישראליות הן חלק ממסע הבחירות וכי מצרים כן מעוניינת להמשיך לתווך ולעזור בסוגיה הפלסטינית.

בקהיר ביקשו מחמאס להשתלט על המצב ברצועה כדי להבטיח את קידום ההקלות. משלחת חמאס עדיין לא הגיבה להצעה זו, כפי שטען המקור, אבל היא הבטיחה להעביר אותה להנהגת הארגון. הדעה הרווחת בקרב התנועה היא שמטרת ההצעה המצרית היא שנתניהו ירוויח זמן כי הוא רוצה שקט עד לסוף הבחירות.