חקירה בהאג תביא לרעידת אדמה מדינית ומשפטית בישראל • פרשנות

ההכרזה כי יש עילה לחקירה נגד ישראל צפויה להפוך לקרב המשפטי הבינ"ל המשמעותי ביותר אי פעם סביב הנושא הפלסטיני. רה"מ יצטרך להחליט אם להופיע בפני בית הדין, ולהסתכן במתן לגיטימציה להליך

זמן צפייה: 01:47

החלטת התובעת בהאג: 120 הימים הבאים צפויים להפוך לקרב המשפטי הבין-לאומי המשמעותי ביותר אי פעם סביב הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הפלסטינים ינסו לשכנע את השופטים לגבות את החלטת התובעת ולאפשר פתיחה בחקירה. ישראל תנסה לשכנע את השופטים לקבוע שאין לבית הדין סמכות, ולמעשה לסגור את התיק. יש לשער שארה"ב ומדינות נוספות ינסו גם הן להשפיע.

ההכרעה המשמעותית של נתניהו וממשלת המעבר תהיה אם להופיע בפני בית הדין או לא, אם להחרים ולא להשפיע או להופיע בפני השופטים ולנסות להשפיע אבל להסתכן במתן לגיטימציה להליך כולו – במקרה של פסיקה נגד ישראל. אפשרות שלישית תהיה שימוש בעורכי דין פרטיים שלא מייצגים רשמית את ישראל.

עוד בחדשות 13:

בישראל חוששים: "התובעת בהאג צפויה לפתוח בחקירה נגדנו"

התובעת בהאג: יש בסיס לחקירה נגד ישראל – מבקשת חוות דעת נוספת

תגובות סוערות להחלטת התובעת בהאג: "אמירה פוליטית וצבועה"

פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הבין-לאומי בהאג
פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

פסיקה של השופטים לאשרר את החלטת התובעת ולפתוח בחקירה תהיה רעידת אדמה, ותציב את ישראל מול צונאמי מדיני ומשפטי חסר תקדים - כולל חקירות והוצאת צווי מעצר נגד הדרגים הכי בכירים במדינה.

העובדה שישראל ניצבת בפני חקירה בין-לאומית היא כישלון אדיר של נתניהו ושל מדיניותו - או היעדר המדיניות - בנושא הפלסטיני. יאמרו היונים – נתניהו דירדר את היחסים עם אבו מאזן, השפיל והחליש אותו ובעצם דחף אותו ללכת להאג. יאמרו הניצים – כאשר אבו מאזן הלך לבית הדין בהאג נתניהו לא הפעיל לחץ כבד שיגרום לו להירתע ולסגת.

בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג
בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

כאמור, מוקדם יותר היום (שישי) הודיעה התובעת של בין הדין בהאג, פאטו בנסודה, הודיעה היום (שישי) כי יש בסיס לפתיחה בחקירה נגד ישראל בסוגייה הפלסטינית: "יש בסיס להאמין כי בוצעו או עדיין מבוצעים פשעי מלחמה בגדה המערבית, במזרח ירושלים וברצועת עזה". עם זאת, היא ביקשה לקבל תוך 120 יום חוות דעת נוספת של השופטים לגבי השאלה מהו היקף הסמכות של בית הדין לעסוק בנושא. ראש הממשלה בנימין נתניהו בתגובה: "זהו יום שחור לאמת ולצדק".