בישראל חוששים: "התובעת בהאג צפויה לפתוח בחקירה נגדנו"

דובר משרד החוץ אמר כי אינדיקציות שבידי י-ם מצביעות על כך שבית הדין יפרסם את ההחלטה אם לפתוח בחקירה נגד ישראל מבלי לעיין ברצינות בעמדתה - ולכן היועמ"ש פרסם בפומבי את חוות דעתו

 בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג
בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

בכיר ישראלי בכיר אמר היום (שישי) כי בירושלים קיים חשש מהחלטה קרובה של התובעת בבית הדין הבין-לאומי בהאג על פתיחת חקירה נגד ישראל. לפי הפקיד, החשש הוא שההחלטה תפורסם כבר בשבוע הבא, עוד לפני חג המולד.

במקביל, דובר משרד החוץ אמר בתדרוך לכתבים כי הגיע לישראל מידע שמצביע על כך שהתובעת עלולה לפרסם "בקרוב מאוד" את החלטתה. דובר משרד החוץ טען כי אינדיקציות שבידי ישראל מצביעות על כל שהתובעת תפרסם את החלטתה, בלי כוונה לעיין ברצינות בחוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה בנושא, ולכן הוחלט לפרסם את המסמך בפומבית, בעברית ובאנגלית, כדי להבהיר לכל העולם מה עמדתה המשפטית של ממשלת ישראל - ולחייב את התובעת להתייחס אליה ברצינות.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

אוחנה: מינוי בן ארי תקף; היועמ"ש: על צו ההקפאה להישאר על כנו

"צילמתי – והסתרתי את רגשותיי": סיפור הניצחון של החייל הסורי

הקטל בכבישים: בן 3 נהרג מפגיעת משאית; נער נפצע אנושות בקריות

פאטו בנסודה, התובעת הראשית בביה"ד הבינ"ל בהאג
פאטו בנסודה, התובעת הראשית בביה''ד הבינ''ל בהאג | צילום: רויטרס

לפי חוות הדעת, שכאמור פורסמה היום, לבית הדין בהאג אין סמכות לדון בתלונות הפלסטיניות נגד ישראל בגדה המערבית וברצועת עזה. בשל כך, לטענתו, פרסם היום מנדלבליט את חוות הדעת, שעליה עבד יחד עם צוות בין-משרדי. על פי חוות הדעת, פלסטין אינה מדינה, והמחלוקות בין הצדדים צריכות להיפתר במסגרת משא ומתן - ולא בהליך פלילי.

"הפלסטינים, בפנותם לבית הדין, מבקשים לפרוץ את המסגרת המוסכמת בין הצדדים, ולדחוף את בית הדין להכריע בשאלות פוליטיות שצריכות להתברר במשא ומתן", כתב היועמ"ש. "לא לשם כך הוקם בית הדין, ואין לו רשות או יכולת לעסוק בנושאים אלה, ודאי שבהיעדר הסכמה של שני הצדדים".

היועץ המשפטי של משרד החוץ, טל בקר, הציג בתדרוך לכתבים את עיקרי העמדה הישראלית: ישראל טוענת שההצטרפות הפלסטינית לחוקת רומא היא רק מהלך טכני שאינו מספיק כדי לקבוע שפלסטין היא מדינה ולכן לא מאפשר לבית הדין סמכות בנושא הפלסטיני. נוסף על כך, הפלסטינים אינם מדינה ריבונית כיוון שאינם שולטים בצורה יעילה בשטח. לפי ישראל, הפלסטינים אינם יכולים גם לטעון שהם תחת כיבוש ישראלי וגם לטעון שהם מדינה ששולטת בשטח ולכן אין לבית הדין סמכות בעניינם. "הפלסטינים צריכים להחליט - או שיש כיבוש או שיש מדינה", אמר בקר.

בית הדין הבינלאומי בהאג (ארכיון)
בית הדין הבינלאומי בהאג (ארכיון) | צילום: רויטרס

כמו כן, סבורה ישראל כי לפלסטינים אין סמכות פלילית בשטח C, בגדה המערבית ובמזרח ירושלים ואין להם גם סמכות פלילית על ישראלים בגדה המערבית - ולכן הם לא יכולים להאציל את הסמכות הזו לבית הדין הבין-לאומי. כמו כן, הפלסטינים מבקשים מבית הדין להתערב בקביעת השטח של המדינה שלהם – מהלך שהוא מדיני ולא משפטי. אם בית הדין ייכנס לשאלה הזו לא ניתן יהיה לטעון שההחלטה משפטית ולא פוליטית - כך לפי יועמ"ש משרד החוץ.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני משפט בין-לאומי, רועי שיינדורף, אמר כי אחת השאלות המרכזיות שעומדת בפני התובעת של בית הדין במסגרת הבדיקה המקדמית שהיא מקיימת בחמש השנים האחרונות, היא אם לבית הדין יש בכלל סמכות לדון בשאלה הישראלית-פלסטינית. "העמדה של ישראל היא שלבית הדין אין סמכות שיפוט בנושא וחשוב לנו שבעולם יראו שהעמדה שלנו מבוססת על טיעונים משפטיים חזקים. לכן פרסמנו את עמדת היועמ"ש היום", אמר שיינדורף.

כבר לפני כחצי שנה, אמר הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, כי עמדת ישראל היא שלבית הדין הבין-לאומי אין סמכות שיפוטית בנושאי הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "ישראל היא מדינה שומרת חוק עם מערכת משפט עצמאית וחזקה", אמר אז בכנס הבין-לאומי בנושא דיני לחימה של הפרקליטות הצבאית. "אין סיבה שפעולותיה תהיינה נתונות לבחינה של בית הדין הבין-לאומי".