המשבר בלבנון: התפטרות אל-חרירי מזיקה לנסראללה • פרשנות

מזכ"ל חזבאללה, שאנשיו פעלו לרסן את ההפגנות, נותר לבד מולם ומצטייר כאיש הרע. כדי להסית את תשומת הלב מהבעיות - מנהיג ארגון הטרור עלול להתגרות בישראל

זמן צפייה: 03:18

המחאות בלבנון: אין פתרון למשבר בלבנון נכון לימים הקרובים - כך מסתמן מהתפטרותו היום (שלישי) של ראש הממשלה סעד אל-חרירי, שפרש מתפקידו בעקבות חוסר היכולת של ממשלתו להגיע לריצוי המפגינים. בהתפטרותו, אל-חרירי מודה בפשיטת הרגל הכלכלית והשלטונית במדינה.

בשורת התפטרות ראש הממשלה אינה טובה למזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה, שהכניס נשק, סדר עדיפויות כלכלי ואת איראן ללבנון. בסופו של דבר התנועה ברחוב גרמה לאל-חרירי להבין שהוא צריך להצטרף אליהם, ונסראללה נותר לבד מול המפגינים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

האיום האיראני: משמרות המהפכה מנסות לקרב טילי שיוט לישראל

בעקבות המחאות: ראש ממשלת לבנון הודיע על התפטרותו

אירוע חריג בדרום: מטוסי קרב של צה"ל יירטו מל"ט בשמי עזה

אזרחים לבנונים צופים בראש הממשלה חרירי מתפטר בשידור ישיר | צילום: רויטרס

פעילי ארגון הטרור מנסים למנוע מהמפגינים לצאת לרחובות ואת הסיקור התקשורתי - כך נסראללה הופך לאיש הרע בלבנון. על כן, יכול להיות שמנהיג הארגון יחליט לנקוט בפעולת התגרות נגד ישראל, כדי למנוע את תמונות המחאה. חשוב לציין כי לסיפור בלבנון יש שורש פוליטי של מדינה בתוך מדינה - מדינת חזבאללה בתוך לבנון.

כאמור, מוקדם יותר היום הודיע אל-חרירי על התפטרותו בעקבות המחאות על יוקר המחייה. "הגעתי לדרך ללא מוצא. היינו צריכים לעשות זעזוע גדול, כדי להתמודד עם המשבר. את התפטרותי אני מניח לאישורו של הנשיא והעם הלבנוני", אמר אל-חרירי בנאומו הטלוויזיוני. "במשך 13 ימים חיכה העם הלבנוני לפתרון פוליטי שיעצור את ההידרדרות. בזמן הזה ניסיתי למצוא את הדרך תוך הקשבה לקול העם".

סעד אל-חרירי, ראש ממשלת לבנון, הפגנות בלבנון
סעד אל-חרירי, ראש ממשלת לבנון, הפגנות בלבנון | צילום: רויטרס

כזכור, לבנון הפכה לזירת הפגנות לאחר שאלפים החלו למחות נגד הצעת חוק חדשה שתטיל מס על שיחות באפליקציות מסרים דוגמת ווטסאפ ופייסבוק. ההפגנות התפתחו בהמשך למחאה על יוקר המחיה במדינה, והיום, ההפגנות האלימות התחדשו לפני הודעת ראש הממשלה. על פי דיווחים בתקשורת המקומית, תומכי המשטר הלבנוני ופעילי חזבאללה תקפו מפגינים באוהלי מחאה בכיכר השהיד בביירות. כוחות הביטחון המקומיים הגיבו בירי גז מדמיע על התוקפים. גם אחרי הודעת אל-חרירי המשיכו המפגינים לגדוש את הרחובות, וקריאות שמחה נשמעו בקרב המוחים הרבים.