בעקבות המחאות: ראש ממשלת לבנון הודיע על התפטרותו

סעד אל-חרירי הודיע בנאום כי הוא החליט להגיש את התפטרותו מהממשלה לנשיא: "הגעתי לדרך ללא מוצא". למרות ההודעה הדרמטית, המפגינים ממשיכים לגדוש את רחובות הערים המרכזיות בלבנון

זמן צפייה: 03:18

ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי הודיע היום (שלישי) כי בעקבות המחאות על יוקר המחייה הוא מגיש את התפטרותו. "הגעתי לדרך ללא מוצא. היינו צריכים לעשות זעזוע גדול, כדי להתמודד עם המשבר. את התפטרותי אני מניח לאישורו של הנשיא והעם הלבנוני", אמר אל-חרירי בנאומו הטלוויזיוני. "במשך 13 ימים חיכה העם הלבנוני לפתרון פוליטי שיעצור את ההידרדרות. בזמן הזה ניסיתי למצוא את הדרך תוך הקשבה לקול העם".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

בדיקת DNA ותחתונים משומשים: המידע שסייע ללכידתו של אל-בגדאדי

טראמפ הכריז: חיסלנו גם את סגנו של מנהיג דאע"ש

גנץ: בטיפול באיומים ביטחוניים צריך פחות דיבורים ויותר מעשים

גורמים בנשיאות הלבנונית אמרו ל"רויטרס" כי הנשיא מישל עאון לא צפוי לבקש לכונן ממשלה זמנית, לאור התפטרותו של חרירי.

שר החוץ הגרמני הייקו מאאס אמר כי הוא מקווה שהתפטרותו של ראש הממשלה לא תפגע ביציבות במדינה. "המשך התפתחותה של לבנון חשוב מאוד עבורנו ועבור כל האזור", אמר. "אנו מקווים שהמחאות בהמשך לא יהיו אלימות".

כזכור, לבנון הפכה לזירת הפגנות לאחר שאלפים החלו למחות נגד הצעת חוק חדשה שתטיל מס על שיחות באפליקציות מסרים דוגמת ווטסאפ ופייסבוק. ההפגנות התפתחו בהמשך למחאה על יוקר המחיה במדינה, והיום, ההפגנות האלימות התחדשו לפני הודעת ראש הממשלה. על פי דיווחים בתקשורת המקומית, תומכי המשטר הלבנוני ופעילי חזבאללה תקפו מפגינים באוהלי מחאה בכיכר השהיד בביירות. כוחות הביטחון המקומיים הגיבו בירי גז מדמיע על התוקפים. גם אחרי הודעת אל-חרירי המשיכו המפגינים לגדוש את הרחובות, וקריאות שמחה נשמעו בקרב המוחים הרבים.

בשבוע שעבר הודיע אל-חרירי, בסיום ישיבת ממשלה כי תקציב המדינה לשנת 2020 לא יכלול הטלת מסים חדשים על האזרחים, בהם המס על שיחות קוליות המתבצעות באמצעות אפליקציות חינמיות, דוגמת ווטסאפ. לצד זאת, הממשלה התכנסה לאשר שורה של רפורמות כלכליות, בראשן קיצוץ בחצי של משכורות השרים, חברי הפרלמנט וקצבאות הפנסיה של מחוקקים לשעבר.

אל-חרירי פנה למפגינים והבטיח להם: "לא אתן לאף אחד לאיים עליכם או להבריח אתכם. הצעדים הללו לא נועדו כדי שאנשים יפסיקו למחות או להביע את כעסם". ראש הממשלה הלבנוני שיבח את המפגינים על שהשיבו ללבנון את זהותה ושברו מחסומים מגזריים, והוסיף כי "אם המפגינים ירצו בחירות מוקדמות – אתמוך בכך".

הפגנות בלבנון
הפגנות בלבנון | צילום: רויטרס
אזרחים לבנונים צופים בראש הממשלה חרירי מתפטר בשידור ישיר | צילום: רויטרס

חרף החלטת הממשלה, אלפי בני אדם המשיכו להפגין ברחובות המדינה, ומנהיגי המחאה הבהירו כי הם אינם מסופקים מחבילת ההקלות שגובשה.

מזכ"ל חזבאללהחסן נסראללה, התייחס לאחר מכן להפגנות הנמשכות בלבנון נגד יוקר המחייה והעלאת המסים. בנאום שנשא בפני המפגינים הצהיר כי בעקבות המחאות "צמחה רפורמה חסרת תקדים", והזהיר מפני כאוס במדינה - "זה יוביל להתמוטטות ופשיטת רגל. אנו לא נסכים לכך".

Protest Over Deteriorating Economic Situation In Beirut
הפגנות בלבנון | צילום: רויטרס
סעד אל-חרירי מגיש את התפטרותו לנשיא מישל עון
סעד אל-חרירי מגיש את התפטרותו לנשיא מישל עון

לדבריו, "המפגינים הצליחו למנוע הטלת מסים חדשים, ובפעם הראשונה מזה עשרות שנים אושר תקציב ללא מסים - זהו הישג לכולם". עוד הוסיף כי "אנו נגד התפטרות הממשלה, כאוס עלול להוביל למלחמת אזרחים או למצב כמו במדינות שכנות. אני מפחד על המדינה, שמישהו מבחוץ ייקח את המדינה וייצור בה מתיחות חברתית ויביא אותה למלחמת אזרחים".

מפגינה על יוקר המחייה בביירות
מפגינה על יוקר המחייה בביירות | צילום: רויטרס