גם אם חוק המצלמות ייפול – מבחינת רה"מ מטרתו הושגה • פרשנות

המוטיבציה שהנחתה את נתניהו בקידום החקיקה הייתה לעודד את המצביעים לצאת לקלפיות, ע"י יצירת התחושה כי "הערבים יגנבו שוב את הבחירות". מהבחינה הזו, עצם הדיון בסוגייה מהווה עבורו הצלחה

זמן צפייה: 05:45

הממשלה אומנם כשלה היום (שני) בהשגת רוב לקיצור הליכים עבור חוק המצלמות, אך נראה כי מבחינת ראש הממשלה נתניהו - מטרת החוק כבר הושגה, גם אם בסופו של דבר לא תוצב ולו מצלמה אחת.

מבחינת ראש הממשלה, מטרת החוק הייתה לעורר שיח סביב "סכנת זיוף הבחירות". לפי ניתוח תמונת המצב של נתניהו, המצביעים עייפים וכעוסים על כך שמאלצים אותם לצאת להצביע פעם נוספת - ולתפיסתו, מה שיוציא אותם מהבתים הוא תחושת הזעם על כך ש"הערבים שוב גונבים את הבחירות". לכן, גם אם החוק מת - המטרה היא שהציבור ימשיך לדבר עליו וילבה את האש סביבו, ומהבחינה הזאת מטרתו הושגה.

עוד בחדשות 13:

רה"מ על חוק המצלמות: "ליברמן שוב חבר לשמאל ולמפלגות הערביות"

לאחר דיון סוער: חוק המצלמות לא יעלה ביומיים הקרובים להצבעה

ליברמן נגד רה"מ: "המצלמות הן תחליף ל'הערבים נוהרים לקלפיות'"

בנימין נתניהו בישיבת ממשלה
בנימין נתניהו בישיבת ממשלה | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום התייחס ראש הממשלה נתניהו לכישלון הממשלה להשיג רוב לקיצור הליכים עבור חוק המצלמות ותקף את יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן: "ליברמן שוב חבר לשמאל ולמפלגות הערביות. פעם הוא אמר שתוך 48 שעות הוא יחסל את הנייה, עכשיו תוך 48 שעות הוא עשה זיגזג והלך עם אחמד טיבי ואיימן עודה". רה"מ תקף גם את ראשי כחול לבן בני גנץ ויאיר לפיד ואמר כי "זה לא מפתיע שלפיד וגנץ חברו לאחמד טיבי ולאיימן עודה כדי לקבור את חוק המצלמות, כי הם הולכים יחד לממשלת שמאל שבה אחמד טיבי ואיימן עודה יהיו שרים בממשלה של לפיד וגנץ".

לאחר ההצבעה יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בכנסת כי "היום השפיות ניצחה. חשפנו את תרגיל ההונאה של נתניהו - זהו ניצחון הדמוקרטיה, הממלכתיות. ניצחון מערכות שלטון החוק שעליהן נתניהו ניסה לערער. נתניהו ינסה לערער על תוצאות הבחירות. זו אינה התבוסה הראשונה שלו ואינה האחרונה". לפיד הוסיף כי "שוב נתניהו הפסיד. הוא הפך ללוזר סדרתי שכולם סוחטים אותו".

דיון בוועדה המסדרת
דיון בוועדה המסדרת | צילום: ערוץ הכנסת

כאמור, מוקדם יותר היום, לאחר דיון סוער בוועדה המסדרת, הממשלה נכשלה בניסיון להשיג פטור מחובת הנחה וקיצור הליכים לחוק המצלמות. המשמעות היא שהליכוד תוכל להעלות את החוק לדיון בקריאה ראשונה רק ביום רביעי, במידה ולא תמשוך אותו. ההצבעה נגמרה בתיקו של 12-12 כאשר נציגת ישראל ביתנו יוליה מלינובסקי הצביעה נגד החוק.

יו"ר העובדה-גשר עמיר פרץ אמר בתגובה לכישלון ההצבעה: "מקל בגלגלי כרכרת הגזענות וההסתה של בנימין נתניהו. טוב וחשוב שחוק זה נפל ולא יפריע לנו לטפל במצב החירום החברתי של מדינת ישראל. הגיע הזמן להתעסק בדברים החשובים באמת – בני אדם לפני הכול".