הירי לב"ש והתקיפה ברצועה: חמאס וצה"ל יצאו ידי חובה • פרשנות

במשך יומיים של לחימה נגד הג'יהאד האסלאמי, ארגון הטרור השולט ברצועה עמד מהצד ולא הגיב, ולכן ביצע ירי סמלי. צה"ל הבין את גישת הארגון – ובהתאם תקף מבנים ריקים

זמן צפייה: 07:45

מבצע חגורה שחורה: במשך יומיים צה"ל הפליא את מכותיו על הג'יהאד האסלאמי וחמאס עמד מהצד ולא הגיב – גם נוכח הרג כעשרה אזרחים בידי צה"ל. בסופו של דבר חמאס היה חייב להגיב, והירי הלילה לעבר באר שבע נראה כמו ניסיון לצאת ידי חובה.

מתוך הבנה שזו הגישה של חמאס, התגובה של צה"ל הייתה בהתאם – תקפו שוב מבנים ריקים, ואותת לחמאס שלא כדאי להיגרר לסבב נוסף. לפי שעה נראה כי הסבב הסתיים, כך לפי הערכות במערכת הביטחון, אך אם יימשך הירי – לא תהיה לצה"ל ברירה אלא להגיב בתקיפות רבה הרבה יותר.

עוד בחדשות 13:

חמאס אחרי הירי לב"ש: לא נאפשר לישראל לבחור את תזמון הסבב הבא

תיעוד: מבלים במועדון בב"ש רצים ותופסים מחסה בזמן האזעקה

ארה"ב: "איראן משתמשת בג'יהאד האסלאמי כדי לפגוע בישראל"

שוטרים מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל
שוטרים מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל | צילום: דוברות המשטרה

בשעות הצהריים התייחס שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, לסבב ההסלמה בגבול רצועת עזה. "איראן משתמשת בג'יהאד האסלאמי כדי לפגוע בבת בריתנו הנהדרת ישראל. טהראן לא מעוניינת בשלום אזורי או בשלומם של הפלסטינים, אלא בהמשך הקונפליקט", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "כל עוד לא נטפל באיום האיראני, מעגל האלימות ימשך".

"דרך הפעולה ברורה מאוד: יש להפעיל על איראן לחצים על מנת שתחזור לשולחן המתן, ולחתום על הסכם מקיף שיכלול גם את הפסקת מימון ארגוני טרור, דוגמת הג'יהאד האסלאמי. אומות העולם לא יכולות לטעון שרצונן בשלום במזרח התיכון, בעודן מעלימות עין מהאיום האיראני".

בתוך כך, מנסים במערכת הביטחון להבין מי בדיוק ירה את שתי רקטות הגראד לעבר באר שבע הלילה, ומנסים לייצב את הפסקת האש שהתגבשה ביום חמישי. עם זאת, בצה"ל לא שוללים את האפשרות לירי נוסף מצד פעילים שלא מרוצים מהפסקת האש ומעוניינים לפגוע בה. לכן, חיל האוויר ומערכות ההגנה האווירית נמצאות בפריסה מלאה בעוטף עזה ובאזור הדרום.

שיגור של פעילי הג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה לשטח ישראל
שיגור של פעילי הג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה לשטח ישראל | צילום: חדשות 13

דובר חמאס, פאוזי ברהום, הגיב מוקדם יותר לאירועי הלילה: "הכיבוש נושא באחריות להשלכות ותוצאות התוקפנות המתמשכת נגד רצועת עזה. לא נאפשר לאויב לבחור את התזמון והמיקום של הסבבים הבאים".

כאמור, אזעקה נשמעה הלילה בבאר שבע, כיומיים לאחר ההכרזה על הפסקת אש, שבמהלכם הופר השקט כמה פעמים. מדובר צה"ל נמסר כי זוהו שני שיגורים משטח רצועת עזה לעבר שטח ישראל, שיורטו על–ידי לוחמי כיפת ברזל. בתגובה לירי, צה"ל מסר כי תקף באמצעות מטוסי קרב וכלי טיס יעדים של חמאס ברצועת עזה, ביניהם מחנה צבאי המשמש את הכוח הימי ותשתית תת קרקעית. מדובר בפעם הראשונה מאז סבב הלחימה האחרון שבה צה"ל פוגע במטרות של הארגון השולט ברצועה, ולא ביעדים של הג'יהאד האסלאמי.