דוח: כ-20 מיליון ילדים בעולם לא חוסנו נגד מחלות מסכנות חיים

לפי ארגון הבריאות העולמי ויוניצ"ף, מאז 2010 שיעור המתחסנים באוכלוסיה נותר קפוא. כמעט מחצית מהילדים הלא מחוסנים מגיעים מאותן 16 מדינות, בהן צ'אד, אתיופיה, סוריה, תימן וסודאן

ילדים ממאלי שחלו בחצבת והחלימו
ילדים ממאלי שחלו בחצבת והחלימו | צילום: UNICEF /Keïta

19.4 מיליון תינוקות מתחת לגיל שנה ברחבי העולם לא קיבלו ב-2018 את שלוש מנות החיסון המגינות מפני מחלות מסכנות חיים, כמו חצבת, דיפתריה וטטנוס – כך על פי דוח משותף שפרסמו אתמול (שני) ארגון הבריאות העולמי (WHO) ויוניצ"ף, קרן החירום הבינלאומית של האומות המאוחדות לילדים. עוד עלה מהדוח כי 13.5 מיליון תינוקות נוספים באותה קבוצת גיל, לא חוסנו כלל באף מנת חיסון.

על פי הדוח, שיעור המתחסנים נגד דיפתריה, טטנוס, שעלת וחצבת עלה מ-20% בשנות השמונים ל-72% בשנת 2000 ו-86% ב-2010. עם זאת, בשמונה השנים האחרונות נעצרה העלייה בשיעור המתחסנים, והוא עדיין נחשב לנמוך מדי שכן על מנת לייצר את "אפקט העדר" המגן על אנשים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת כגון קשישים, ילדים וחולים כרוניים, נדרש שיעור חיסון של 95% מכלל האוכלוסייה.

כתבות נוספות בנושא:

סכנת החצבת: 2 מיליון ישראלים לא מחוסנים; מלאי המנות לא מספיק

משרד הבריאות פרסם רשימת מדינות עם סכנה מוגברת להידבקות בחצבת

משרד הבריאות מזהיר את הטסים לחו"ל: התחסנו נגד חצבת בהקדם

שיעור

ילדים מקבלים חיסון נגד צהבת בסומליה
ילדים מקבלים חיסון נגד צהבת בסומליה | צילום: UNICEF/Knowles-Coursin

שיעור האנשים המתחסנים נמצא בקיפאון בפרט בארצות עניות או אזורי קונפליקט. "חיסונים הם מהכלים החשובים ביותר כדי למנוע התפרצויות ולשמור על עולם בטוח", אמר טדרוס אדהנום, מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, "יותר מידי נותרים מאחור".

כך, למשל, בשנת 2018 הוכפלו מספר מקרי החצבת ברחבי העולם, שעומד על כמעט 350 אלף אנשים שנדבקו במחלה. "החצבת היא אינדיקציה טובה לדעת היכן נותרה עוד עבודה רבה כדי להילחם במחלות", אמרה הנרייטה פור, מנכ"לית יוניצ"ף. "אנו מוכרחים לעשות כל מאמץ כדי לחסן כל ילד".

מפת החצבת העולמית
מפת החצבת העולמית | צילום: Unicef

כמעט מחצית מהילדים הלא מחוסנים בעולם הם מ-16 ארצות בלבד: אפגניסטן, הרפובליקה המרכז אפריקאית, צ'אד, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, אתיופיה, האיטי, עיראק, מאלי, ניז'ר, ניגריה, פקיסטאן, סומליה, דרום סודאן, סודאן, סוריה ותימן. אם ילדים אלו יחלו, נאמר בדוח, הם יהיו נתונים בסיכון הגבוה ביותר להשלכות בריאותיות חמורות, מכיוון שהגישה באזורים אלו לטיפול מציל חיים מוגבלת.

באפריל השנה נשלח מכתב למנכ"ל משרד הבריאות, רועי בן סימן טוב, ממנו עלה כי שני מיליון ישראלים אינם מחוסנים או מחוסנים חלקית למחלת החצבת. המכתב נשלח על ידי פרופסור סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות.

באותו זמן הודיע משרד הבריאות כי הישראלים שצפויים לטוס לחו"ל, מבוגרים וילדים כאחד, ולא חוסנו נגד נגיף החצבת נדרשים להתחסן. בחודש מאי הוציא המשרד המלצות חדשות בעניין מחלת החצבת, ובין היתר הורה להתחסן טרם ביקור באוקראינה, גיאורגיה, מדגסקר, אלבניה וליבריה. המשרד אף המליץ לשקול מחדש את נחיצות הנסיעה למדינות אלה. זאת, בעקבות נתוני ארגון הבריאות העולמי שמצביעים על כך שמדובר במדינות עם שיעורי תחלואה גבוהים במיוחד במחלה.