ממכתב שנשלח למנכ"ל משרד הבריאות, רועי בר סימן טוב, עולה כי ישנם שני מיליון ישראלים שאינם מחוסנים או מחוסנים חלקית למחלת החצבת, בעוד שמשרד הבריאות מחזיק ב-215 אלף מנות חיסון בלבד. היות שיש לקבל שתי מנות של החיסון, המשמעות היא שקיימים במלאי חיסונים רק בעבור מאה אלף ישראלים. המכתב נשלח על ידי פרופסור סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות.

הדבר מדאיג במיוחד לקראת חג הפסח – תקופה שמאופיינת במפגשים משפחתיים גדולים ובטיסות מרובות לחו"ל. החשש הגדול ביותר הוא מטיסות לאוקראינה ולניו יורק בגלל ההתפרצות הגדולה של המחלה שם. במסיבת עיתונאים שנערכה ביום שלישי בנושא, אמר מנכ"ל משרד הבריאות: "אנחנו יותר מודאגים בגלל תקופת החגים. אנשים נוסעים ובאים מחו"ל, יש יותר אינטראקציות משפחתיות. הערכת המצב שלנו היא שאנחנו צריכים לייצר יותר תחושת דחיפות בקרב האוכלוסיות שלא מתחסנות".

פרופסור איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הסביר בריאיון ל"החדשות", כי בתקופת חגים ישנו חשש גובר להידבקות במחלת החצבת. "אנחנו רואים את תקופת החגים כתקופה מורכבת מבחינת התפשטות המחלות מהסוג הזה", ציין פרופסור גרוטו. "בראש השנה האחרון ובחגים הקודמים, ראינו שזה הלהיט את הלהבות. אנחנו מאוד מקווים שבפסח הזה פחות נראה את זה, מה גם שמאז החגים הקודמים ועד עכשיו הספקנו גם לחסן הרבה מאוד אנשים".

פרופסור איתמר גרוטו, המשנה למנכ''ל משרד הבריאות
פרופסור איתמר גרוטו, המשנה למנכ''ל משרד הבריאות | צילום: החדשות 13

פרופסור גרוטו חזר והדגיש את חשיבות ההתחסנות כדי למנוע ריבוי מקרים של הידבקות במחלה. "אנחנו חוזרים ומדגישים את הצורך להתחסן, אנחנו מתמקדים בעיקר בחיסון של ילדים, שהיו צריכים להתחסן ולא עשו זאת עדיין – אנחנו קוראים להם באופן פיזי ומפעילים את תחנות טיפות חלב גם במהלך החג, כדי לאפשר הגעה של חלק מהאנשים שלא הגיעו. כמו כן יש לנו גם אזהרות בתוך בתי החולים - שחולים לא יכנסו במיוחד עם מחלות רגישות".

לדבריו, לא ניתן למנוע או לצמצם את ריבוי המקרים על ידי הגבלת תיירות ממקומות בעלי פוטנציאל גבוה להידבקות במחלה. "יש כללים בין-לאומיים בעניין הזה ואי אפשר להכריז על סגירת תיירות ממדינה מסוימת. החצבת היום היא כלל עולמית אז בגלל הערבוב של מקרים בחו"ל ומקרים בארץ, לא נוכל למנוע את זה על ידי סגירת דלתות". גרוטו הסביר גם על שני מקרי החצבת שגרמו לנזק נוירולוגי בלתי הפיך, ואמר כי בשניהם חלה הסתבכות של דלקת במוח שהובילה לפגיעה הקשה. לדבריו מדובר בסיבוך נדיר, אולם "כשיש מאות חולים, אז אנחנו רואים גם את הסיבוכים של המחלה".