טראמפ: "טורקיה שותפה חשובה שלנו - אך לא נטשנו את הכורדים"

הנשיא האמריקני שלח איום מרומז לאנקרה, שבכוונתה לצאת למבצע צבאי בסוריה, כי אם תפגע בכורדים ארה"ב תטיל עליהם סנקציות כלכליות. כמו כן הודיע כי ייפגש עם ארדואן בחודש הבא

זמן צפייה: 02:39

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הגן היום (שלישי) על טורקיה ברקע כוונתה לצאת למבצע צבאי בצפון סוריה, הדגיש כי ארה"ב עומדת לצד הכורדים והודיע כי ייפגש בחודש הבא עם הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן.

"כל כך הרבה אנשים שוכחים שטורקיה היא שותפת מסחר חשובה של ארצות הברית, למעשה היא מכינה את מסגרת הפלדה של מטוסי ה-35-F שלנו. הם גם עוזרים לנו להציל חיים במחוז אידליב, והיא חברה חשובה בברית נאט"ו. ארדואן יגיע לארצות הברית ב-13 בנובמבר", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

טורקיה: השלמנו את ההכנות לקראת מבצע צבאי בצפון סוריה

טראמפ: "אם טורקיה תחצה את הגבולות – אשמיד את כלכלתה"

ארה"ב נסוגה מגבול סוריה-טורקיה; "אמרה לכורדים שלא תגן עליהם"

בציוץ נוסף, הנשיא האמריקני שלח איום מרומז אנקרה כי אם תפגע בכורדים, ארצות הברית תטיל עליהם סנקציות כלכליות והדגיש כי האמריקנים ימשיכו לסייע לכורדים. "אולי אנחנו בתהליך לעזוב את סוריה, אבל בשום מצב לא ננטוש את הכורדים, שהם אנשים מיוחדים ולוחמים נהדרים. בטורקיה יש כבר קהילה כורדית גדולה מאוד, ובאנקרה מבינים שלמרות שנשארו לנו רק 50 חיילים באזור הזה בסוריה, כל לחימה מיותרת תהיה הרסנית לכלכלתם ולמטבע שלהם. אנחנו מסייעים פיננסית וצבאית לכורדים".

Nato Alliance Summit In Brussels
הנשיאים טראמפ וארדואן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום טורקיה הודיעה כי השלימה את ההכנות לקראת מבצע צבאי בצפון סוריה. משרד החוץ האיראני התנגד למהלך והוציא הצהרה בה נכתב כי "איראן מתנגדת לכל מבצע צבאי טורקי בסוריה".

כמו כן, טראמפ נאם אתמול במהלך טקס חתימה על הסכם סחר עם יפן והתייחס לנושא: "היינו אמורים להיות בסוריה לתקופה קצרה. זה היה לפני שנים. היו לנו מעט אנשים שם, אני לא רוצה שהאנשים האלה יפגעו. אמרתי לארדואן, אם תפגע באנשים שלנו - תהיה בצרות גדולות. עכשיו אנחנו במצב שאם טורקיה עושה משהו שהם לא צריכים לעשות, נכה בהם חזק מבחינה כלכלית".

A Turkish Military Vehicle Returns After A Joint U.s. Turkey Patrol In Northern Syria, As It Is Pictured From Near The Turkish Town Of Akcakale
כוחות אמריקניים וטורקיים בגבול הצפוני בסוריה | צילום: רויטרס

"אחרי שהבסנו 95% מדאע"ש, אמרתי שניתן למדינות אחרות לסיים את זה", המשיך, "אמרתי לאירופה - תטפלו בשאר. יש לנו 60,000 אנשים שם, נשים של לוחמים מדאע"ש שהרגנו. ואז אמרתי, מה נעשה עם כל האנשים האלה, שמוחזקים ושמורים שם? אנחנו לא יכולים לשחרר אותם. אמרתי למדינות האירופאיות שיקחו את האנשים חזרה. הם אמרו שלא, הם לא רוצים אותם. אמרתי להם, אני נותן לכם 30 ימים, הם עדיין אמרו לא. עכשיו אולי הם יגידו כן. עכשיו זאת אחריותם".

בד בבד, משרד החוץ הטורקי טען הלילה שזו זכותה הבסיסית של טורקיה לנקוט אמצעים לביטחון הלאומי שלה נגד "איומי הטרור מסוריה": "טורקיה נחושה לנקות את הטרור מהאזור ולהגן על עצמה ועל הישרדותה תוך הטמעת אזור בטוח במטרה להשיג שלום ויציבות", נכתב בהצהרה. ברקע המהלכים האחרונים, ערך הלירה הטורקית נפל ב-2% מול הדולר.