טורקיה: השלמנו את ההכנות לקראת מבצע צבאי בצפון סוריה

משרד החוץ הטורקי מסר כי אנקרה "נחושה לנקות את הטרור מהאזור", לאחר שארה"ב הודיעה על נסיגה. איראן: "מתנגדים לכל מבצע צבאי טורקי בסוריה". רוסיה: לא ידענו על כוונת האמריקנים לסגת

זמן צפייה: 02:39

טורקיה השלימה היום (שלישי) את ההכנות לקראת מבצע צבאי בצפון סוריה, כך נטען על ידי המדינה. זאת, לאחר שארה"ב החלה למשוך את כוחותיה מהגבול עם סוריה ובכך פתחה את הדרך לטורקיה לתקוף את הכוחות הכורדים באזור. משרד החוץ האיראני התנגד למהלך והוציא הצהרה בה נכתב כי "איראן מתנגדת לכל מבצע צבאי טורקי בסוריה".

בתוך כך, ברקע הביקורת החריפה על משיכת הכוחות האמריקנים מהאזור, הנשיא דונלד טראמפ נאם אתמול במהלך טקס חתימה על הסכם סחר עם יפן והתייחס לנושא: "היינו אמורים להיות בסוריה לתקופה קצרה. זה היה לפני שנים. היו לנו מעט אנשים שם, אני לא רוצה שהאנשים האלה יפגעו. אמרתי לארדואן, אם תפגע באנשים שלנו - תהיה בצרות גדולות. עכשיו אנחנו במצב שאם טורקיה עושה משהו שהם לא צריכים לעשות, נכה בהם חזק מבחינה כלכלית".

לכתבות נוספות בנושא >> 

טראמפ: "אם טורקיה תחצה את הגבולות – אשמיד את כלכלתה"

ארה"ב נסוגה מגבול סוריה-טורקיה; "אמרה לכורדים שלא תגן עליהם"

טראמפ נואם

"אחרי שהבסנו 95% מדאע"ש, אמרתי שניתן למדינות אחרות לסיים את זה", המשיך, "אמרתי לאירופה - תטפלו בשאר. יש לנו 60,000 אנשים שם, נשים של לוחמים מדאע"ש שהרגנו. ואז אמרתי, מה נעשה עם כל האנשים האלה, שמוחזקים ושמורים שם? אנחנו לא יכולים לשחרר אותם. אמרתי למדינות האירופאיות שיקחו את האנשים חזרה. הם אמרו שלא, הם לא רוצים אותם. אמרתי להם, אני נותן לכם 30 ימים, הם עדיין אמרו לא. עכשיו אולי הם יגידו כן. עכשיו זאת אחריותם".

טראמפ טען כי בעקבות המהלך "כולם מכבדים את המדינה שלנו שוב. אנחנו רוצים להביא את החיילים שלנו הביתה. אנחנו כמו משטרה שם, אנחנו לא נלחמים. זה לא התפקיד שלנו".

לאחר מכן הודיעה רוסיה כי היא לא ידעה מראש על תוכנית של ארה"ב להסיג את חייליה מסוריה. דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר כי יש להמתין ולראות כמה חיילים יעזבו את סוריה, וכי יש חלקים רבים בתוכנית שאינם ברורים. "אנו עוקבים אחר המצב בדריכות", אמר.

בד בבד, משרד החוץ הטורקי טען הלילה שזו זכותה הבסיסית של טורקיה לנקוט אמצעים לביטחון הלאומי שלה נגד "איומי הטרור מסוריה": "טורקיה נחושה לנקות את הטרור מהאזור ולהגן על עצמה ועל הישרדותה תוך הטמעת אזור בטוח במטרה להשיג שלום ויציבות", נכתב בהצהרה. ברקע המהלכים האחרונים, ערך הלירה הטורקית נפל ב-2% מול הדולר.