ארה"ב נסוגה מגבול סוריה-טורקיה; "אמרה לכורדים שלא תגן עליהם"

כוחות אמריקנים החלו לעזוב עמדות באזור, ובכך למעשה הפקירו את הכורדים ברקע המבצע הצפוי עליו הכריז ארדואן. הכורדים בתגובה: "לא נהסס לרגע להגן על עצמנו, ארה"ב לא מילאה מחויבותה"

זמן צפייה: 00:56

ארה"ב החלה היום (שני) למשוך את כוחותיה מעמדות בגבול סוריה-טורקיה, זאת לאחר שהבוקר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר לנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שכוחות הצבא האמריקנים לא יהיו מעורבים בפעולות הצבא הטורקי נגד ארגון דאע"ש בצפון סוריה, ולמעשה יאפשרו את התקיפה המתוכננת באזור. גורם אמריקני אמר לרויטרס שארה"ב הודיעה למפקד הכוחות הכורדים בסוריה שהם לא יגנו עליהם ממתקפה טורקית.

עוד הוסיף הגורם שהכוחות נסוגו משתי עמדות בצפון סוריה, אך שאר הכוחות באזור עדיין מוצבים שם לבנתיים. הכוחות הכורדים בסוריה אמרו בתגובה שהם "לא יהססו לרגע להגן על עצמם נגד המבצע מצד טורקיה", וגם תקפו את ארה"ב ואמרו שהאמריקנים לא מילאו את מחוייבותם.

לכתבות נוספות בנושא >> 

טראמפ לארדואן: נאפשר לצבא הטורקי לפעול בצפון סוריה

ארדואן: "נפעל צבאית בסוריה כדי לבסס את השלום באזור"

ארדואן החזיק מפה בנאומו באו"ם: "מהם הגבולות של מדינת ישראל?"

נשיא ארצות הברית טראמפ ונשיא טורקיה ארדואן
נשיא ארצות הברית טראמפ ונשיא טורקיה ארדואן | צילום: רויטרס

כאמור, מוקדם יותר היום הבית הלבן הודיע שטראמפ שוחח בטלפון עם ארדואן, ומסר לו כי כוחות הצבא האמריקנים לא יהיו מעורבים בפעולות הצבא הטורקי נגד ארגון דאע"ש בצפון סוריה, אך גם לא יתמכו בו, ולמעשה יאפשרו את התקיפה המתוכננת באזור. "מעתה, טורקיה תהיה אחראית לכל לוחמי דאע"ש שנלכדו באזור בשנתיים האחרונות במהלך הבסת החליפות האסלאמית על ידי ארה"ב", לשון ההודעה.

ח"כ יואב קיש (הליכוד) תקף את ההחלטה וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "כשטראמפ אינו תומך בסעודים מול איראן ובמקביל מסיר את הבטחתו לשמירה על הכורדים לטובת ארודאן זה מאוד מדאיג ומטריד".

כזכור, ארדואן אמר בשבת כי מדינתו תבצע פעולות צבאיות, אוויריות וקרקעיות מזרחית לנהר הפרת בסוריה במטרה לבסס את השלום באזור. "ביצענו את ההכנות שלנו, ערכנו את תוכנית הפעולה והעברנו את ההנחיות הדרושות", אמר ארדואן והוסיף כי המבצע "עשוי לצאת לפועל היום או מחר". כמו כן, הנשיא אמר כי המטרה של טורקיה היא "להשקות את מזרח הפרת עם מזרקות של שלום".

Turkey's President Recep Tayyip Erdogan Addresses The 74th Session Of The United Nations General Assembly At U.n. Headquarters In New York City, New York, U.s.
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: רויטרס

בתגובה לכך, הכוחות הסורים הדמוקרטים, אשר נתמכים על ידי ארצות הברית, הזהירו כי "לא נהסס להפוך כל מתקפה טורקית למלחמה כוללת" כדי להגן על צפון מזרח סוריה.

כידוע, החברות בברית נאט"ו הסכימו להקים את המרחב המוגן בגבול סוריה, שלטענת טורקיה ייפרס על 30 ק"מ לתוך סוריה. אחת המטרות של אנקרה בפעולה זו היא להדוף את מליציית YPG הכורדית, המוגדרת אצלם כארגון טרור.

טורקיה מאשימה את ארצות הברית, התומכת במיליציה הכורדית אשר הביסה את לוחמי דאע"ש בסוריה, בכך שהתקדמה לאט מדי בהקמת האזור המוגן. נוסף לכך, שתי המדינות נמצאות בוויכוחים על גודל האזור על מי צריך לשלוט בו.

בעצרת האו"ם הכללית שנערכה בניו יורק לפני כשבועיים, ארדואן הציג את רעיון "המרחב המוגן" שהוגדר בצפון סוריה ומטרתו לאכלס 3 מיליון פליטי מלחמה. "אם תהיה הסכמה, נוכל למקם בין מיליון לשני מיליון פליטים. בין אם בעזרת ארצות הברית או כוחות הקואליציה, רוסיה ואיראן, אנחנו יכולים ללכת כתף אל כתף, יד ביד, כך שהפליטים יוכלו להתיישב מחדש ובכך להציל אותם", אמר.