התנהלות טראמפ ברקע הנסיגה מסוריה חריגה אפילו עבורו • פרשנות

האופן שבו פעל נשיא ארה"ב במסגרת ההכרזה על הסגת הכוחות נחשב ליוצא דופן בכל קנה מידה: החל מההצהרה על "הפסקת המלחמות המטופשות", דרך הגינויים שספג מתומכיו - ועד האיומים על טורקיה

זמן צפייה: 01:07

ההתנהלות של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, היום (שני) ברקע ההודעה על הסגת הכוחות האמריקנים מצפון סוריה, נחשבת ליוצאת דופן בכל קנה מידה – אפילו במונחים של הנשיא חובב הכאוס. את היום התחיל טראמפ עם האמירה: "אנחנו צריכים להפסיק את המלחמות המטופשות האלו", המשיך אותו עם ההתנגדות ההולכת וגוברת אפילו מצד תומכיו במפלגה הרפובליקנית – המובלת על ידי הסנטור לינדזי גרהאם, וסיים עם איומים למוטט את הכלכלה הטורקית אם ארדואן יחצה את הגבול.

בדרג המדיני ובמערכת הביטחון הופתעו הבוקר מהצהרת הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, על הסגת הכוחות האמריקנים מאזור הגבול בין סוריה לטורקיה. גורמים ישראלים בכירים אמרו כי הופתעו הן מההפקרה של הכוחות הכורדים בשטח והן מהרוח הגבית שמהלך כזה נותן לפעולות טורקיה ואיראן בסוריה.

ההודעה של טראמפ הגיעה כמה שעות לאחר ישיבת הקבינט בה דנו, בין השאר, בהתכנסות של טראמפ לקראת הבחירות ב-2020 ורצונו להימנע מכל עימות במזרח התיכון – כולל מול איראן. בישראל רואים בהתפתחויות האחרונות הוכחה נוספת לכך שישראל לא יכולה יותר לסמוך על טראמפ בנושא סוריה למעט בקבלת גיבוי מדיני לתקיפות הישראליות במדינה.

עוד בחדשות 13:

נסיגת ארה"ב מסוריה: חשש גדול בישראל מהמהלך של טראמפ

טראמפ: "אם טורקיה תחצה את הגבולות – אשמיד את כלכלתה"

טראמפ: הגיע הזמן לסיים את המלחמה בסוריה; הכורדים: "סכין בגב"

טראמפ בנאומו בוועידה הרפובליקנית הלאומית
טראמפ בנאומו בוועידה הרפובליקנית הלאומית | צילום: Getty Images

מוקדם יותר הערב, המשיך הנשיא האמריקני להגן על החלטתו להשיב את הכוחות האמריקנים מהגבול בין טורקיה לסוריה, וניצל את ההזדמנות כדי לחלוק לעצמו מחמאות – ולאיים על נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן. "אם טורקיה תעשה משהו שאני, בחוכמתי שאין כדוגמתה, אראה בו חציית גבולות – אמוטט את כלכלתה של טורקיה – כפי שעשיתי בעבר", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "ארצות הברית עשתה באזור הרבה מעבר למה שכל אדם ציפה – כולל לכידתם של 100% מלוחמי דעא"ש. הגיע הזמן שכוחות מבוססים באזור יגנו על אדמתם. ארצות הברית נהדרת!"

"נבחרתי כדי לסיים מלחמות שאנחנו נלחמים עבור מדינות שלא אוהבות אותנו. כשנכנסתי לתפקיד הצבא שלנו היה חלש, היום הוא חזק מאי פעם", הוסיף. "אנחנו נתמקד בתמונה הגדולה, בידיעה שתמיד נוכל לחזור ולהפציץ באזור". בתוך כך, הפנטגון פרסם הצהה ובה הדגיש כי "ארצות הברית לא תומכת בפעולה טורקית בצפון סוריה".

הסנטור האמריקני לינדזי גרהאם
הסנטור האמריקני לינדזי גרהאם | צילום: רויטרס

בד בבד, הסנטור לינדזי גרהאם, המרבה לבקר את מדיניות החוץ של טראמפ, הגיב בחריפות לדברים ואמר: "אני לא יודע את הפרטים המלאים בנוגע להחלטת הנשיא טראמפ בצפון סוריה, ובשעה זו אני קובע פגישה עם שר החוץ פומפאו", הסנטור הוסיף: "אם הדיווחים בתקשורת מדווחים – מדובר באסון בהתהוות. הנסיגה תבטיח את חזרת דאע"ש לאזור, תכפה על הכורדים לחבור לאסד ולאיראן, ותטיל כתם על המוניטין של ארצות הברית בעולם. אם המהלך ייצא לפועל, הסנאט יפעל לבטלו – אני מצפה שתהיה להחלטה כזאת תמיכה חזקה משני צדי המפה הפוליטית".

"התוצאה הצפויה להחלטה האימפולסיבית הזאת תהיה ביסוס איראני בסוריה, לארצות הברית לא תהיה השפעה באזור – והמצב יהפוך לסיוט עבור ישראל", הזהיר גרהאם. "נטישת הכורדים מעבירה מסר מסוכן לכל בעלות בריתנו: אנחנו לא בני ברית שניתן לסמוך עליהם – וזה יהיה רק עניין של זמן לפני שסין, רוסיה, איראן וקוריאה הצפונית יפעלו באופן מסוכן".