טראמפ: הגיע הזמן לסיים את המלחמה בסוריה; הכורדים: "סכין בגב"

נשיא ארה"ב התייחס לנסיגת כוחותיו מהאזור בצל כוונת טורקיה לבצע תקיפה נרחבת, ואמר כי "נילחם איפה שזה יועיל לנו". הכוחות הסורים הדמוקרטיים, המובלים ע"י הכורדים: "הופתענו מההחלטה"

זמן צפייה: 00:22

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס היום (שני) בסדרת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו לנסיגת הכוחות האמריקנים מהגבול בין טורקיה לסוריה – בעקבות כוונת נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, לבצע תקיפה נרחבת באזור. "ארצות הברית הייתה אמורה להיות בסוריה ל-30 יום בלבד, וזה היה לפני שנים רבות. נשארנו שם ונקלענו עמוק יותר ויותר לתוך קרב ללא מטרה".

"הכורדים לחמו איתנו", המשיך טראמפ. "אך הם קיבלו מימון וציוד רב מאיתנו כדי לעשות זאת. הם נלחמים בטורקיה כבר עשורים. חיכיתי שלוש שנים, אבל עכשיו זה הזמן לסיים את המלחמות המגוחכות והאינסופיות האלו – בחלק בכלל שבטיות, ולהביא את חיילינו הביתה. אנחנו נילחם רק איפה שזה יועיל לנו – ונילחם כדי לנצח".

הנשיא האמריקני התייחס גם לארגון דאע"ש וחזר על טענותיו כי ארגון הטרור הובס. "כשהגעתי לוושינגטון דאע"ש שלט באזור, ואנחנו הבסנו אותם במהירות – ולכדנו אלפי לוחמים, רובם אירופאים. אירופה סירבה לקבל את האסירים חזרה, כרגיל חשבו שאנחנו פראיירים", אמר. "כעת טורקיה, אירופה, סוריה, איראן, עיראק, רוסיה והכורדים יצטרכו להבין לבד מה לעשות עם המצב, ומה הם רוצים לעשות עם לוחמי דאע"ש שנלכדו ב'שכונה' שלהם".

עוד בחדשות 13:

טראמפ לארדואן: נאפשר לצבא הטורקי לפעול בצפון סוריה

ארה"ב נסוגה מגבול סוריה-טורקיה; "אמרה לכורדים שלא תגן עליהם"

לראשונה מאז 2015: נפתח מחדש מעבר הגבול בין סוריה לעיראק

חיילים אמריקנים בסוריה
חיילים אמריקנים בסוריה | צילום: רויטרס

"הם שונאים את דאע"ש, הם היו אויבים במשך שנים", חתם טראמפ את דבריו. "אנחנו במרחק 11 אלף קילומטר, ונחזור לרסק את דאע"ש שוב אם רק יתקרבו אלינו".

דובר הכוחות הסורים הדמוקרטים, המובלים על ידי הלוחמים הכורדים, הגיב להחלטת ארצות הברית ואמר: "ההחלטה הייתה דקירה בגב, והפתיעה את הכוחות בשטח".

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, התייחס להודעה על נסיגת הכוחות האמריקנים מהגבול בין טורקיה לסוריה. "ארצות הברית היא כוח זר ולא רלוונטי בסוריה – אין טעם להישען על נוכחותה באזור לשם השגת ביטחון", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "השגת השלום ומיגור הטרור בסוריה תצליח רק דרך כבוד לשטחה ואנשיה".

שר החוץ האיראני זריף בהצגת הסכם הגרעין
שר החוץ האיראני זריף בהצגת הסכם הגרעין | צילום: רויטרס

הסנטור לינדזי גרהאם, המרבה לבקר את מדיניות החוץ של טראמפ, הגיב בחריפות לדברים ואמר: "אני לא יודע את הפרטים המלאים בנוגע להחלטת הנשיא טראמפ בצפון סוריה, ובשעה זו אני קובע פגישה עם שר החוץ פומפאו", הסנטור הוסיף: "אם הדיווחים בתקשורת מדווחים – מדובר באסון בהתהוות. הנסיגה תבטיח את חזרת דאע"ש לאזור, תכפה על הכורדים לחבור לאסד ולאיראן, ותטיל כתם על המוניטין של ארצות הברית בעולם. אם המהלך ייצא לפועל, הסנאט יפעל לבטלו – אני מצפה שתהיה להחלטה כזאת תמיכה חזקה משני צדי המפה הפוליטית".

הסנטור האמריקני לינדזי גרהאם
הסנטור האמריקני לינדזי גרהאם | צילום: רויטרס

"התוצאה הצפויה להחלטה האימפולסיבית הזאת תהיה ביסוס איראני בסוריה, לארצות הברית לא תהיה השפעה באזור – והמצב יהפוך לסיוט עבור ישראל", הזהיר גרהאם. "נטישת הכורדים מעבירה מסר מסוכן לכל בעלות בריתנו: אנחנו לא בני ברית שניתן לסמוך עליהם – וזה יהיה רק עניין של זמן לפני שסין, רוסיה, איראן וקוריאה הצפונית יפעלו באופן מסוכן".

כאמור, מוקדם יותר היום הודיע הבית הלבן כי הנשיא טראמפ שוחח בטלפון עם ארדואן, ומסר לו כי כוחות הצבא האמריקנים לא יהיו מעורבים בפעולות הצבא הטורקי נגד ארגון דאע"ש בצפון סוריה, אך גם לא יתמכו בו, ולמעשה יאפשרו את התקיפה המתוכננת באזור. "מעתה, טורקיה תהיה אחראית לכל לוחמי דאע"ש שנלכדו באזור בשנתיים האחרונות במהלך הבסת החליפות האסלאמית על ידי ארצות הברית", לשון ההודעה.

מורדים כורדים בחבל אפרין שבצפון סוריה (ארכיון)
מורדים כורדים בחבל אפרין שבצפון סוריה (ארכיון) | צילום: רויטרס

כזכור, ביום שבת אמר ארדואן כי מדינתו תבצע פעולות צבאיות, אוויריות וקרקעיות מזרחית לנהר הפרת בסוריה במטרה לבסס את השלום באזור. "ביצענו את ההכנות שלנו, ערכנו את תוכנית הפעולה והעברנו את ההנחיות הדרושות", אמר ארדואן והוסיף כי המבצע "עשוי לצאת לפועל היום או מחר". כמו כן, הנשיא אמר כי המטרה של טורקיה היא "להשקות את מזרח הפרת עם מזרקות של שלום".

בתגובה לכך, הכוחות הסורים הדמוקרטים, אשר נתמכים על ידי ארצות הברית, הזהירו כי "לא נהסס להפוך כל מתקפה טורקית למלחמה כוללת" כדי להגן על צפון מזרח סוריה.