נסיגת ארה"ב מסוריה: חשש גדול בישראל מהמהלך של טראמפ

הדרג המדיני בירושלים הופתע מהפקרת הכוחות הכורדים בשטח ומהמסר שיעבור לסוריה ולאיראן. רה"מ נתניהו, בן בריתו של הנשיא האמריקני, טרם הגיב בנושא – וישראל נשארה לבדה מול האיומים מצפון

זמן צפייה: 02:49

בדרג המדיני ובמערכת הביטחון הופתעו הבוקר (שני) מהצהרת הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, על הסגת הכוחות האמריקנים מאזור הגבול בין סוריה לטורקיה. גורמים ישראלים בכירים אמרו כי הופתעו הן מההפקרה של הכוחות הכורדים בשטח והן מהרוח הגבית שמהלך כזה נותן לפעולות טורקיה ואיראן בסוריה.

ההודעה של טראמפ הגיעה כמה שעות לאחר ישיבת הקבינט בה דנו, בין השאר, בהתכנסות של טראמפ לקראת הבחירות ב-2020 ורצונו להימנע מכל עימות במזרח התיכון – כולל מול איראן. בישראל רואים בהתפתחויות האחרונות הוכחה נוספת לכך שישראל לא יכולה יותר לסמוך על טראמפ בנושא סוריה למעט בקבלת גיבוי מדיני לתקיפות הישראליות במדינה.

בולטת במיוחד שתיקתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שטרם הגיב בנושא. נתניהו מחשיב את טראמפ לבן ברית קרוב בשלוש השנים האחרונות, וכעת ישראל משלמת על כך את המחיר – ולא יכולה להשמיע ביקורת על הנשיא האמריקני, ונותרת לבדה מול האיום הגובר מסוריה.

עוד בחדשות 13:

טראמפ: "אם טורקיה תחצה את הגבולות – אשמיד את כלכלתה"

טראמפ: הגיע הזמן לסיים את המלחמה בסוריה; הכורדים: "סכין בגב"

טראמפ לארדואן: נאפשר לצבא הטורקי לפעול בצפון סוריה

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הערב, המשיך הנשיא האמריקני להגן על החלטתו להשיב את הכוחות האמריקנים מהגבול בין טורקיה לסוריה, וניצל את ההזדמנות כדי לחלוק לעצמו מחמאות – ולאיים על נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן. "אם טורקיה תעשה משהו שאני, בחוכמתי שאין כדוגמתה, אראה בו חציית גבולות – אמוטט את כלכלתה של טורקיה – כפי שעשיתי בעבר", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "ארצות הברית עשתה באזור הרבה מעבר למה שכל אדם ציפה – כולל לכידתם של 100% מלוחמי דעא"ש. הגיע הזמן שכוחות מבוססים באזור יגנו על אדמתם. ארצות הברית נהדרת!"

"נבחרתי כדי לסיים מלחמות שאנחנו נלחמים עבור מדינות שלא אוהבות אותנו. כשנכנסתי לתפקיד הצבא שלנו היה חלש, היום הוא חזק מאי פעם", הוסיף. "אנחנו נתמקד בתמונה הגדולה, בידיעה שתמיד נוכל לחזור ולהפציץ באזור". בתוך כך, הפנטגון פרסם הצהה ובה הדגיש כי "ארה"ב לא תומכת בפעולה טורקית בצפון סוריה".

בתוך כך, מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, קרא לכל הצדדים המעורבים במתיחות באזור לשמור על ריסון. דוברו של גוטרש מסר: "המזכ"ל הדגיש את החשיבות להגנה על אזרחים ועל תשתיות אזרחיות, ויש להבטיח בכל מקרה מעבר בטוח ורציף של סיוע הומניטארי לאזרחים".

Turkey's President Recep Tayyip Erdogan Addresses The 74th Session Of The United Nations General Assembly At U.n. Headquarters In New York City, New York, U.s.
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: רויטרס

בד בבד, הסנטור לינדזי גרהאם, המרבה לבקר את מדיניות החוץ של טראמפ, הגיב בחריפות לדברים ואמר: "אני לא יודע את הפרטים המלאים בנוגע להחלטת הנשיא טראמפ בצפון סוריה, ובשעה זו אני קובע פגישה עם שר החוץ פומפאו", הסנטור הוסיף: "אם הדיווחים בתקשורת מדווחים – מדובר באסון בהתהוות. הנסיגה תבטיח את חזרת דאע"ש לאזור, תכפה על הכורדים לחבור לאסד ולאיראן, ותטיל כתם על המוניטין של ארצות הברית בעולם. אם המהלך ייצא לפועל, הסנאט יפעל לבטלו – אני מצפה שתהיה להחלטה כזאת תמיכה חזקה משני צדי המפה הפוליטית".

"התוצאה הצפויה להחלטה האימפולסיבית הזאת תהיה ביסוס איראני בסוריה, לארצות הברית לא תהיה השפעה באזור – והמצב יהפוך לסיוט עבור ישראל", הזהיר גרהאם. "נטישת הכורדים מעבירה מסר מסוכן לכל בעלות בריתנו: אנחנו לא בני ברית שניתן לסמוך עליהם – וזה יהיה רק עניין של זמן לפני שסין, רוסיה, איראן וקוריאה הצפונית יפעלו באופן מסוכן".