"לדחוק בו עד שיטעה": דיווח - התוכנית הסעודית להפלת ארדואן

מדוח שפרסם ה"מידל איסט איי" עולה כי בן סלמאן תכנן לצמצם את השקעות מדינתו בטורקיה ולהפחית את השפעת הממשל על הנעשה באזור, כדי לסייע לאופוזיציה לעלות לשלטון. זאת, בעקבות פרשת חשוקג'י

בן סלמאן וארדואן | צילום: רויטרס

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, הוביל תוכנית להחלשת הממשל בטורקיה, שמטרתה בסופו של דבר היא להפיל את נשיא המדינה המכהן, רג'פ טאיפ ארדואן - כך עולה מדוח שפורסם אמש (שני) בעיתון הבריטי ה"מידל איסט איי". "הוא הלך רחוק מדי במסע ההכפשות נגד סעודיה, ובעיקר נגד יורש העצר, מוחמד בן סלמאן", נכתב בדוח על ארדואן.

לפי הדוח, בן סלמאן הוא זה שקיבל את ההחלטה לפגוע בארדואן, בעקבות התנהלותו לאחר רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, על ידי צוות של אזרחים סעודים בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, טורקיה.

ג'מאל חשוקג'י ומוחמד בן סלמאן
ג'מאל חשוקג'י ומוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בחדשות 13:

37 בני אדם הוצאו להורג בסעודיה; אחד מהם נצלב

דיווח בסעודיה: נשים יורשו להנפיק דרכונים ולנסוע בחופשיות

דוח מטעם האו"ם: "עדויות למעורבות הנסיך הסעודי ברצח חשקוג'י"

"תומך בתנועות אסלאמיות". נשיא טורקיה ארדואן
"תומך בתנועות אסלאמיות". נשיא טורקיה ארדואן | צילום: רויטרס

התוכנית המתוארת היא דוח שהופץ באופן מוגבל לראשי ההנהגה באיחוד האמירות. הוא פורסם במאי 2019, ונכתב על ידי חברת EPC, מרכז עצמאי היושב באבו דאבי, ומחזיק בקשרים לממשלה בריאד ולשירותי הביטחון במדינה.

מטרת התוכנית המתוארת בו היא "שימוש בכל האמצעים על מנת להפעיל לחץ על ממשלת ארדואן, להחליש את הנשיא ולהעסיק אותו בנושאי פנים. זאת, על מנת לאפשר לאופוזיציה במדינה לגבור עליו. אפשרות נוספת היא לגרום לו לטפל במשברים במדינה, ולדחוף אותו עד שיבצע צעד מוטעה, באופן שהתקשורת הבין-לאומית תבחין בכך".

בדוח פורטה התוכנית לפגיעה בממשלה הטורקית: "ריאד תתחיל להתמקד בכלכלת טורקיה ותלחץ לעבר צמצום השקעות סעודיות במדינה, הפחתת התיירות הסעודית תוך הצעת אפשרויות אלטרנטיביות עבור תיירים תושבי המדינה". עוד נכתב בדוח כי "סעודיה תפחית ייצוא לטורקיה, ומעל הכול תתמקד בצמצום התפקיד שטורקיה משחקת באזור בנושאים אסלאמיים".

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

במסמך נכתב כי נשיא טורקיה סיפק "מידע לא מדויק" על מנת לסייע בחקירה הסעודית בנוגע לרצח העיתונאי. עוד נאמר כי "הדליף נתונים מוטעים" לתקשורת, ש"מטרתם הייתה לצייר תמונה מעוותת של סעודיה ולהרוס את המונטין של יורש העצר".

ה-CIA האמריקני וחברי קונגרס מובילים קיבלו את גרסת המודיעין הטורקי לרצח העיתונאי. ארצות הברית אף קבעה כי בן סלמאן אישר את המבצע. זאת, על סמך מודיעין אמריקני. "קבלת העמדה הזאת לא הייתה מתקיימת ללא הדחיפה של ארדואן", אמר בכיר אמריקני הבקיא במקרה, כך דווח ב"וושינגטון פוסט".

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בעצרת באיסטנבול נגד ישראל
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בעצרת באיסטנבול נגד ישראל | צילום: רויטרס

העיתון פנה אל חברת EPC, ולא זכה לתגובה עד לפרסום הכתבה.

בשבוע שעבר ניתן היה לראות את תחילת התוכנית לכאורה להחלשת טורקיה, כשהרשויות הסעודיות לא אפשרו ל-80 משאיות מהעברת מוצרי טקסטיל וכימיקלים מלהיכנס למדינה דרך נמל דובה. כמו כן, 300 מכולות ובהן ירקות ופירות עצרו בנמל ג'דה שבסעודיה, כך מסר בכיר טורקי ל"מידל איסט איי". עוד ניתן לראות כי מספר התיירים הסעודים בטורקיה ירד ב-15% מאז תחילת השנה, כך דיווח משרד התיירות הטורקי.