דיווח בסעודיה: נשים יורשו להנפיק דרכונים ולנסוע בחופשיות

עד כה נאסר על נשים בממלכה לצאת מגבולות המדינה ללא אישור בני זוגן. החוק החדש יאפשר להן גם להירשם כאפוטרופוס לילדיהן. הנושא עלה לכותרות השנה עם בריחתה של נערה סעודית מהוריה בעת חופשה

זמן צפייה: 00:41

כשנה לאחר שהעבירה המדינה חוק המאפשר לנשים לנהוג, סעודיה מבצעת צעד נוסף להענקת זכויות אזרחיות לנשים: רפורמה שעברה במדינה תאפשר לנשים מעל גיל 21 להנפיק דרכון ולצאת מגבולות המדינה ללא אישור בני זוגן. כך דווח הלילה (שישי) בעיתון "הגאזט הסעודי" שרואה אור בריאד. על פי הדיווח, החקיקה החדשה אף תאפשר לנשים להירשם כאימהות לילדיהן או אפוטרופוס לקטינים – גם זאת ללא אישור גבר הממונה עליהן.

נושא חופש התנועה המוגבל של נשות סעודיה עלה השנה לכותרות בעקבות סיפורה של רהף אל-קונון בת ה-18 שנמלטה ממשפחתה בעת חופשה - וקיבלה מקלט זמני בתאילנד. בחודש ינואר פרסמה אל-קונון בטוויטר סרטון שבו היא נראית מתבצרת בחדר המלון שלה, כשהיא חוסמת את דלת החדר עם שולחן ומזרון. זאת, על מנת למנוע את סילוקה מהמדינה על ידי רשויות ההגירה, שלטענתה ישלחו אותה בחזרה לכוויית. אל-קונון סיפרה לסוכנות החדשות "רויטרס" כי היא ברחה מכוויית בזמן שמשפחתה ביקרה במדינה, ותכננה להגיע בעוד ימים אחדים לאוסטרליה, על מנת להגיש בקשה לקבלת מקלט מדיני.

עוד בחדשות 13:

דיווח: מת בנו של אוסמה בן לאדן, שנחשב למנהיג הבא של אל-קאעדה

נחשף שם "הבלונדינית" – האישה שעזרה לחסל את הישראלים במקסיקו

דקירת הנער מחוץ למועדון הלהט"ב: נעצר חשוד שלישי בפרשה

רהף מוחמד אלקונון, סעודית בת 18 שברחה מהממלכה
רהף מוחמד אלקונון, סעודית בת 18 שברחה מהממלכה | צילום: חדשות 13

"משפחתי מאיימת להרוג אותי, חיי בסכנה", סיפרה. "עברתי התעללות פיזית, נפשית ומילולית והייתי מוחזקת כאסירה בבית במשך חודשים". "לא נתנו לי לנהוג או לטייל, זה היה דיכוי", הוסיפה הצעירה, בהתייחסה לתרבות הסעודית ומדיניות האפוטרופסות במדינה, הדורשות מנשים לקבל רשות מגברים על מנת לעבוד, לטייל, להתחתן ואפילו לקבל טיפולים רפואיים מסוימים.

לאחר כשבוע בתאילנד, במהלכו הגיעו אביה ואחיה של הצעירה למדינה וניסו לשכנע אותה לחזור עמם, נענתה קנדה לבקשת האו"ם והסכימה להעניק לה מקלט. ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, אישר כי ארצו בחרה להעניק לנערה מקלט מדיני. "זה דבר שאנחנו שמחים לעשות, כי קנדה היא מדינה שמבינה כמה חשוב לפעול למען זכויות האדם בכלל וזכויות נשים בפרט, ואני יכול לאשר שקיבלנו את בקשת האו"ם", אמר טרודו.