איראן תגיב לחיסול - באופן שלא ידרדר את המצב למלחמה • פרשנות

טראמפ הוכיח לאיראנים שהוא יגיב בעוצמה לכל ניסיון לפגוע באינטרסים אמריקניים - וטהראן מצידה לא מעוניינת בעימות צבאי נרחב שבו היא יכולה רק להפסיד • "ארה"ב תשלח כ-3,000 חיילים למזה"ת"

זמן צפייה: 05:00

ההערכה היא שאיראן איננה מעוניינת במלחמה כוללת עם ארה"ב, שבה היא יכולה רק להפסיד - ולכן טהראן תנסה להגיב לחיסול סולימאני באופן שלא ידרדר את המצב לעימות צבאי רחב היקף. זאת, מכיוון שנשיא ארצות הברית טראמפ הוכיח שהוא אינו מוכן לשחק את המשחק המוכר עם האיראנים, ויגיב בעוצמה על כל ניסיון לפגוע באינטרסים ובחיי האמריקנים.

שאלה מהותית נוספת בהקשר זה היא אם ישראל תספוג אף היא תגובה לחיסול. בטהראן וגם בג'יהאד האסלאמי בעזה מאשימים את ישראל בסיוע לחיסול, ולכן החשש בישראל הערב הוא מירי מהצפון ומרצועת עזה. עם זאת, נראה כי הסבירות לתקיפה נגד ישראל נותרת נמוכה בשלב זה.

עוד בחדשות 13:

הערכה: ארה"ב עדכנה את ישראל בטרם חיסול סולימאני

יצאו להפגין ושרפו דגלים: תגובת הרחוב האיראני לחיסול סולימאני

נתניהו על חיסול סולימאני: "ישראל עומדת לצד ארצות הברית"

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וקאסם סולימאני מפקד כוח קודס
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וקאסם סולימאני מפקד כוח קודס | צילום: רויטרס

בשל המתיחות הגוברת: "ארה"ב תתגבר כוחותיה במזה"ת"

כמה גורמים אמריקנים מסרו הערב (שישי) לכלי התקשורת במדינה כי ארה"ב תשלח כ-3,000 חיילים למזרת התיכון, בעקבות המתיחות הגוברת. זאת, בהמשך לכוחות הנוספים שנשלחו מוקדם יותר השבוע לכוויית.

המחלקה לביטחון המולדת של ארצות הברית הצהירה הערב כי לא נשקפת סכנה ספציפית לביטחון המדינה. עוד נמסר בהודעה: "מוכנים להתעמת ולהילחם בכל איום על הביטחון".

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הודיתי לדובר העיראקי שגינה את התקיפה על השגרירות האמריקנית בבגדד ע"י איראן ותומכיה. הסכמנו על החשיבות של הפחתת המתיחות בעיראק ובאזור, ועל עבודה משותפת לקראת בניית ריבונות חזקה בעיראק".

בכיר בממשל האמריקני מסר הערב כי תוכניתו של סולימאני הייתה תקיפה של דיפלומטים אמריקנים, ובכירים בצבא שמוצבים בעיראק, לבנון וסוריה.

מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני והרכב שבו חוסל
מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני והרכב שבו חוסל | צילום: חדשות 13

בתוך כך, מחליפו של סולימאני בכוח קודס, אסמעיל קאאני, איים: "חכו בסבלנות ותראו את גופות האמריקנים בכל המזרח התיכון". בנו של סולימאני ספד לאביו: "לאורך כל חייו אבא אמר לי שהוא רוצה למות כשאהיד".

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף הצהיר: "ההתנקשות בסולימאני היא אקט של טרור בין-לאומי - הסלמה מסוכנת וטיפשית". לדבריו, טהראן תתחיל בכמה הליכים משפטיים ברמה בין-לאומית כדי שארה"ב תישא באשמת חיסולו של סולימאני.