דוח: לפחות 304 הרוגים במחאה באיראן; אלפי מפגינים נעצרו

לפי דוח שפרסם ארגון אמנסטי, השלטון האיראני עצר יותר מ-7,000 אזרחים בלי הצדקה בעקבות מחאת הדלק, כשחלקם אף עברו עינויים. בדוח נטען כי מאות מפגינים נהרגו, רובם מאש חיה שנורתה לעברם

זמן צפייה: 03:04

מחאת הדלק באיראן: ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" פרסם היום (שני) דוח חריף בעניין מחאת הדלק באיראן ויחס הממשל לאזרחים. לפי הדוח, בנוסף לדיכוי האלים של ההפגנות, כוחות הביטחון עצרו אלפי אזרחים באופן שיטתי, בהם מפגינים, עיתונאים, פעילי זכויות אדם, סטודנטים ובני מיעוטים אתניים, שמוחזקים בבידוד וחלקם אף עברו עינויים.

לפי הדוח של אמנסטי, לפחות 304 מפגינים נהרגו ולפחות 7,000 מפגינים נעצרו בלי הצדקה. לפי האו"ם, בין ההרוגים יש לפחות 12 ילדים. הרשויות האיראניות סירבו לאשר את מספר ההרוגים והעצורים. הדוח מתבסס על עשרות ראיונות עם אנשים באיראן, קורבנות ועדי ראייה, וכן סרטונים ותמונות שהגיעו לארגון, שתיעדו את המצב הקשה בעקבות המחאה ואת גל המעצרים.

ככל הנראה, המעצרים בוצעו בניסיון להשתיק את המפגינים ולהרתיע אותם מלדווח ולפרסם את האלימות שהפגין נגדם השלטון האיראני, שאף חסם את רשת האינטרנט במדינה כדי למנוע מהעולם מידע על היקף וחומרת האלימות.

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

איראן מאשרת: כוחות הביטחון הרגו "מתפרעים" במחאה נגד השלטון

המחאה האלימה ביותר מאז המהפכה: "יותר מ-200 נהרגו באיראן"

מחאות הדלק באיראן: "יותר ממאה מפגינים נהרגו ב-21 ערים"

הפגנות הדלק באיראן
הפגנות הדלק באיראן | צילום: רויטרס

מקורות באיראן סיפרו לאמנסטי כי כוחות הביטחון האיראניים עדיין מבצעים פשיטות ברחבי המדינה ועוצרים אנשים בבתיהם ובמקומות העבודה שלהם. כמה עדויות סיפרו כי הרשויות פשטו גם על בתי חולים ומרכזים רפואיים ועצרו מפגינים שנפצעו. בני משפחתם של הפצועים שיתפו כי הם חוששים שיישלל מהם הטיפול הרפואי לו הם זקוקים, דבר שעלול לסכן את חייהם.

עוד מסרו המקורות כי בין אלפי העצורים יש גם נערים בני 16-15 ומרביתם מוחזקים בבידוד, ללא אפשרות ליצור קשר עם משפחותיהם או עורכי דין. כן הוסיפו כי חלק מבתי הסוהר במדינה דיווחו על "צפיפות רבה" בשל מספר העצורים הרב.

לפחות שני אנשים שהשתתפו בהפגנות אמרו לאמנסטי כי הם מסתתרים מחשש לחייהם, וכי רבים נוספים נתונים במצב דומה. אחד מהם אמר: "אני מסתתר מאז שכוחות הביטחון צילמו אותי בהפגנות. הם היכו אותי עם אלה לפני שנמלטתי ונפצעתי קשה ברגל. הם הגיעו לבית שלי כדי לעצור אותי, אני לא בטוח בשום מקום. המצב שלי כרגע לא שונה מלהיות בכלא".

בנק שנשרף במהלך ההפגנות נגד עליית מחירי הדלק, בטהראן, איראן
בנק שנשרף במהלך ההפגנות נגד עליית מחירי הדלק, בטהראן, איראן | צילום: רויטרס

בסרטונים שהגיעו לאמנסטי, שנבדקו ונמצאו כאמינים ואף גובו בעדויות ראייה, ניתן לראות את כוחות הביטחון האיראניים פותחים באש על מפגינים לא חמושים, שלא היוו סיכון. מרבית מקרי המוות שנרשמו על ידי אמנסטי נגרמו מפצעי ירי בראש, בלב, בצוואר ובאיברים חיוניים אחרים - דבר שמצביע על כך שכוחות הביטחון ירו במטרה להרוג, לטענת הארגון. סרטונים נוספים תיעדו התעללות בעצורים, הכאות ואפילו הלקאות.

לאמנסטי הגיעו גם עדויות רבות נוספות על התעללות בעצורים כשהם אזוקים וחסרי אונים. באחד המקרים שאף פורסם גם ב"ניו יורק טיימס", עדי ראייה וצוותים רפואיים סיפרו כי כוחות משמרות המהפכה האיראניים עצרו עשרות מפגינים לא חמושים שתפסו מחסה בשטח פתוח והוציאו אותם להורג.

תחנת דלק שנשרפה במהלך המחאה באיראן
תחנת דלק שנשרפה במהלך המחאה באיראן | צילום: רויטרס

"לפי עדי ראייה, מיד לאחר שטבחו מאות מהמשתתפים בהפגנות בפריסה ארצית, השלטונות האיראניים פתחו במהלך רחב היקף שנועד להרתיע את האזרחים ולמנוע מהם לדבר על ההתנהלות האלימה נגדם", אמר פיליפ לותר, מנהל מחקר במזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל.

"במקום להמשיך במסע ההשתקה האכזרי הזה, על הרשויות האיראניות לשחרר באופן מיידי וללא שום תנאי את כל האזרחים שנעצרו על לא עוול בכפם", הוסיף לותר. "על הקהילה הבין-לאומית לנקוט בפעולה דחופה, כולל כינוס מועצת זכויות האדם של האו"ם למושב מיוחד בעניין איראן כדי לפתוח בחקירת טבח המפגינים וגל המעצרים האכזרי. ללא לחץ בין-לאומי מיידי, אלפים יישארו בסכנת עינויים והתעללות".

רוחאני וחימנאי
רוחאני וחמינאי | צילום: חדשות 13

כזכור, לפני כחודש הודיע ממשל רוחאני על העלאת מחירי הדלק ב-50% ללא כל התראה מוקדמת, בטענה כי ההכנסות יועברו למשפחות עניות. עקב כך רבים יצאו לרחובות להפגין על המהלך, והמחאה הפכה לאלימה והקטלנית ביותר שהתרחשה במדינה מאז המהפכה האסלאמית לפני 40 שנה.

נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס להפגנות ואמר כי "זכותו של העם להפגין, אך יש להפריד בין ההפגנות לבין הפרות הסדר במדינה, ולכן אסור להרשות שאיראן תסבול מאי-יציבות". לטענתו, "היו שלוש אפשרויות - העלאת מיסים, העלאת שיעור ייצוא הנפט או העלאת מחירי הדלק".

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, הודיע כי הוא תומך בהחלטת הממשלה להעלות את מחירי הדלק וקרא ליישם אותה. בדבריו טען חמינאי כי המחאה מושפעת על ידי "אויבים וגורמים אנטי-מהפכנים" והאשים כי אותם גורמים מנסים לחבל במדינה. "בכירי המדינה קיבלו החלטה על סמך הערכות מומחים ויש לבצע אותה", אמר חמינאי. "על כוחות הביטחון במדינה לבצע את משימתם".

בנוסף, גינה חמינאי את פעולות הוונדליזם מצד המפגינים וכינה אותם "פורעי חוק". "להצית בנק זה לא דבר שאנשים עושים - אלא בריונים", אמר חמינאי. "פעולות בלתי-חוקיות כאלו לא יפתרו דבר, אלא רק יגרמו לחוסר ביטחון ציבורי, שזה האסון הגדול ביותר לכל מדינה וחברה".