דיווח: איראן צפויה להכריז על צעד נוסף בנסיגה מהסכם הגרעין

ברקע המתיחות הגוברת עם המערב והתקיפה שביצעה ארה"ב נגד מיליציות פרו-איראניות בסוריה ובעיראק, התקשורת בטהראן דיווחה כי בקרוב יודיע המשטר על הצעד החמישי • זריף נפגש עם לברוב ברוסיה

זמן צפייה: 00:55

ברקע המתיחות במזרח התיכון, ותקיפת יעדי המיליציות הפרו-איראניות באזור הלילה (שני) צפויה איראן להכריז בקרוב על צעד נסיגה נוסף וחמישי מהסכם הגרעין עליו חתמה ב-2015. כך על פי דיווח בתקשורת המקומית.

בתוך כך, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, נפגש היום עם עמיתו הרוסי, סרגיי לברוב, ומחר יפגוש את עמיתו הסיני בבייג'ינג.

בתחילת החודש הודיעו צרפת, גרמניה ובריטניה כי איראן מפתחת "טילים בליסטיים בעלי יכולת גרעינית", ובכך נוגדת את מדיניותה של מועצת הביטחון של האו"ם כי עליה לחדול מכל פעילות מהסוג הזה. שגרירי שלוש המדינות באו"ם העבירו במהלך הלילה מכתב למזכ"ל הארגון, אנטוניו גוטרש, שבו דרשו ממנו לדווח על כך רשמית למועצת הביטחון.

עוד בחדשות 13:

כוחות אמריקניים תקפו מיליציות פרו-איראניות בעיראק ובסוריה

מדינות אירופה: "איראן מפתחת טילים בליסטיים עם יכולת גרעינית"

סבא"א: כמות המים הכבדים של איראן – חריגה מהסכם הגרעין

שיגור טיל באיראן
שיגור טיל באיראן | צילום: רויטרס

בחודש נובמבר הגישו פקחי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לאו"ם מסמך, שבו הודיעו כי כמות המים הכבדים של איראן חרגה ממגבלת 130 הטונות שהותר לה בהסכם. על פי הפקחים, ברשות טהראן 131.5 טונות של התרכובת המשמשת כחומר מקרר בכורים גרעיניים.

שבוע לפני כן חשפה סבא"א כי פקחים מצאו שרידי אורניום באתר שאיראן לא הכריזה עליו. בנוסף על כך, הסוכנות אישרה שהפעילות במתקן הגרעין בפורדו חודשה וטהראן החלה להעשיר בו אורניום.

מהודעת הסוכנות, שמפקחת על הסכם הגרעין, עולה גם שאיראן ממשיכה להעשיר אורניום מעבר לגבולות ההסכם. יתרה מזאת, בסבא"א טוענים כי טהראן גם מעשירה בצנטירפוגות מתקדמות יותר מאלו שמתירה העסקה.

זריף ולברוב במוסקבה
זריף ולברוב במוסקבה | צילום: רויטרס

כזכור, בחודש ספטמבר האחרון פקחי האו"ם איתרו שרידי אורניום ב"מחסן האטומי" בטהראן. תדרוך מסווג התקיים במטה הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית בווינה, שבמהלכו הוצגו לנציגי 35 המדינות החברות בהנהלת הארגון פרטי דוח הפקחים.

בחודשים האחרונים האיראנים מתחמקים ממתן תשובות לסוכנות בנוגע לממצאים החשודים. לטענתם, האתר החשוד בבירה הוא מחסן שטיחים. ממלא מקום מנכ"ל הסוכנות ביקר בטהראן והבהיר לאיראנים כי המצב לא יכול להימשך.