דוח האו"ם מאשר את חשיפת חדשות 13: נמצא אורניום במחסן בטהראן

בשבוע שעבר התקיים תדרוך במטה סבא"א בווינה, בו הוצג דוח לפיו נמצאו שרידים של החומר במחסן שחשף רה"מ בנאומו באו"ם. גורם ישראלי: "הדוח קובע כי איראן מערימה מכשולים על עבודת הפקחים"

זמן צפייה: 01:24

כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13: פקחי האו"ם איתרו שרידי אורניום במחסן האטומי בטהראן, אותו חשף ראש הממשלה בנימין נתניהו. ביום חמישי התקיים תדרוך מסווג במטה הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית בווינה, שבמהלכו הוצגו לנציגי 35 המדינות החברות בהנהלת הארגון פרטי דוח הפקחים.

בחודשים האחרונים האיראנים מתחמקים ממתן תשובות לסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית בנוגע לממצאים החשודים. לטענתם, האתר החשוד בבירה הוא מחסן שטיחים. היום (ראשון) ביקר בטהראן ממלא מקום מנכ"ל הסוכנות והבהיר לאיראנים כי המצב לא יכול להימשך.

הדיונים שיתקיימו השבוע בווינה עשויים להיות דרמטיים. ארצות הברית דוחפת בפומבי לפרסום הדוח, וישראל פועלת מאחורי הקלעים, בעוד כמה מדינות ובהן צרפת מנסות לעכב את פרסומו. היעד של ישראל וארצות הברית הוא לפתוח מחדש את חקירת הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית בעניין תכנית הגרעין הצבאית של איראן – חקירה שנסגרה ב-2015 אחרי החתימה על הסכם הגרעין.

עוד בחדשות 13:

יו"ר סבא"א הגיע לאיראן – יבקש הבהרות לגבי המחסן שחשף נתניהו

איראן מפרה את ההסכם – בשלישית: "מכניסים אורניום לצנטריפוגות"

שר ההגנה האמריקני: איראן מתקרבת לאט לנקודה שתאפשר קיום מו"מ

מתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן
מתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן | צילום: רויטרס

גורמים ישראלים בכירים אמרו כי הדוח חריף ביותר, וקובע כי האיראנים מערימים מכשולים על עבודת פקחי האו"ם במדינה, במיוחד בכל הנוגע לביקורות באתרים חשודים – כמו המחסן האטומי.

כזכור, בספטמבר 2018 נאם ראש הממשלה נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם, וחשף כי לאיראן ישנו מתקן גרעיני נוסף בטהראן. נתניהו טען כי מדובר ב"מתקן סודי שבו מאוחסן ציוד רב מתוכנית הגרעין של איראן", וקרא לסבא"א לחקור את המתקן "עכשיו".

הכור הגרעיני בבושהר
הכור הגרעיני בבושהר | צילום: רויטרס

"היום אני חושף מתקן שני – מחסן גרעיני חדש, רק שלושה מיילים מהמתקן שממנו הבאנו את ארכיון הגרעין", אמר אז נתניהו, והציג תמונה של המקום שבו לדבריו קיים המחסן. "זה מתחם תמים למראה. מי שמנסה להגיע לשם, זה מאה מטרים מאזור של מנקי שטיחים. כרגע אלו אולי שטיחים רדיואקטיביים".

"גורמים רשמיים איראניים ניסו לפנות את המחסן הגרעיני – הם עשו זאת מאז שפשטנו על הארכיון", הוסיף ראש הממשלה. "15 קילוגרם של חומר רדיואקטיבי שהם הוציאו משם, הם הפיצו ברחבי טהראן כדי להעלים אותו. עליכם לשאול את עצמכם – מדוע איראן שמרה ארכיון אטומי סודי ומחסן אטומי סודי? אחרי הכול, כשדרום אפריקה ולוב ויתרו על תוכניות הגרעין שלהן הן קודם כל הרסו את הארכיונים שלהן. הסיבה שאיראן לא השמידה את המחסנים האטומיים שלה היא כי היא לא נטשה את התוכניות שלה לפתח נשק גרעיני. האיראנים תכננו להשתמש בכך בעוד זמן מה. זה לא יקרה, כי מה שאיראן מחביאה – ישראל מוצאת".