סבא"א: כמות המים הכבדים של איראן - חריגה מהסכם הגרעין

פקחי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית אישרו במסמך לאו"ם כי ברשות טהראן 131.5 טונות של התרכובת המשמשת כחומר מקרר בכורים גרעיניים – טונה וחצי יותר מהמותר לה

זמן צפייה: 01:03

הנסיגה מהסכם הגרעיןפקחי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הגישו היום (שני) לאו"ם מסמך, שבו הודיעו כי כמות המים הכבדים של איראן חרגה ממגבלת 130 הטונות שהותר לה בהסכם. על פי הפקחים, ברשות טהראן 131.5 טונות של התרכובת המשמשת כחומר מקרר בכורים גרעיניים.

בשבוע שעבר חשפה סבא"א כי פקחים מצאו שרידי אורניום באתר שאיראן לא הכריזה עליו. בנוסף על כך, הסוכנות אישרה שהפעילות במתקן הגרעין בפורדו חודשה וטהראן החלה להעשיר בו אורניום. זאת לאחר שנשיא המדינה חסן רוחאני הצהיר על כך לפני כשבועיים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

עקב פרסום חדשות 13: הוצבו מיגוניות ביישובים שלא זכאים לממ"ד

גנץ על נאום נתניהו: "ההשתלחות בח"כים הערבים חייבת להיפסק"

"גיוס מרגלים והירתמות למען הממשל": כך מתערבת איראן בעיראק

נשיא איראן, חסן רוחאני
נשיא איראן, חסן רוחאני

מהודעת הסוכנות, שמפקחת על הסכם הגרעין, עולה גם שאיראן ממשיכה להעשיר אורניום מעבר לגבולות ההסכם. יתרה מזאת, בסבא"א טוענים כי טהראן גם מעשירה בצנטירפוגות מתקדמות יותר מאלו שמתירה העסקה.

בשבוע שעבר פרסמה רשת "בלומברג" שמפקח בכיר בסבא"א, מאסימו אפארו, אמר בדיון סגור של הוועדה לאנרגיה אטומית שאיראן מתחמקת משאלות על שרידי האורניום שנמצאו במחסן בטהראן שחשף ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו באו"ם. על ממצאי הפקחים דווח לראשונה בחדשות 13.

נתניהו מציג מתקן גרעיני סודי של איראן בעצרת האו''ם
נתניהו מציג מתקן גרעיני סודי של איראן בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

כזכור, בחודש ספטמבר האחרון פקחי האו"ם איתרו שרידי אורניום ב"מחסן האטומי" בטהראן. תדרוך מסווג התקיים במטה הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית בווינה, שבמהלכו הוצגו לנציגי 35 המדינות החברות בהנהלת הארגון פרטי דוח הפקחים.

בחודשים האחרונים האיראנים מתחמקים ממתן תשובות לסוכנות בנוגע לממצאים החשודים. לטענתם, האתר החשוד בבירה הוא מחסן שטיחים. ממלא מקום מנכ"ל הסוכנות ביקר בטהראן והבהיר לאיראנים כי המצב לא יכול להימשך.