בצל חיסול סולימאני: איראן הכריזה על נסיגה נוספת מהסכם הגרעין

הרפובליקה האסלאמית הודיעה כי תעשיר אורניום בכמות לא מוגבלת בהתאם לצרכיה, וכי לא תגביל עוד את מספר הצנטריפוגות. "אם ארצות הברית תבטל את הסנקציות נגדנו – נחזור בנו"

זמן צפייה: 01:08

איראן הכריזה הערב (ראשון) על נסיגה נוספת מהסכם הגרעין, והודיעה כי תעשיר אורניום על סמך הצרכים הטכניים שלה ולא תגביל את מספר הצנטריפוגות אותן היא מפעילה. בטלוויזיה האיראנית נמסר כי "אם ארצות הברית תבטל את הסנקציות, איראן תחזור בה" וכי "איראן תמשיך לעבור עם האו"ם".

צעד זה אמור היה להתרחש בכל מקרה במהלך החודש, אך החיסול האיץ אותו  עד עכשיו האיראנים צברו 600 קילו ולא ברור אם יתחילו העשרה לרמה גבוהה יותר. מדובר בצעד שמהותו התרסה - הם מבינים שחיסול סולימאני הוא גם איתות על כך שמתקני הגרעין שלהם לא חסינים.

בתוך כך, נשיא איראן חסן רוחאני שוחח בטלפון עם עמיתו העיראקי. במהלך השיחה, נשיא עיראק הדגיש את חשיבות הביטחון האזורי והיציבות, ריבונות עיראק ומניעת מלחמה ואלימות נוספת. עוד מסר את תנחומיו על חיסולו של סולימאני.

כמו כן, בכיר אמריקני אמר לרויטרס כי מערכת הטילים של איראן נמצאת בכוננות גבוהה ברחבי המדינה. עם זאת, לא ברור האם זה מסיבות הגנתיות או התקפיות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

ר"מ עיראק: "ארה"ב אמרה לנו שישראל ביצעה חלק מהתקיפות בארצנו"

עקב החיסול, מרכז חב"ד מזהיר את שליחיו: שמרו על מודעות מוגברת

טראמפ: "סימנו 52 מטרות איראניות ונפגע בהן אם נאוים שוב"

הכור הגרעיני באיראן
הכור הגרעיני באיראן | צילום: Getty Images/ אימאג'בנק

במקביל, ראש ממשלת בריטניה התייחס לחיסול והצהיר כי "סוליאמני היה בעל תפקיד בכיר בפעולות שהובילו למותם של אלפי חפים מפשע. אנחנו לא מקוננים על מותו אבל פעולות תגמול רק יובילו לאלימות נוספת. ננקטו צעדים כדי להגביר את האבטחה סביב דיפלומטים בריטים ובעלי אינטרסים שונים במזרח התיכון".

מוקדם יותר היום, מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה, נשא נאום בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, בידי חיל האוויר האמריקני: "יום חמישי בלילה הוא נקודת מפנה באזור כולו, לא רק לאיראן ועיראק. סולימאני שווה ערך לראשו של טראמפ ושל כל ההנהגה האמריקנית. צבא ארה"ב ישלם את המחיר".

נסראללה ספד לסולימאני: "הוא לא היה איש איראני גרידא, הוא היה סוריה, פלסטין, עיראק, איראן, לבנון. הוא איש ההתנגדות. האיראנים יגיבו, זה עניין שלהם. אבל זה לא אומר שציר ההתנגדות לא יגיב גם הוא – כל אחד יחליט בעצמו על תגובה ראויה לחיסול".

"מדובר בפשע ברור לחלוטין", המשיך נסראללה."טראמפ יודע שמלחמה עם איראן היא הרפתקה מסוכנת. מהיום הראשון הוא שם מטרה עליונה להפיל את המשטר הדתי באיראן, כך שהמעצמות יוכלו לשלוט בה. אבל טראמפ נכשל בניסיון הזה". "האויב שלנו יכול לכל היותר להרוג אותנו – אבל אנחנו מקווים יותר מכול למות כשהידים. כשאנחנו מנצחים – אנחנו מנצחים, וגם כאשר אנחנו מתים כשהידים - אנחנו מנצחים. יום שישי הוא יום ניצחון הדם של ההתנגדות באזור".

סולימאני ונסראללה
סולימאני ונסראללה | צילום: חדשות 13

כמו כן, לאחר שאמש שוגרו מספר רקטות לעבר מטרות אמריקניות בעיראק, הנשיא טראמפ הזהיר את איראן כי אם תאיים לתקוף יעדים אמריקניים נוספים בתגובה לחיסול סולימאני, ארה"ב תתקוף "אתרים בעלי חשיבות גבוהה לאיראן במהירות ובעוצמה קשה מאוד".

"איראן מדברת באומץ על סימון נכסים אמריקניים כנקמה על שפטרנו את העולם ממנהיג הטרור שלהם - שבדיוק הרג אמריקני והביא לפציעתם של רבים, שלא לדבר על האנשים שהרג במהלך חייו, כולל אזרחים איראניים", כתב טראמפ, "הוא כבר תקף את השגרירות שלנו והתכוון לפגוע במקומות נוספים. איראן אינה אלא בעיה אחת גדולה במשך שנים".