עקב החיסול, מרכז חב"ד מזהיר את שליחיו: שמרו על מודעות מוגברת

המרכז העולמי הוציא התרעה ל-5,000 השליחים שלו ברחבי העולם: "אין מידע המצביע על איום ישיר, אך קיים חשש כי המצב יגביר הסיכון" • מפקד צבא איראן עונה לטראמפ: "נראה מי יספוג 52 תקיפות"

זמן צפייה: 06:18

עקב חיסולו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, מרכז חב"ד העולמי וועדת הביטחון של הארגון שיגרו הודעת אזהרה ל-5,000 השליחים הפזורים ברחבי העולם: "אנו קוראים לכל מרכזינו ברחבי העולם להיות במצב של כוננות גבוהה. אנו ממליצים לכם לשמור על מודעות מוגברת כשאתם נמצאים במקום ציבורי וכן בבית החב"ד שלכם ובסביבתו".

עוד הוסיף מרכז חב"ד העולמי כי "סולימאני היה מעורב באופן פעיל בתוכניות לתקיפת דיפלומטים אמריקניים, והוא אישר את הפיגוע בשגרירות ארה"ב בבגדד. סולימאני היה ידוע כאויב של ישראל במשך שנים ארוכות, והיה האדריכל של פיגועי טילים רבים על ישראל".

בתוך כך, המיליציות האיראניות בעיראק פרסמו סרטון שבו נראים חיילים אמריקניים מבעד לכוונת נשק צלפים, שבו הם מאיימים בפעולת נקמה על חיסול סולימאני. "אנחנו נחליט מתי ואיפה", נכתב בסרטון. "אנו רק מחכים לפקודות".

כתבות נוספות בנושא >> 

"השינוי בעמדת טראמפ ותמיכת פומפאו: אחורי הקלעים של החיסול"

טראמפ: "סימנו 52 מטרות איראניות ונפגע בהן אם נאוים שוב"

דיווח: טראמפ החליט על חיסול סולימאני רק 3 ימים לפני הפעולה

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-part-0501201254' autoplay='0' credit='' desc='מיליציות איראניות מאיימות על ארצות הברית' kid='1_4sbujaji' duration='31'']

הנשיא האמריקני אמר בנאום כי אם תבוצענה פעולות נגד הכוחות או האינטרסים האמריקניים - הוא מבטיח לתקוף 52 אתרים ברחבי איראן, וציין כי אתרים מסוימים הם "ברמה גבוהה מאוד וחשובים לאיראן ולתרבות האיראנית". על כך השיב מפקד צבא איראן: "איני סבור שארה"ב תעז לתקוף 52 מטרות איראניות. אנחנו עוד נראה בסוף מי יספוג 52 תקיפות". עקב דבריו של טראמפ, איראן זימנה לשיחה את נציג שגרירות שווייץ בטהראן. בהודעה הרשמית נמסר כי השיחה נדרשה "עקב אמירותיו העוינות של נשיא ארה"ב".

נתניהו וטראמפ
נתניהו וטראמפ | צילום: רויטרס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס לפעולת החיסול בפתח ישיבת המממשלה: "סולימאני הביא למותם של אזרחים אמריקנים רבים וחפים מפשע רבים נוספים במהלך עשרות השנים האחרונות, וגם בימים אלה. סולימאני יזם, תכנן וביצע פיגועי טרור רבים ברחבי המזרח התיכון וגם מעבר לו".

נתניהו החמיא לארצות הברית על הפעולה הנועזת ואמר כי "הנשיא טראמפ ראוי לכל הערכה על שפעל בנחישות, בעוצמה ובמהירות. אני רוצה להבהיר שוב - ישראל עומדת לחלוטין לצידה של ארה"ב במאבקה הצודק לביטחון, לשלום ולהגנה עצמית".

נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו, בטקס בנתב''ג

נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו, הודיע בריאיון טלוויזיוני כי הוא תומך בארה"ב ובמבצע החיסול של סולימאני. עוד ציין כי "סולימאני היה בין מתכנני הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס בירת ארגנטינה בשנת 1994", וכי "חייו של סולימאני התרכזו ביצירת טרור - בעוד שאנו כאן בברזיל עושים כל שביכולתנו כדי להילחם בטרור".

בצד האיראני גוברים האיומים על נקמה בעקבות חיסול סולימאני: מפקד חיל הים במשמרות המהפכה אמר כי "האויב האמריקני חושב שחיסולו הפיזי של סולימאני יגדע את התנועה המהפכנית שלנו, אך הוא טועה. התנועה החזקה שלנו מכה שורשים באזור".

עוד הוסיף מפקד חיל הים האיראני כי "איראן מוכנה במלוא ההיקף ולא יכולה לחכות יותר כדי לנקום את מות הקדושים שמת מפקדנו קאסם סולימאני". את דבריו תלה גם בדברי מפקד צבא איראן שאמר: "אין לארה"ב את האומץ הנדרש כדי להחל עימות צבאי כולל מול איראן".

צוללת בריטית
צוללת בריטית | צילום: רויטרס

בריטניה הודיעה כי היא תעמוד לצידה של ארה"ב במידה והמצב מול איראן ידרדר למתקפה נוספת: "צוללת חיל הים של הממלכה המאוחדת חומשה בטילי שיוט מסוג טומהוק ומוכנה לפגוע באיראן אם היא תתקוף את ארה"ב". בד בבד להודעה זו בדבר המוכנות הצבאית וגיבוי צבא ארה"ב במקרה הצורך, בריטניה עדיין מעדיפה להנמיך את גובה להבות ההסלמה בין ארה"ב לאיראן.

גם מעומאן יצאה קריאה הדדית לארה"ב וכן לאיראן בדבר דיאלוג בין המדינות כדי להקל על המתחים. הסולטנות המזרח תיכונית, המקיימת קשרים ידידותיים עם שתי המדינות, כבר היוותה בעבר גורם מתווך ביניהן.

העוזר המדיני של משמרות המהפכה אמר בריאיון לערוץ הטלוויזיה האיראני "אל-עאלם" כי "חיסולו של סולימאני יזרז את גירוש הכוחות האמריקאים מהאיזור, וכי האיראנים ינקמו את דמו". עוד ציין כי איראן לא תנקום לבדה את החיסול,ושעל ארה"ב לצפות שהנקמה תגיע גם מכיוון אירופה. עוד הוסיף כי "גם סוריה תמלא תפקיד בנקמה על חיסול סולימאני. אומנם ארה"ב וישראל חושבות שחיסול סולימאני יחליש את ציר ההתנגדות אך ההפך הוא הנכון".

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני | צילום: רויטרס