טראמפ: "סימנו 52 מטרות איראניות ונפגע בהן אם נאוים שוב"

נשיא ארה"ב הזהיר את טהראן כי אם תאיים לתקוף מתקנים אמריקניים בתגובה לחיסול, ייפגעו אתרים "בעלי חשיבות גבוהה לאיראן בעוצמה קשה מאוד". דיווח: האיום הגיע בעקבות התרעה מודיעינית

זמן צפייה: 01:09

לאחר שאמש (שבת) שוגרו מספר רקטות לעבר מטרות אמריקניות בעיראק, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הזהיר את איראן כי אם תאיים לתקוף יעדים אמריקניים נוספים בתגובה לחיסול קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, ארה"ב תתקוף "אתרים בעלי חשיבות גבוהה לאיראן במהירות ובעוצמה קשה מאוד".

"איראן מדברת באומץ על סימון נכסים אמריקניים כנקמה על שפטרנו את העולם ממנהיג הטרור שלהם - שבדיוק הרג אמריקני והביא לפציעתם של רבים, שלא לדבר על האנשים שהרג במהלך חייו, כולל אזרחים איראניים", כתב טראמפ, "הוא כבר תקף את השגרירות שלנו והתכוון לפגוע במקומות נוספים. איראן אינה אלא בעיה אחת גדולה במשך שנים".

לבסוף איים וכתב: "אם איראן תפגע באמריקנים או בנכסים אמריקנים - סימנו 52 מטרות איראניות שמסמלות את מספר השבויים האמריקניים שנפלו בידי איראן והם ייפגעו. ארצות הברית לא תסבול עוד איומים". בהמשך, כתב כי "בדיוק הוצאנו שני טריליון דולר על ציוד צבאי, לא נהסס להשתמש בו אם איראן תתקוף מטרות שלנו".

לכתבות נוספות בנושא >>

שר החוץ האמריקני שוחח עם נתניהו על חיסול סולימאני

דיווח: טראמפ החליט על חיסול סולימאני רק 3 ימים לפני הפעולה

אחרי חיסול סולימאני: רקטות שוגרו למתחם שגרירות ארה"ב בעיראק

מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני והרכב שבו חוסל
מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני והרכב שבו חוסל | צילום: חדשות 13

על פי דיווח בעיתון ה"ניו יורק טיימס", האיום של טראמפ הגיע בעקבות התרעה מודיעינית לפיה זוהתה העלאת כוננות בכל יחידות הטילים של איראן ברחבי המדינה. עם זאת, מהמידע המודיעיני לא היה ברור אם מדובר בהיערכות למתקפת טילים נגד יעדים אמריקנים באזור או בהעלאת כוננות מחשש לתקיפה אמריקנית.

ג'ו ביידן, סגן נשיא ארצות הברית לשעבר ומועמד לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית, התייחס לאיומיו של טראמפ, ואמר: "ככל שהקירות סוגרים על הבחור הזה יותר, כך הוא הופך להיות יותר חסר היגיון".

זמן קצר לפני כן, הבית הלבן שלח את דוח החיסול של סולימאני לחברי בית הנבחרים האמריקני. בתגובה, אמרה ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים, כי "הדוח מעלה שאלות רציניות בנוגע לתזמון, לאופן הביצוע ולהצדקה שלו". לדבריה, "ההתנהלות הצבאית הפרובוקטיבית והלא מידתית של ממשל טראמפ ממשיכה להעמיד בסכנה חיילים, דיפלומטים, אזרחים אמריקנים ובני ברית. ההחלטה התקבלה ללא התייעצות עם הקונגרס וללא ניסוח אסטרטגיה ברורה לבית הנבחרים או לציבור".

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ומפקד כוח אל קודס קאסם סולימאני
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ומפקד כוח אל קודס קאסם סולימאני

מוקדם יותר אתמול שוגרו רקטות לעבר מספר מטרות אמריקניות בעיראק. שתי רקטות שוגרו לעבר ה"גרין זון", המתחם שבו נמצאת השגרירות האמריקנית בגדד. אחת מהן התפוצצה בתוך המתחם, אך לא גרמה לנפגעים. פצצת מרגמה נוספת התפוצצה בשכונת ג'אדריה שבה נמצא המתחם, וגרמה לפציעתם של חמישה בני אדם. שלוש רקטות התפוצצו גם במתחם בסיס "בלד" שבצפון בגדד, שבו יש כוחות של חיל האוויר האמריקני.

כמו כן, מקורות ביטחוניים בעיראק מסרו לערוץ אל-ג'זירה כי בוצע ירי רקטות לעבר מתחם הלשכות הנשיאותיות בעיר מוסול בעיראק. לפי הדיווח במקום מוצבים גם כוחות אמריקניים. גדודי חזבאללה העיראקיים, הפועלים תחת חסותה שלאיראן, אחרי ירי הרקטה: "החל ממחר בערב אנו ממליצים למנגנוני הביטחון במדינה להתרחק מהבסיסים האמריקאיים עד לטווח של לפחות קילומטר. לא נרצה שהם יהפכו למגן אנושי עבור האמריקנים".

במקביל, ערוץ אל-מיאדין הלבנוני דיווח מפי מקורות ביטחוניים כי בוצעה תקיפה אווירית בגבול סוריה-עיראק ובתוך שטח סוריה. הכוחות הפרוסים בגבול הושמו במצב כוננות.

Mourners Attend The Funeral Of The Iranian Major General Qassem Soleimani And The Iraqi Militia Commander Abu Mahdi Al Muhandis, In Baghdad
תמונותיהם של קאסם סולימאני וסגן מפקד המיליציה הפרו-איראנית ''אל-חשד אל-שעבי'', אבו מהדי אל-מהנדס, במסע הלוויה | צילום: רויטרס

ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, הכריז על שלושה ימי אבל במדינה על רקע חיסולו של קאסם סולימאני, אבו מהדי אל-מוהנדס וההרוגים הנוספים במתקפה בבגדד.

בתוך כך, חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה באיראן, אמר כי "הנקמה על חיסולו של סולימאני הולכת להיות נקמה אסטרטגית שתביא לסיום הנוכחות האמריקאית באזור".