ר"מ יפן לנשיא איראן: "מקווה שתיישמו את הסכם הגרעין במלואו"

שינזו אבה נפגש עם חסן רוחאני בטוקיו, והפציר בו לקדם את השלום והיציבות במזרח התיכון. האחרון השיב: "הסכם הגרעין מאוד חשוב - לכן אני מבקר בחריפות את העזיבה החד צדדית של ארה"ב"

זמן צפייה: 00:55

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, נפגש היום (שישי) עם נשיא איראן חסן רוחאני בטוקיו, הפציר בו להיצמד למחויבויות של טהראן להסכם הגרעין ואמר כי יפן תעשה כל שביכולתה להבטיח את היציבות במזרח התיכון. בכך, הפך רוחאני למנהיג האיראני הראשון שביקר במדינה מאז שנת 2000.

"אני מאוד מקווה שאיראן תיישם באופן מלא את הסכם הגרעין ותמלא תפקיד חיובי בקידום השלום והיציבות באזור", אמר אבה. "יפן תפעל על מנת להרגיע את המתיחות ולייצב את הסיטואציה במזרח התיכון".

נשיא איראן אמר בפגישה כי "הסכם הגרעין הוא הסכם מאוד חשוב עבור איראן. זאת עוד סיבה עבורי לבקר בחריפות את עזיבתה החד צדדית והלא הגיונית של ארצות הברית מההסכם. אני מקווה שיפן ומדינות נוספות בעולם יפעילו מאמץ כדי לעזור לשמור על ההסכם כפי שהוא".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

איראן: "סיכלנו מתקפת סייבר משמעותית – בפעם השנייה בתוך שבוע"

דוח: לפחות 304 הרוגים במחאה באיראן; אלפי מפגינים נעצרו

הנשיא שהבטיח תקווה לעמו ולמערב – וגרם למתח שיא • מסכמים עשור

Japanese Pm Abe And Iranian President Rouhani Meet In Tokyo
ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, ונשיא איראן חסן רוחאני | צילום: רויטרס

לפני שבוע, ראש ממשלת מלזיה, מאהאטיר מוחמד,גינה את מדיניות ארה"ב כלפי איראן: "מלזיה לא תומכת בחידוש הסנקציות החד צדדיות של האמריקנים כלפי איראן. סנקציות כאלה מפירות בבירור את אמנת האו"ם ואת החוק הבין-לאומי. רק האו"ם יכול להחיל סנקציות, ובהתאם לאמנות".

בכנס שנערך בדוחא, קטאר, מוחמד אמר כי ההגבלות שהוטלו על הרפובליקה האסלאמית פוגעות בכלכלות אחרות בעולם: "מזליה, ומדינות נוספות, איבדו נתח שוק גדול בגלל הסנקציות".
טראמפ רוחאני
טראמפ רוחאני | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים צרפת, גרמניה ובריטניה הודיעו כי איראן מפתחת "טילים בליסטיים בעלי יכולת גרעינית", ובכך נוגדת את מדיניותה של מועצת הביטחון של האו"ם כי עליה לחדול מכל פעילות מהסוג הזה. שגרירי שלוש המדינות באו"ם העבירו במהלך הלילה מכתב למזכ"ל הארגון, אנטוניו גוטרש, שבו דרשו ממנו לדווח על כך רשמית למועצת הביטחון.

במקביל, דווח בעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" כי ארצות הברית שוקלת לפרוס במזרח התיכון כ-14 אלף חיילים נוספים, ספינות וטכנולוגיה צבאית. על פי הפרסום, הכוחות יצטרפו ל-14 אלף החיילים שכבר נשלחו לאזור, מאז חודש מאי. זאת, על מנת להרתיע נגד תוקפנות אפשרית של איראן באזור, בתגובה לסנקציות הבית הלבן נגד המדינה.