לקראת נקודת מפנה? ר"מ יפן המריא לאיראן: "ננסה לקדם יציבות"

ברקע ביקורו של שינזו אבה בטהראן, מסרו בכירים איראנים כי בכוונתם לבקש מהמדינה האסייתית לתווך בין הצדדים, במטרה להפחית את המתיחות באזור • אבה: "נעשה כל שביכולתנו כדי לקדם שלום"

זמן צפייה: 00:21

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, המריא הבוקר (רביעי) לביקור באיראן, ברקע המתיחות הגוברת מול וושינגטון. אבה הוא המנהיג היפני הראשון שיבקר בטהראן מאז המהפכה האסלאמית ב-1979.

לפני המראתו, הביע אבה חשש מהמתח הגובר במזרח התיכון. לדבריו, יפן מעוניינת לעשות ככל יכולתה כדי להוביל לשלום וליציבות באזור. עוד הוסיף אבה כי הוא מעוניין להחליף דעות עם הנשיא רוחאני ועם המנהיג העליון חמינאי.

בתוך כך, בכירים איראנים מסרו היום כי טהראן תבקש מאבה לתווך בין וושינגטון וטהראן, במטרה להקל על הסנקציות האמריקניות על ייצוא הנפט האיראני. "יפן יכולה להפחית את המתיחות הגוברת בין ארה"ב ואיראן", אמר אחד הבכירים. "כמחווה של רצון טוב, על ארה"ב להסיר את הסנקציות הבלתי צודקות שהטילה על ייצוא הנפט. אבה יכול להיות מתווך נהדר".

עוד בחדשות 13:

איראן מאשימה את אירופה: "נכשלה בהצלת הסכם הגרעין"

נתניהו לר"מ יפן לקראת נסיעתו לאיראן: "יש לבלום תוקפנותה"

הסוכנות לאנרגיה אטומית: "איראן הגבירה את קצב העשרת האורניום"

שינזו אבה וחסן רוחאני
שינזו אבה וחסן רוחאני | צילום: רויטרס

ביום שישי שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מקבילו היפני, ונתניהו הבהיר כי יש להמשיך ללחוץ על טהראן על מנת לבלום את תוקפנותה באזור. נתניהו כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "דיברנו בהערכה רבה על השיפור הגדול ביחסים בין ישראל ליפן ומהגידול העצום בהשקעות היפניות בישראל. נמשיך לחזק את היחסים בינינו".

לפני כשבועיים נפגש אבה עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, במסגרת ביקורו של האחרון בטוקיו. במסיבת עיתונאים משותפת שערכו השניים, התייחס טראמפ למתיחות מול איראן והצהיר כי "אני מניח שאיראן רוצה לעשות עסקה, וזה יכול לקרות. אנחנו לא מחפשים שינוי במשטר באיראן, אלא רוצים שלא יהיה להם נשק גרעיני". טראמפ הוסיף כי "בגלל הסנקציות והמצב הכלכלי במדינה, איראן חוזרת אחורה בתמיכה בטרור במזרח התיכון". ראש ממשלת יפן אבה התייחס אף הוא למתיחות בין המדינות, והצהיר כי יעשה כל מה שצריך כדי למנוע עימות בין וושינגטון וטהראן.

דונלד טראמפ ושינזו אבה
דונלד טראמפ ושינזו אבה | צילום: רויטרס

ביום שני הודיעה איראן כי מדינות אירופה נכשלו בהצלת הסכם הגרעין. לטענתה, המדינות שנותרו חתומות על ההסכם לאחר פרישת ארה"ב ממנו אשתקד - גרמניה, צרפת, בריטניה וגרמניה, לא עושות די כדי לשמר את ההסכם. "עד כה, לא ראינו צעדים פרקטיים וישימים מכיוון מדינות אירופה שיבטיחו את האינטרסים האיראנים", אמר הבוקר דובר משרד החוץ האיראני עבאס מוסאבי, והוסיף כי "טהראן לא תדון בשום עניין נוסף חוץ מהסכם הגרעין".

כזכור, בעת שפרש מהסכם הגרעין, טען נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי העסקה לוקה בחסר, מכיוון שהיא זמנית ולא כוללת את תוכנית הטילים הבליסטיים האיראנית - או מתייחסת לתפקיד שמשחקת טהראן במתיחות במזרח התיכון.

מוסאבי אמר את הדברים טרם פגישתו עם שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, שנחת באיראן כחלק מהמאמץ האירופי לשמור על ההסכם, ולצנן את המתיחות המתגברת בין טהראן לוושינגטון. מאס החל את ביקורו, שתואם מראש עם מקבילו האמריקני מייק פומפאו במזרח התיכון ביום שישי האחרון כשנחת בירדן.

שר החוץ האיראני, מוחמד גוואד זריף
שר החוץ האיראני, מוחמד גוואד זריף | צילום: רויטרס (ארכיון)

ביום שבת הזהיר מאס, בעת ביקורו בבגדד, מפני הסיכון שהקונפליקט עם איראן נושא עמו למזרח התיכון כולו. מאס ציין כי המדינות האירופיות משוכנות שהסכם הגרעין ראוי וניתן להצלה. עם זאת, בעת עצירה באבו דאבי אמר מאס לכתבים שליוו אות הביקור כי האירופים לא ינהלו משא ומתן של "פחות עבור פחות" - כשהוא מתכוון להחלטתה של איראן להגיב להטלה המחודשת של הסנקציות עליה באמצעות נסיגה מחלק מסעיפי הסכם הגרעין.