סבא"א: פקחים מצאו שרידי אורניום באתר לא מוכרז באיראן

בהודעת הסוכנות נאמר כי מבדיקה עולה שטהראן עשתה שימוש אסור במקום שלא דיווחה עליו. סבא"א הודיעה גם שהפעילות בפורדו חודשה וכי העשרת האורניום החלה בצנטריפוגות מתקדמות יותר מהמותר

זמן צפייה: 01:14

הנסיגה מהסכם הגרעין: הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) חשפה היום (ראשון) כי פקחים מצאו שרידי אורניום באתר שאיראן לא הכריזה עליו. בנוסף על כך, הסוכנות אישרה שהפעילות במתקן הגרעין בפורדו חודשה וטהראן החלה להעשיר בו אורניום. זאת לאחר שנשיא המדינה חסן רוחאני הצהיר על כך בשבוע שעבר.

מהודעת הסוכנות, שמפקחת על הסכם הגרעין, עולה גם שאיראן ממשיכה להעשיר אורניום מעבר לגבולות ההסכם. יתרה מזאת, בסבא"א טוענים כי טהראן גם מעשירה בצנטירפוגות מתקדמות יותר מאלו שמתירה העסקה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו לגנץ: הקמת ממשלה עם הערבים – סטירת לחי לחיילי צה"ל

נסראללה: האפשרות של מלחמה אמריקנית נגד איראן ירדה ב-99%

5 שנים אחרי חשיפת חדשות 13: איתמר שמעוני הורשע בשוחד ובמרמה

נשיא איראן, חסן רוחאני
נשיא איראן, חסן רוחאני | צילום: ללא קרדיט

בתגובה לחשיפת סבא"א, אמר יו"ר כחול לבן בני גנץ כי "החשיפה מחייבת את מדינות העולם להחריף את הסנקציות הכלכליות על איראן. יש להעביר מסר חד וברור להנהגה האיראנית - להפרת ההסכמים יהיה מחיר כלכלי כבד מאוד. במקביל, ישראל תמשיך להישאר מאוחדת במשימה העליונה - למנוע מאיראן נשק גרעיני שיסכן את האזור כולו ויפגע ביציבותו".

בשבוע שעבר פרסמה רשת "בלומברג" שמפקח בכיר בסבא"א, מאסימו אפארו, אמר בדיון סגור של הוועדה לאנרגיה אטומית שאיראן מתחמקת משאלות על שרידי האורניום שנמצאו במחסן בטהראן שחשף ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו באו"ם. על ממצאי הפקחים דווח לראשונה בחדשות 13.

השליח האמריקני לפקחי האו"ם אמר כי "הגיע הזמן שאיראן תתייחס לשאלות של סבא"א על שרידי אורניום שנמצאו במחסן", ושר החוץ האמריקני מייק פומפאו גם התייחס לנושא, אמר כי "פעולותיה של איראן דורשות שכל המדינות יתנגדו לסחיטה הזו וייקחו חלק בהגברת הלחץ על טהראן", והוסיף שקיים "חשש שאיראן מכינה אפשרות לפריצה מהירה לכיוון פצצה גרעינית - יש להגביר את הלחץ".

נתניהו מציג מתקן גרעיני סודי של איראן בעצרת האו''ם
נתניהו מציג מתקן גרעיני סודי של איראן בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

כזכור, בחודש ספטמבר האחרון פקחי האו"ם איתרו שרידי אורניום ב"מחסן האטומי" בטהראן. תדרוך מסווג התקיים במטה הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית בווינה, שבמהלכו הוצגו לנציגי 35 המדינות החברות בהנהלת הארגון פרטי דוח הפקחים.

בחודשים האחרונים האיראנים מתחמקים ממתן תשובות לסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית בנוגע לממצאים החשודים. לטענתם, האתר החשוד בבירה הוא מחסן שטיחים. ממלא מקום מנכ"ל הסוכנות ביקר בטהראן והבהיר לאיראנים כי המצב לא יכול להימשך.

גורמים ישראלים בכירים אמרו כי הדוח חריף ביותר, וקובע כי האיראנים מערימים מכשולים על עבודת פקחי האו"ם במדינה, במיוחד בכל הנוגע לביקורות באתרים חשודים – כמו המחסן האטומי.

נתניהו מציג מתקן גרעיני סודי של איראן בעצרת האום
נתניהו מציג מתקן גרעיני סודי של איראן בעצרת האום | צילום: או''ם

כזכור, בספטמבר 2018 נאם ראש הממשלה נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם, וחשף כי לאיראן ישנו מתקן גרעיני נוסף בטהראן. נתניהו טען כי מדובר ב"מתקן סודי שבו מאוחסן ציוד רב מתוכנית הגרעין של איראן", וקרא לסבא"א לחקור את המתקן "עכשיו".