"בכיר בסבא"א: איראן מתחמקת משאלות על שרידי האורניום שנמצאו"

לפי בלומברג, ראש צוות פקחי הארגון אמר בדיון סגור שטהראן לא משתפת פעולה עם הבדיקה על "המחסן האטומי" שרה"מ חשף באו"ם. פומפאו: חשש שאיראן מכינה אפשרות לפריצה מהירה לכיוון פצצה גרעינית

זמן צפייה: 01:14

רשת בלומברג פרסמה היום (חמישי) שמפקח בכיר בסבא"א, מאסימו אפארו, אמר בדיון סגור של הוועדה לאנרגיה אטומית שאיראן מתחמקת משאלות על שרידי האורניום שנמצאו במחסן בטהראן שחשף ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו באו"ם. על ממצאי הפקחים דווח לראשונה בחדשות 13.

השליח האמריקני לפקחי האו"ם אמר כי "הגיע הזמן שאיראן תתייחס לשאלות של סבא"א על שרידי אורניום שנמצאו במחסן", ושר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס ואמר כי "פעולותיה של איראן דורשות שכל המדינות יתנגדו לסחיטה הזו וייקחו חלק בהגברת הלחץ על טהראן".

בד בבד, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס לנושא ואמר כי "יש חשש שאיראן מכינה אפשרות לפריצה מהירה לכיוון פצצה גרעינית - יש להגביר את הלחץ".

לכתבות נוספות בנושא >>

דוח האו"ם מאשר את חשיפת חדשות 13: נמצא אורניום במחסן בטהראן

יו"ר סבא"א הגיע לאיראן – יבקש הבהרות לגבי המחסן שחשף נתניהו

נתניהו מציג מתקן גרעיני סודי של איראן בעצרת האום
נתניהו מציג מתקן גרעיני סודי של איראן בעצרת האום | צילום: או''ם

עוד תקף את איראן בדבריו ואמר: "על העולם להתמודד עם ההסלמה הגרעינית של איראן, ולהבין כי היא משקפת את כוונת המשטר האיראני לאורך כל הדרך - לסחוט את הקהילה הבין-לאומית לקבל את האלימות והטרור שהיא מפיצה. זאת, תוך הפרת הריבונות של שכנותיה".

פומפאו קרא למדינות העולם "לדחות את הסחיטה הגרעינית שמפעילה איראן ולנקוט בצעדים משמעותיים על מנת להגביר עליה את הלחץ".

בתוך כך, בכיר מטעם נתניהו צפוי לקיים היום אחר הצהריים תדרוך לתקשורת הזרה בנוגע לשרידי האורניום שפקחי האו"ם מצאו ב"מחסן האטומי". התדרוך יתקיים על רקע דיון החירום שכונס בנושא במטה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה. התקשורת הישראלית לא הוזמנה לתדרוך.

כזכור, בחודש ספטמבר האחרון פקחי האו"ם איתרו שרידי אורניום ב"מחסן האטומי" בטהראן. תדרוך מסווג התקיים במטה הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית בווינה, שבמהלכו הוצגו לנציגי 35 המדינות החברות בהנהלת הארגון פרטי דוח הפקחים.

נשיא איראן, חסן רוחאני, נואם בעצרת האו''ם
נשיא איראן, חסן רוחאני, נואם בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

בחודשים האחרונים האיראנים מתחמקים ממתן תשובות לסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית בנוגע לממצאים החשודים. לטענתם, האתר החשוד בבירה הוא מחסן שטיחים. ממלא מקום מנכ"ל הסוכנות ביקר בטהראן והבהיר לאיראנים כי המצב לא יכול להימשך.

גורמים ישראלים בכירים אמרו כי הדוח חריף ביותר, וקובע כי האיראנים מערימים מכשולים על עבודת פקחי האו"ם במדינה, במיוחד בכל הנוגע לביקורות באתרים חשודים – כמו המחסן האטומי.

כזכור, בספטמבר 2018 נאם ראש הממשלה נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם, וחשף כי לאיראן ישנו מתקן גרעיני נוסף בטהראן. נתניהו טען כי מדובר ב"מתקן סודי שבו מאוחסן ציוד רב מתוכנית הגרעין של איראן", וקרא לסבא"א לחקור את המתקן "עכשיו".