נשיא לבנון: בודקים אם הפיצוץ בביירות נגרם בשל התערבות זרה

מישל עאון התייחס לאסון בנמל העיר, ואמר כי כל כיווני החקירה נבדקים, וכי מדינתו לא שוללת את האופציה שהאירוע נגרם באופן מכוון על ידי גורם זר. "נחקר גם אם מדובר בשיגור רקטה או פצצה"

זמן צפייה: 01:33

נשיא לבנון מישל עאון התייחס היום (שישי) לפיצוץ שאירע השבוע בנמל בביירות, ואמר: "כל כיווני החקירה נבדקים". עאון הדגיש כי בנוסף לאפשרות שמדובר ברשלנות או בתאונה - בלבנון לא שוללים את האופציה שהאירוע נגרם באופן מכוון על ידי גורם זר. "הסיבה לפיצוץ טרם נקבעה", הסביר, "אולם קיימת אפשרות של התערבות חיצונית באמצות שיגור רקטה או פצצה".

לכתבות נוספות בנושא >>

כמו רעידת אדמה: הפיצוץ בביירות נקלט בתחנות סייסמיות בכל הארץ

כהזדהות עם תושבי ביירות: דגל לבנון הוצג על בניין עיריית ת"א

מכתש נפער בלב הנמל: צילום הלוויין יממה לאחר הפיצוץ • תיעוד

מישל עאון, נשיא לבנון
מישל עאון, נשיא לבנון | צילום: רויטרס

הלילה עצרה משטרת לבנון 16 מעובדי הנמל בביירות - בהם גם המנכ"ל, בחשד למעורבות בפיצוץ. עד כה חקרו הרשויות 18 עובדים, בהם פקידים וכמה עובדי תחזוקה. חקירת האירוע נמשכת.

בתוך כך, הזעם בביירות על הממשלה הולך וגובר. עשרות מפגינים ניסו לפרוץ לבניין הפרלמנט והחלו להתעמת עם כוחות הביטחון - שבתגובה, כך על פי דיווחים, ירו לעברם גז מדמיע. המוחים יצאו נגד התנהלותה של ממשלת לבנון, שלתחושתם הגיעה לשיא שלילי עת אירע הפיצוץ.

עימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון בביירות
עימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון בביירות | צילום: רויטרס

כאמור, ביום שלישי אירע הפיצוץ האדיר בנמל הבירה של לבנון, אשר הביא ליותר ממאה הרוגים, כ-4,000 פצועים וגרם נזק עצום בכל רחבי העיר. מועצת ההגנה של לבנון החליטה כי ביירות תוגדר אזור מוכה אסון, וכי יוכרז מצב חירום למשך שבועיים, במסגרתו מחוז ביירות יהיה נתון לסמכות צבא לבנון. בנוסף, הוכרזו שלושה ימי אבל במדינה.

ככל הנראה, הגורם לפיצוץ הקטלני הוא אמוניום חנקתי – ולדברי ראש ממשלת לבנון, 2,700 טונות ממנו התפוצצו לאחר שלא אוחסנו כראוי במשך שש שנים. בתיעוד מהאוויר ניתן לראות את ההרס הרב שנגרם כתוצאה מהפיצוץ.

אמוניום חנקתי הוא כימיקל תעשייתי נפוץ, שמשמש בעיקר לצורכי דישון בשל העובדה בשל העובדה שמהווה מקור טוב לחנקן עבור צמחים. בנוסף, זהו אחד המרכיבים העיקריים בכריית חומרי נפץ בשל היותו מחמצן.

הפיצוץ הקטלני בנמל ביירות
הפיצוץ הקטלני בנמל ביירות | צילום: רויטרס