חומר דישון המצוי בחומרי נפץ: הכימיקל שגרם לפיצוץ בביירות

לדברי ר"מ לבנון, 2,700 טונות של אמוניום חנקתי שלא אוחסנו כראוי - הם שגרמו לאסון בנמל. מדובר בחומר בעל תכולת חנקן גבוהה, המשמש כמחמצן חזק • תיעוד מהאוויר: ההרס האדיר אחרי הפיצוץ

זמן צפייה: 00:30

ככל הנראה, הגורם לפיצוץ הקטלני שאירע אתמול (שלישי) בביירות הוא אמוניום חנקתי – ולדברי ראש ממשלת לבנון, 2,700 טונות ממנו התפוצצו לאחר שלא אוחסנו כראוי במשך שש שנים. בתיעוד מהאוויר ניתן לראות את ההרס הרב שנגרם כתוצאה מהפיצוץ.

אמוניום חנקתי הוא כימיקל תעשייתי נפוץ, שמשמש בעיקר לצורכי דישון בשל העובדה בשל העובדה שמהווה מקור טוב לחנקן עבור צמחים. בנוסף, זהו אחד המרכיבים העיקריים בכריית חומרי נפץ בשל היותו מחמצן.

עוד בחדשות 13:

100 נהרגו ו-4,000 נפצעו בפיצוץ בביירות; טראמפ: "נראה כמתקפה"

בשל המשבר: חברת התעופה "וירג'ין אטלנטיק" הכריזה על פשיטת רגל

"שאלו אותי, 'אני אמות?'": תיעוד ממחלקת הקורונה המסוכנת בארץ

הפיצוץ הקטלני בנמל ביירות
הפיצוץ הקטלני בנמל ביירות | צילום: רויטרס

גבריאל דה סילבה, מרצה בכיר לכימיה באוניברסיטת מלבורן, הסביר ל"גרדיאן" כי מדובר בחומר שאינו מאוד נפיץ בפני עצמו, אך הוא מזרים חמצן לאש – ובכך מעצים אותה. עם זאת, לדבריו, הוא נדלק רק תחת נסיבות מסוימות שקשה לייצר. "נדרשות נסיבות קיצוניות כדי לגרום לפיצוץ", הדגיש.

בנוסף, לדבריו, אם הכימיקל עצמו מזדהם – למשל באמצעות שמן – הוא הופך לנפיץ מאוד. "אני סבור שזה מה שקרה בביירות", הסביר דה סילבה.

הפיצוץ הקטלני בנמל ביירות
הפיצוץ הקטלני בנמל ביירות | צילום: רויטרס

מניין ההרוגים בפיצוץ הקטלני הגיע הבוקר לכמאה, וכ-4,000 בני אדם נפצעו. מועצת ההגנה של לבנון החליטה בלילה כי ביירות תוגדר אזור מוכה אסון, וכי יוכרז מצב חירום למשך שבועיים, במסגרתו מחוז ביירות יהיה נתון לסמכות צבא לבנון. בנוסף, הוכרזו שלושה ימי אבל במדינה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הביע בתדרוך לעיתונאים את תנחומיה של ארה"ב ללבנון, והצהיר: "נפגשתי עם כמה מהגנרלים הטובים ביותר שלנו והם מרגישים שזה לא היה פיצוץ שקשור לייצור כלשהו. הם חושבים שזו הייתה מתקפה, פצצה מסוג כלשהו". בכירים במחלקת ההגנה האמריקנית מסרו ל-CNN בתגובה לדברי הנשיא כי לעת עתה אין אינדיקציה לכך שהפיצוץ היה מתקפה.